תמונות המלונות המלאים ונתב"ג העמוס משכיחות את התקופה הקשה של ענף התיירות. וכשחושבים על זה, זה לא היה ממש מזמן. שנת 2020 תיזכר כטראומטית ביותר עבור כל עובד בתעשייה הזו, שרק שיוועה לירידה במספר החולים כדי לשרוד. ולמרות זאת, היו מי שראו בשוק הישראלי הזדמנות לפרוץ קדימה ולגלות עולם חדש.

"הרומן של רויאל קריביאן עם הקהל הישראלי התחיל במהלך המגפה", מספר בן בולדין, סגן נשיא אירופה, המזרח התיכון ואפריקה ברויאל קריביאן אינטרנשיונל."ראינו את ההתלהבות מהמוצר וזיהינו את ההזדמנות להוציא הפלגות מחיפה, ואנחנו מתרגשים מאוד לקראת העונה שתתחיל במאי הקרוב. זו הייתה הצלחה מדהימה בשנה שעברה ואנחנו מתכננים להגדיל אותה השנה".

בולדווין מספר על הסיבות שהובילו את החברה לקבוע יתד דווקא בישראל. הוא מדבר בלהט על הקסם של תל אביב, על הספינות החדשות שבדרך ועל עתיד החברה. האופטימיות הזו באה אחרי שנתיים קשות מאוד ונקודת מפנה אחת, שממוקמת בארץ הקודש. ענף הקרוזים, המהווה פלח משמעותי בתעשיית התיירות העולמית, היה מאלו שספגו פגיעה אנושה בימי המגפה. בשנים האחרונות ההכנסות של הענף לכ-27 מיליארד דולר – אבל אז הגיעה הקורונה, והענף הפך להיות הסמל שלה עם ה"דיימונד פרינסס"  שעגנה לחופי יפן.

בן בולדין, סגן נשיא אירופה, מזה"ת ואפריקה ברויאל ק (צילום: רויאל קריביאן )
בן בולדין, סגן נשיא אירופה, מזה"ת ואפריקה ברויאל קריביאן | צילום: רויאל קריביאן

בשנת 2020 התעשייה הושבתה לחלוטין. לצורך המחשה, התעשייה הצליחה להגיע לכ-30 מיליון נופשים בשנת 2019 ובשנת 2021 הגיעו רק 5 מיליון נופשים לקרוזים ברחבי העולם. אלא שמאז מבצע החיסונים לציבור הרחב התעשייה התאוששה ובשנה האחרונה הענף עצמו חוזר לשגשג. מי ששולטת בשוק הקרוזים בעולם היא חברת רויאל קריביאן שמחזיקה כרבע מהשוק הגלובלי. ההתאוששות המהירה של ישראל שהייתה מבין הראשונות בעולם לחסן את האוכלוסייה, עוררה עניין ברויאל קריביאן שהתחילה עם הפלגות בישראל. מנהלי החברה הופתעו מהעניין שעוררו הקרוזים של החברה ובעונה הקרובה הם מתכננים להוציא לראשונה הפלגות קבועות מנמל חיפה. 

החברה הציגה את הספינה ואת התוכנית שלה לישראל בעונת הקרוזים שתפתח במאי בתערוכת התיירות הבינלאומית השנתית – IMTM 2023, שנסגרה אתמול בבאקספו ת"א.

"השיקום התחיל ברגע שהתחילה חלוקת החיסונים", הוא משחזר. "ישראל הייתה המדינה הראשונה שקידמה תוכנית לחיסון האוכלוסייה. כשראינו את ההגנה שנותנים החיסונים, אמרנו שכדאי להביא אונייה שלנו לישראל כי היא הייתה המדינה היחידה שיכולה בעצם להוציא לפועל קרוז".

המנייה שלכם מצליחה טוב יותר מהמתחרות, מה מיוחד בעסק שלכם שעובד טוב יותר?

"אחרי העצירה המוחלטת בקורונה אנחנו רואים שהשוק ממש חזר לעצמו. קהל המשפחות, שאליו המותג שלנו פונה בעיקר, ממש רוצה לחזור לטייל שוב. במשך זמן רב לא היה למשפחות את האפשרות לנפוש יחד. רויאל קריביאן תמיד שואפת להוביל. אנחנו מרוויחים משם המותג שלנו ומהשנים הרבות שניהלנו את העסקים שלנו בצורה מוצלחת מאוד".

