כשפוגשים אותו במסדרונותיה של חברת הייטק, קשה לנחש במבט ראשון מה הוא עושה שם. המראה הייחודי שלו עשוי להטעות: כובע על הראש, ציציות מתנפנפות וזקן ארוך. אבל היום רבים בתעשייה כבר מכירים את אמיל רוזנבלט בן ה-38 כ"צייד הראשים מלינקדאין", שגייס כבר עובדים רבים לשורה של משרות בתחום.

רוזנבלט עלה ארצה עם משפחתו מאזרבייג׳ן כשהיה בן 7. הוא גדל בחיפה, שירת ביחידה קרבית בצבא ובגיל 20 החל לעבור את מה שהוא מכנה כ״מסע חיפוש רוחני״. ״התחלתי מסע של שינוי פנימי וחיפשתי את עצמי. התחלתי לקרוא ספרים, לתרגל מדיטציה, ובעקבות כך התחלתי ללמוד פילוסופיה באוניברסיטה״, הוא נזכר. כבר בימי התואר הראשון, כשהצטרף לאגודת הסטודנטים הוא גילה את הכישרון שלו בגיוס אנשים: ״שם התחלתי לפתח את יכולות הציד שלי. אני בסוף צייד ראשים״.

הוא התחיל לעבוד בקונקור מערכות בשנת 2009 שם הקים את מערך הגיוס. ״הכשרתי אנשים, ניהלתי צוות ועם הזמן קודמתי לתפקיד משנה למנכ״ל״, הוא מספר. באותה העת, הוא החל מסע רוחני – במהלכו החליט לחזור בתשובה. "אח של אשתי לעתיד באותה התקופה הלך לעולמו, ובזמן השבעה התחלתי לשאול שאלות ולהכיר אנשים מהעולם החרדי", הוא מספר. "ראיתי שהם אנשים רגילים כמונו, והתעניינתי. לפני שחזרתי בתשובה חשבתי שפסח זה מצה בריי, שראש השנה זה גפילטע פיש ושחרדים הם אנשים ששורפים פחים וזורקים אבנים״.

אמיל רוזנבלט  (צילום: שיבולת שחר)
שבר את הסטיגמה. רוזנבלט | צילום: שיבולת שחר

כיום רוזנבלט מגדיר עצמו כמי שמשתייך לחסידות ברסלב. הוא גר יחד עם אשתו ושני בניו בחצור הגלילית, וחרף הסטיגמות על שליטת החילונים מתל אביב בהייטק, הוא לא מרגיש חריג בנוף. ״הרבה אנשים אומרים לי ׳אני אתאיסט חילוני אבל מתחבר לאנרגיות שלך׳. אני לא מרגיש שינוי, אולי כי אני בעל תשובה ולא חרדי מבית. אני מדבר ׳חילונית׳ ולא יודע שפה אחרת. אני מתחבר לכולם ותמיד התחברתי לכולם״. רוב העבודה שלו נעשית מהבית, ולפעמים כשאין ברירה הוא גם נוסע לתל אביב: ״לנסוע לתל אביב זה בשבילי מסע כומתה של 10 שעות בדרכים בתחבורה ציבורית. יש לקוחות שבוחרים להגיע עד אלי ונוסעים ממודיעין ואפילו מבאר שבע כדי לפגוש אותי״.

כוכב הגיוסים ברשת

בשנת 2015 הוא החל לכתוב בלינקדאין, והיום הוא כבר דמות מובילה בתחום עם כמעט 40 אלף עוקבים ומעל ל-6 מיליון צפיות בשנה בפוסטים שלו. שנתיים אחר כך הוא הקים חברה משלו, ועד היום הוא מתמחה ב״גיוס בכירים״ לתפקידים בהייטק. ״הסדר יום שלי הוא של ציד, אני צד ללקוחות שלי, ובמקביל גם נותן ערך לעוקבים שלי כשאני משתף תובנות מחיי היום יום. אני מגייס דירקטורים, משנים למנכ״לים ומנכ״לים, מתחום הנדסת התוכנה דרך R&D ועד למרקטינג וסיילס. הצוות שלי מגייס לכלל התפקידים בענף״, הוא מספר.

