דויד בנדק החליט לפני כ-11 שנים להקים מותג בשמים חדש בבירת האופנה פריז. הוא היה אז רק בן 22 כששוק הבשמים נשלט על ידי בתי האופנה הגדולים – והיה מאוד קשה להצליח. "למשפחה ולחברים היה מאוד קשה עם ההחלטה שלי", הוא מספר בריאיון ל-Business. "הם אמרו שזה בחיים לא יעבוד ומותגים קטנים לא יכולים להצליח, אבל אני ראיתי לאן השוק מתפתח והרגשתי שזה יכול לעבוד".

היום הוא כבר מוכר את הבשמים של המותג שבנה, BDK, בכל רחבי העולם ומנהל חברה קטנה כשהוא רק בן 33. "כשגדלתי הייתי מוקף בבשמים ומשם התשוקה", הוא מספר. "אחרי מלחמת העולם השנייה סבא וסבתא שלי עברו לישראל, ואחרי כמה שנים סבא שלי התחיל לעבוד על הדוקטורט שלו ועבר לפריז. סבתא שלי אהבה מאוד בושם אחד ורצתה לקנות, משה הגיע הרעיון שלהם למכור אותו לחיילים האמריקנים שהיו בצרפת באותו זמן. הם ב-1959 הם הקימו חנות בשמים שיש לנו אותה עד היום".

בהתחלה, בנדק לא ידע עדיין באיזה מסלול הוא רוצה ללכת והוא למד תואר במנהל עסקים ולאחר מכן עשה גם תואר שני בבית ספר לאופנה בפריז. "שם כבר לקחתי קורס ברקיחת בשמים", הוא משחזר. "ב-2012 הבנתי שאנשים מתחילים להיות פתוחים יותר לגבי מותגים נישתיים ושהשוק מתפתח אז החלטתי ללכת על זה".

זה לא מובן מאליו, לפתוח מותג בפריז, בירת האופנה מול תחרות כל כך קשה...

"כן. הייתי קצת משוגע", הוא מודה. "למשפחה ולחברים היה מאוד קשה עם ההחלטה שלי. אבל אחד הדברים הטובים היה זה שלא הבנתי כמה קשה הולך להיות לי. 3 השנים הראשונות לא היו קלות, הייתי צעיר מאוד, בן 23 ואפילו לשכנע את הספקים לעבוד איתי היה לי מאוד קשה. נראיתי כמו בן 18, אנשים לא האמינו שאני בן אדם רציני. בסוף מצאתי כמה אנשים מיוחדים שנתנו לי הזדמנות, לעולם לא אשכח איך הם היו מוכנים להמר עליי. כשהמותג לא ידוע קשה לסמוך, עכשיו שהוא מוכר יותר ויש הרבה חנויות מסביב לעולם כולם רוצים לעבוד איתי".

איך בונים מותג בשמים גלובלי?

"בתי אופנה תמיד צריכים להסביר ולהצדיק למה נכון שימכרו בשמים", הוא מסביר. "מבחינתי זה היה מאוד טבעי. אחת השאלות שעולות תמיד זה מייחד את המותג שלי, התשובה שלי תמיד זהה שאני לא שונה ממותגים אחרים אבל אני עובד בצורה מאוד כנה ואני מנסה להיות מאוד יצירתי בגישה שלי. חשוב מצד אחד להיות יצירתי אבל שהלקוחות יבינו עדיין את המותג, אם אתה קריאייטיבי מדי לא יבינו אותך. מבחינתי, BDK הוא מותג פריזאי מודרני קלאסי".   

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by BDK Parfums (@bdkparfumsparis)

 

איך אתה פועל שונה ברמה העסקית?

"המותג שלנו התפתח בצורה מאוד אורגנית", מציין בנדק. "זה הסיפור שלי והניסיון שלי. מבחינה מסחרית הייתי מוקף באנשים מאוד טובים מההתחלה שמכירים את עולם הבשמים בפריז. השקנו בהתחלה 5 בשמים. הגעתי לבן אדם מאוד מפורסם בפריז שמשווק בשמים בכל העולם, פניתי אליו ואמרתי לו שאני רוצה להראות לו את הבשמים. הוא אמר לי 'יש לך מזל אני בדיוק במשרד בוא', הגעתי ונתתי לו להריח. הוא אהב ואמר לי לחזור שבוע אחרי ולהציג לכל הצוות שלו, ישבו בחדר 10 נשים, הן אהבו והשאר היסטוריה".

איך עובד תהליך בניית הניחוח?

"יש כאלה שמתחילים מחומר הגלם ועל בסיסו בונים סיפור", הוא מסביר. "ויש כאלה שמתחילים מסיפור ואז בוחרים את חומר הגלם. אני עושה את שניהם, למדתי אופנה ולמרות שאני לא עוסק באופנה המותג מושפע מאוד מאופנה. זו הסיבה שיש לנו קולקציות לבשמים. קולקציה אחת למשל מושפעת מעוגת השקדים שסבתא שלי הייתה מכינה, כשאתה מריח את הבושם אפשר להריח את השקדים ואת ציפוי הסוכר, אחרת מושפעת מדרום צרפת שיש לי מהאזור זיכרונות רבים כילד ועוד".

איך הגעת למכור בישראל?

"ישראל תמיד הייתה חלום מבחינתי", הוא מספר. "זה היה לי מוזר שאני מוכר בדובאי ובכל המזרח התיכון אבל לא בישראל. הייתה חנות נישה פופולרית בישראל שמאוד רציתי להיכנס אליה, הם סירבו. 8 חודשים אחרי קיבלתי פנייה מרשת אפריל". 

הגיל הצעיר שלך היה יתרון או חיסרון בתעשייה?

"זה היה מאוד חריג שמישהו בגילי משיק מותג חדש בתעשייה", הוא אומר. "מבחינתי זה היה גם יתרון וגם חיסרון, כולם היו יותר מבוגרים ממני והתעניינו במותג בגללי. ללקוחות זה היה יתרון, כי המותג נתפס כצעיר ואורבני אבל זה היה חיסרון גדול מאוד בהתחלה והיה מאוד קשה לשכנע אנשים לעבוד איתי. היום זה כבר לא אישיו".

"הרבה אנשים צעירים פונים אליי בלינקדאין ובאינסטגרם ושואלים איך להצליח בתעשייה ומבקשים עצות, כשהתחלתי את המסע הייתי מאוד בודד", הוא מסביר. "המשפחה והחברים לא תמכו בהתחלה ולכן חשוב לי לענות למי שמבקש ממני עצות. הפכתי להיות מרצה באוניברסיטה שבה למדתי".

מה העצה שלך אליהם?

זה תמיד עסק אבל חשוב שהמניעים שלך יהיו כנים ולא לחשוב על כסף. לאנשים חשוב היצירתיות, לכן חשוב שתשקיע מאמץ בתהליך ולא על דברים אחרים, רק אז תחשוב על הביזנס.

רוצים לספר את הסיפור שלכם? רוצים לספר לנו על עסק שכדאי לנו להכיר? כתבו לנו: Business@mako.co.il