הספינה Rhapsody of the seas בחיפה (צילום: גיאודרונס)
הספינה Rhapsody of the seas של רויאל קריביאן בכניסה לנמל חיפה | צילום: גיאודרונס

תעשיית הקרוזים לא הייתה כל כך פופולרית בישראל, ופתאום לאחרונה נכנסו כמה שחקנים גדולים לשוק. מה השתנה?

"תל אביב היא אחת מהערים הכי קוסמופוליטיות בעולם, רב תרבותית ובינלאומית. עם סצינת תרבות ובילוי מפותחת מאוד. אנשים שנהנים מתל אביב נהנים מהבילוי על הספינות שלנו. כשאנחנו מסתכלים היסטורית על העסק, המגפה עזרה לנו להבין טוב יותר את הפוטנציאל בישראל. רמת העניין בנו הייתה הרבה יותר גבוהה ממה שציפינו, והיה חשוב לנו לחזור. ועכשיו גם חברות אחרות מגלות את העניין, אני שמח שרויאל קריביאן הייתה הזרז לפיתוח שוק הקרוזים בישראל. הרבה אנשים שהיו שנה שעברה סגרו קרוז גם במקומות אחרים בעולם וזו הייתה החלטה פנטסטית". 

האם אנחנו הולכים לראות ספינות גדולות יותר מהרפסודי?

"אף פעם אל תגיד אף פעם. נראה איך יהיו התוצאות העונה וייתכן שבאמת יהיה בסיס להבאת ספינה גדולה יותר. למותג יש ספינות מדהימות בצי. אנחנו ממשיכים לבנות ספינות חדשות ומדהימות. אנחנו רואים בישראל פרוייקט לטווח הארוך".

איך אתם מתמודדים עם השינוי בתעשיית האירוח ובצרכים השונים של הצרכנים החדשים דור ה-Z והמילניאלס? 

"אנחנו חברת הקרוזים הכי ידידותיות למשפחות בעולם. הילדים שלי רוצים ללכת רק לקרוז. זה הדבר הכי טוב לקהל הצעיר. אנחנו מותג ששם דגש על החוויה. חלק משמעותי מהקהל שלנו הם מילניאלס והילדים שלהם, דור ה-Z. תמיד קורה משהו אצלנו: מסיבות בריכה, מסעדות, טיפוס הרים, מופעים – כל החושים עובדים כל הזמן. זה מושלם עבורם. בקרוז אתה פוגש אנשים כמוך שרבים מהם הופכים להיות חברים לחיים. זו חוויה מדהימה ללכת כזוג או כמשפחה. אנחנו גם פונים למשפיענים רלוונטיים כדי להגיע לקהל חדש בדרכים פחות מסורתיות. 

 מה התוכנית ל-10-5 השנים הקרובות?

"זו שאלה גדולה. נראה הרבה ספינות גדולות חדשות מצטרפות לצי. כל פעם שאנחנו בונים ספינה חדשה זה יותר מרגש ומלהיב. הדבר הגדול שנראה בשנים הקרובות זה המעבר לאסטרטגיה ירוקה ולמדיניות של אפס פליטת פחמן. נראה מעבר משמעותי באופן שבו מייצרים אנרגיה. נושא הקיימות יהיה הרבה יותר משמעותי. אני חושב שגם נחזק את מיקוד בים התיכון. המתיחות בטורקיה ובמצרים משתפרת, וכל האזור מייצר הזדמנות מצויינת ואני רוצה לראות אותנו משפרים את הפעילות שלנו באירופה". 

האם המצב הפוליטי בישראל מדאיג אתכם בנושא זה? 

"ישראל היא מדינה מורכבת. ממשלת נתניהו הנוכחית עושה שינויים משמעותיים ביחס לממשלתו הקודמת. אני לא אגיד לך שחוסר הוודאות הוא אידיאלי לעסק, אבל אנחנו רואים שישראל היא מדינה שמספקת הזדמנויות לענף התיירות. יש בה כמה לוקיישנים אייקוניים שאנשים מסמנים ורוצים להגיע אליהם וזה מקום מאוד מיוחד שנמצא בליבם של אנשים ברחבי העולם. אנחנו נחושים לתמוך באבולוציה הזו ולעזור לאנשים לבקר בישראל ולתת גם לישראלים אפשרויות לבקר במדינות שכנות. אמנם אנחנו קצת מתוחים כמו כולם, אבל אנחנו בטוחים שההחלטות הנכונות יילקחו בזמן הנכון".