"90% מהאנשים לא משתמשים אקטיבית בקשרים שיש להם ולא יוזמים מפגשים בבתי קפה או אפילו ב׳זום קפה׳ עם מנהלים. ה-10% שעושים את זה - מוצאים עבודה גם בזמן משבר"

תקופת משבר הפיטורים הנוכחית בהייטק משפיעה במיוחד גם על המגייסים. רוזנבלט מצדו מנסה לשמור על אופטימיות ברוח ברסלבית, אך לדבריו המגמה הזו צפויה להעמיק. ״לכולנו יש פחות עבודה, למגייסים בחברות, להד האנטרים ולחברות ההשמה", הוא אומר. "אם מגייסים פחות אנשים ומדויק יותר - לכלל האנשים יש פחות תקנים. אני צופה שנמשיך לראות פיטורים כאלו במהלך שנת 2023. חברות וסטארטאפים המונים עד מאה עובדים ימשיכו לערוך צמצומים כדי לשרוד ולייצר מוצר טוב. חברות בין מאה ל-500 עובדים ימשיכו לגייס אבל בצורה נקודתית יותר ולצמוח. חברות מעל 500 עובדים יתחלקו לחברות שישאפו לחסוך כמה שיותר בכסף ולחברות שיחליטו להמשיך לגדול והן יגייסו עוד״. 

למצוא עבודה גם בזמן המשבר 

כמוביל דעה בתחום יש לו כמה עצות זהב לכל מחפש עבודה. ״בזמן המשבר יש דווקא הזדמנות גדולה, לאנשים שיש להם מיינדסט חזק, והוא צריך להיות 70% מהתהליך החיפוש. יכול להיות שתפעלו בלי הפסקה, תעלו פוסטים בלינקדאין ואחרי זמן עדיין לא תמצאו עבודה, אבל רק אם לא תוותרו בסוף העניין יתקדם״, הוא מסביר. לדבריו, הטיפים שתקפים בשגרה משמעותיים גם בזמן המשבר. ״חשוב לשים לב שקורות החיים רהוטים, כתובים באנגלית ומנוסחים לפי הכללים המקובלים, שפרופיל הלינקדאין מעודכן ושאתם משתמשים בכל אמצעי הנטוורקינג שיש ברשותכם. 90% מהאנשים לא משתמשים אקטיבית בקשרים שיש להם ולא יוזמים מפגשים בבתי קפה או אפילו ב׳זום קפה׳ עם מנהלים. ה-10% שעושים את זה - מוצאים עבודה גם בזמן משבר״.

 מה יכול לסייע בזמן המשבר ספציפית? ״נסו להתמודד ואף לייצר משרות יש מאין. כך למשל, אנשי מכירות יכולים לפנות למנכ״ל באופן אישי, ולהציע לו להשתמש בקשרים שלהם באזור מסוים עולם כדי לפתוח ערוץ חדש לחברה. גם מנהלי מוצר טובים זה דבר שתמיד נדרש, ואם תכינו מצגת עם הצעה לשיפור המוצר של החברה תוכלו לסדר לכם ראיונות עבודה. אנשי מרקטינג למשל יכולים לבנות קמפיין ולהציע אותו, ואנשי QA יכולים להצביע על באגים באתר״.

ג׳וניורים? יש לו המלצה ספציפית: ״בגלל שהם לא יכולים להציע פתרונות כי אין להם ניסיון, אני ממליץ לנצל את הזמן כדי להגדיל את תיק העבודות. קחו פרויקטים, תשתפרו, ובמקביל תיקחו גם קורסים אינטרנטיים שתוכלו להפיק מהם הרבה מאוד ערך. נסו לחפש התמחויות בחברות, ולפנות אליהן באופן יזום״.

הוא ממליץ לשקול להצטרף ואולי להקים קהילות. ״מי שמחפש עבודה כיום חייב להיות בקהילות של מחפשי עבודה, זה חלק מהמיינדסט. יש למשל קהילה שהקמתי בעבר של אנשי HR שעזרה ל-500 אנשים למצוא עבודה רק מחיבורים שעשינו. חשבו על להקים קהילה למחפשי עבודה ג׳וניורים למשל, או שתמצאו קהילה קיימת. באמצעות הקשרים הללו מצליחים להתגלגל, ואת הגלגולים האלו אי אפשר לצפות מראש״.