ברגע אחד בחודש אוקטובר האחרון, שלומית אופיר, מצאה את עצמה בקיפאון מוחלט. אופיר, מעצבת תכשיטים המעסיקה 50 עובדות בישראל, עם 4 חנויות בארץ, חנות אונליין ומכירות בכל העולם מזה למעלה מ-15 שנה, כבר ראתה את סופו של העסק. אלא שאז, היא החליטה לצאת עם קולקציה חדשה המותאמת למצב ומיועדת בחלקה לתרומה. היא  לא רק הצילה לה את העסק אלא גם הקפיצה את המכירות, הרחיבה את קהל הלקוחות שלה והביאה את העסק לשיאים חדשים. "זה אחד האירועים המשמעותיים שקרו בקריירה שלי", היא מעידה.

אופיר (41), בעלת מותג תכשיטים הנושא את שמה, התחילה את דרכה בתחום כבר לפני 15 שנה אחרי שלמדה עיצוב תעשייתי. ״עיצבתי תכשיטים בהתחלה כתחביב לעצמי ולחברות ומהר מאוד העניין גדל ובעצם התחלתי להתפרנס ממכירה" היא מספרת. "בהתחלה מכרתי בירידים ודוכנים וכשהביקוש גדל פתחתי חנות ראשונה. העסק גדל וצמח והיום יש לנו 4 חנויות בתל אביב ובירושלים ואנחנו מוכרים בכל העולם - גם באמצעות פלטפורמות מכירה אינטרנטיות וגם בשיתופי פעולה עם בוטיקים וחנויות״.

היום המותג מעסיק קרוב ל-50 נשים בישראל. ״אנחנו מעסיקים כמעט אך ורק נשים. זהו עסק מאוד נשי שדוגל בהעצמה וביצירת מקום עבודה נעים ותומך לנשים רבות. הפעילות מתקיימת בישראל - גם הייצור וגם כל המערך הלוגיסטי, השיווק ושירות הלקוחות״, היא מתארת.

איך צומחים ממכירה בדוכנים וירידים לחברה שמעסיקה עשרות עובדים ומוכרת בכל העולם?

״אני חושבת שהסיבה שהמותג כל כך אהוב ופופולארי זה בעיקר בגלל שילוב יוצא דופן בין עיצובים ייחודיים בקווים נקיים עם תמחור מאוד נגיש. אנחנו מאפשרים כמעט לכל אחת להתחדש בתדירות דיי גבוהה בפריטים עדכניים וייחודיים. התמחור הוא כזה שמאפשר להתחדש כמעט בכל עת״. המחירים נעים בין 88 שקלים עד 3,000 שקלים כחלק מסדרת תכשיטי זהב, כשרוב הפריטים נעים בין 100-200 שקלים. ״לא תכננתי את זה בשום צורה. זה ממש עסק שהתגלגל מעצמו. אף פעם לא קמתי בבוקר ואמרתי ׳אני אקים מותג מצליח ואבנה תכנית עסקית כדי להיות בעלים של מותג׳. התחלתי בקטן ובכלל לא חשבתי שזה מה שאעשה כמקצוע שלי״, אומרת אופיר, ״מהר מאוד הבנתי שזה הדבר שאני עושה הכי טוב והתגובות היו כל כך נלהבות שזה ממש צמח והתגלגל מעצמו״.

הכי רחוק בעולם

לפני כמה חודשים אופיר עברה לטקסס, בעקבות עבודה חדשה של בעלה. ברגע בו היא הייתה הכי רחוקה מישראל שאפשר – התרחשו אירועי שבעה באוקטובר. ״המלחמה תפסה אותנו במקום שבו התנהלנו בשגרה החדשה כשהעסק ממשיך להתנהל מישראל עם הצוות המדהים שלי, ואני בארצות הברית מנהלת את האופרציה מרחוק״, היא מספרת ומוסיפה, ״זה תפס אותנו בשגרה של התמודדויות יום יומיות עם קיום של עסק בתחום האופנה שזה תמיד דבר מאתגר. לדבר על עסק בתחום האופנה ולהגיד שהוא קיים 15 שנה, מצליח, מרוויח, מעסיק אנשים וממשיך להיות רלוונטי ופופולארי זה לא מובן מאליו״.

שרשרת לב עוטף  (צילום: שלומית אופיר, יח"צ)
"התפנית הגיעה". שרשרת לב עוטף | צילום: שלומית אופיר, יח"צ

לדבריה, בתחום האופנה ובעיקר בכל מה שנסמך על ייצור בארץ המצב עוד קודם למלחמה היה מאתגר. ״העלויות כל הזמן עולות ובשנים האחרונות גם יש מיתון. גם תקופת הקורונה הייתה מאתגרת וחנויות היו סגורות, לקיים עסק בתחום הזה בשנים האחרונות זה דבר לא פשוט באופן כללי ובמיוחד כשהוא מסתמך על כוח אדם וייצור מקומי״, היא אומרת ומפרטת, ״בתחום האופנה יש אלטרנטיבות זולות רבות. היכולת להישאר תחרותי כשאתה מסתמך על כוח אדם מקומי ומייצר בישראל היא מורכבת. הייתה עלייה גדולה במחירים שמאוד משפיעה על היכולת להישאר רווחיים. זה אתגר מאוד גדול לעסק. הגענו למלחמה ברמה העסקית והפיננסית כבר בהתמודדות מורכבת״.

