בצל הלחימה המתמשכת ברצועת עזה, התחזיות לכניסה קרקעית, והטענות הגוברות על כישלון מערכי הסיוע הממשלתיים, נשיאות המגזר העסקי העבירה היום (שלישי) פנייה דחופה לוועדת הכספים לאישור תכנית חירום כלכלית. "יש לישראל חלון זמן מוגבל לפני העמקת המערכה, במסגרת חלון זמנים זה, על הממשלה לאשר בדחיפות תכנית כלכלית משקית ולא רק תכנית צבאית", הזהיר יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי.

התכנית המדוברת מתייחסת לשתי תקופות זמן, עת משבר ולאחריו, תוך הבנה שהפער בין התקופות הללו עשוי להיות מטושטש, נוכח הנסיבות. בעוד שבזמן משבר, המטרה העיקרית היא לסייע לרציפות התפקודית והישרדות העסקים, משקי הבית והמגזר השלישי באספקות נזילות והשהיית הוצאות ומסים, תכלית הפעילות לאחר המשבר, נועדה לשמר את קיום יכולות הייצור של המשק, מניעת תמותה עסקית והעלאת ביקושים לשם חזרה מהירה לצמיחה מהירה.

כך, במסגרת התכנית, מוצעים צעדים שונים כמו סיוע תזרימי לפעילות העסקים, מענק סיוע לעסקים בהוצאות קבועות בגין ירידה במחזור עסקי, צמצום זמני של ערבויות ספקים של משרדי הממשלה וגופים ציבוריים אחרים, פיצוי עצמאים בשעת חירום ביטול גביית ריבית פיגורים ממעסיקים על איחורים בהפקדות קרן הלוואות לעסקים בערבות המדינה, מסלול סיוע לעסקים לפעילות המשכיות עסקית בשעת מלחמה, תכניות תעסוקה, מסלול תקנון מס רכוש ותשלום פיצויים, ועוד.

דובי אמיתי
"חלון הזמן נסגר". אמיתי

"על הממשלה לאשר בדחיפות תכנית כלכלית משקית ולא רק תכנית צבאית. הגשנו היום לממשלה תכנית רחבה, מעמיקה וכזו המתייחסת לתרחישי המלחמה בהתאם לזירות - יש לאמצה באופן מיידי", הוסיף אמיתי.

התכנית המדוברת הוגשה לקראת הדיון בוועדת הכספים בכנסת, שדנה היום לדון לראשונה בסוגיית הפיצויים לאזרחים ולמגזר העסקי. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שנכח בדיון, ספג ביקורת חריפה מטעם ראשי רשויות. אתמול, אחרי שהודה לראשונה בחלקו במחדל אמר כי משרדו עורך מיפוי מדוקדק של כלל התקציבים שאינם חיוניים לתמיכה במאמצי הלחימה, תמיכה באזרחים, ולתפקודו הרציף של המשק, על מנת להסיטם בהתאם לצרכים הדחופים של המשק. "במסגרת מיפוי זה נבחנים כלל התקציבים שטרם שולמו וחוייבו, ביניהם גם תקציבים קואליציוניים לשנים 2024-2023 חלק מהתקציבים כבר הוסטו והיתר יוסטו בהתאם למיפוי ולצורך", הבהיר.