המלחמה כמובן שינתה את המצב לחלוטין. ״מצאנו את עצמנו בסיטואציה עוד יותר בעייתית כי בבת אחת החנויות נסגרו. המכירות אונליין כמעט נעצרו לחלוטין. אף אחד לא היה במוד של לקנות והמכירות ביום אחד נעצרו. כולנו היינו שבויים בתחושות שנעות בין פחד קיומי לבין דכאון ועצב גדול. מצאנו את עצמנו בקושי מאוד גדול בכלל לתפקד. אנשים התקשו לקום בבוקר וללכת לעבודה. חשבנו מה המקום שלנו פה בתוך הדבר הנורא הזה? מה נמשיך פשוט לייצר תכשיטים כאילו לא קרה כלום? החודש עמד להסתיים וצריך לפרנס עובדות״.

"לתת איפה שאפשר"

 אופיר כבר חשבה על אפשרות שהעסק יקרוס. ״זה מאוד קשה להיות בעל עסק בישראל. באופן כללי המציאות הכלכלית היא מורכבת וכל יום שעסק מצליח להתקיים ולהיות רווחי הוא לא מובן מאליו ובטח כשנופלת עלייך סיטואציה כזו של מלחמה והכל נעצר בבת אחת. כמו שהעתיד היה ממש לא ברור עבור כולנו היה חוסר ודאות גדול לגבי אם העסק יצליח להשתקם. לגמרי ראיתי אפשרות שכאן העסק שגידלתי וטיפחתי והצליח מדהים במשך 15 שנה מגיע לסוף שלו״, היא אומרת ומשתפת, ״זה היה קשה להיות רחוקה גם ברמה האישית. אתה כואב ומפחד, רחוק ויחסית לבד״.

אחרי שהשקיעו את השבועות הראשונים בתרומה והתנדבות, הגיעה התפנית. ״התחלתי לקבל פניות מלקוחות לתכשיטים ישראליים, למשל שרשרת עם מגן דוד. אמרתי אוקי מה אני יודעת לעשות? אני יודעת לעצב תכשיטים. החלטתי להוציא פריט חדש לתרומה מתוך רצון לתת איפה שאפשר״, היא נזכרת. אופיר עיצבה את תכשיטי ״לב עוטף״ – תכשיט בצורת לב, שבתוכו יש חור המופיע בו סמל של מגן דוד. ״זה מסמל את החור שנפער בלב של כולנו בעקבות 7 באוקטובר. הוא חור בצורת הזהות הישראלית והיהודית שלנו. מבחינתי הוא גם מסמל את הכאב והחוסר והגעגוע וגם מסמל את זה שהזהות שלנו תמיד תהיה שם כמקום שיכול להתמלא בהרבה טוב ותקווה״. התכשיט נמכר במחיר שבין 80 ל-110 שקלים כש-20% מההכנסות נתרמו ונתרמים לשיקום יישובי וקיבוצי העוטף, למשפחות החטופים או לנשים ונערות שנפגעו במלחמה, לבחירת הלקוחות.

שרשרת "חי", שלומית אופיר  (צילום: יח"צ)
"החלטתי לעשות את מה שאני יודעת". שרשרת חי | צילום: יח"צ

בתוך כמה ימים המצב התהפך לגמרי. הקולקציה החלה להימכר בהיקפים גדולים, עם רכישות של מאות פריטים ביום. ״זה פשוט התפוצץ ולא דמיינו שזה יזכה לכאלה תגובות. חשבנו שזה יהיה פריט נחמד שקצת יימכר ויעזור לצוות להיות עסוק ונצליח לגייס תרומות, והיום הגענו כבר לתרומה של מעל 200 אלף שקלים, ואנחנו מעריכות שהסכום רק יגדל. זה הפך מסתם צמיד או שרשרת לסמל הזדהות ושייכות. נשים בכל העולם רכשו אותו כדי לתמוך בתרומה אבל גם כדי להביע הזדהות כי בענידה של התכשיט אני מרגישה חלק ממשהו״, אומרת אופיר ומסבירה, ״הבנו שהתכשיט מייצר אצל יהודים וישראלים בחו״ל את החיבור. אתה נמצא רחוק מנותק ורוצה להרגיש חלק. התכשיט עוזר להתחבר״.

הודות לכך, המותג המשיך להתקיים ואף גייס עובדות נוספות. ״מהסטופ המוחלט בימים הראשונים בו כבר היינו בתהליך של להוציא עובדות לחל״ת פתאום הגיע הדבר הזה ותוך ימים בודדים זה הגיע לקנה מידה של מאות הזמנות ביום. לא רק שנהייתה המון עבודה לכל הצוות שלנו, אלא שהיינו צריכים לגייס עזרה נוספת״, מספרת אופיר, ״מתוך הדבר הזה שהתגלגל האימפקט והאדוות היו כל כך רחבות. זה הרים את העסק שלנו מסיטואציה מאוד מורכבת למקום בו יש עשייה ועבודה והגלגלים נעים. הצלחנו לעשות כל כך הרבה טוב בכל מיני אפיקים - העסק והעובדות, הספקים הישראליים שאנו עובדות איתם וכמובן הסכום המדהים לתרומה שלא דמיינו שיגיע לדבר כזה כולה מתכשיט״.

כעת הפרויקט ממשיך. ״דברים כבר חזרו לשגרה אבל אנחנו ממשיכות. התכשיט הקפיץ מכירות לחו״ל במאות אחוזים והצליח לייצר אימפקט משמעותי בכל העולם. נמשיך כל עוד יהיה ביקוש״, היא אומרת ומשתפת, ״זה אחד הדברים המשמעותיים שקרו בקריירה שלי, בעיקר מבחינת המשמעות שזה נתן לעשייה שלי ולדברים שאנחנו מייצרים. זו הדרך שלנו לתרום ולעשות״.

 

רוצים לספר את הסיפור שלכם? רוצים לספר לנו על עסק שכדאי לנו להכיר? כתבו לנו: Business@mako.co.il