בגיל 26 בלבד, שרון סברייגו הקימה סטארט אפ מצליח בתחום של ניהול קהילות. כעשור לאחר מכן היא כבר הספיקה למכור אותו, ולהתברג בתפקיד נחשק בחברה גדולה. אלא שאז הגיעה לפתחה הצעה מעניינת – שגרמה לה לעזוב את המושכות כיזמית עצמאית ולהשתלב בתפקיד שיאפשר לה לזהות את הטרנדים שכולם ילכו אחריהם עשור מראש.

סברייגו, מראשון לציון במקור, הייתה מאז ומתמיד במסלול הטכנולוגי. ״בתיכון הייתי תמיד בקבוצות מיוחדות כמו מדעית מוגברת וכיתת מחוננים", היא מספרת. "למדתי פיזיקה, ביולוגיה, כימיה, אנגלית, מתמטיקה ומחשבים 5 יחידות. זה פתח לי את הדלת ל-8200, שם נחשפתי קצת יותר לעולם של תוכנות וטכנולוגיה בכללי״. אחרי הצבא במקום לנסוע לטיול בחו״ל כמו שאר החברים שלה, היא הצטרפה ישר לצ׳ק פוינט כמנהלת לקוחות בין לאומיים. ״תמיד הייתי בן אדם שמחפש ללמוד יותר, וזו הייתה נראית לי הזדמנות מצוינת. לא בער בי באותו זמן לנסוע לדרום אמריקה״, היא נזכרת ואומרת, ״למדתי בצ׳ק פוינט המון וגם השלמתי תואר ראשון בדיפלומטיה ברייכמן״.  
במסגרת התואר, היא החלה להיחשף לעולם ניהול הקהילות. ״השתתפתי בהרבה תוכניות מנהיגות והקמתי הרבה יוזמות וארגונים לאקטיביזם בנושא זכויות אדם והסברה למען ישראל. נסעתי בעולם בשביל הסברה ושם נחשפתי לעולם הקהילות ועל הדרך של קהילות להניע המונים״. לדבריה, ״אחד מהדברים המשמעותיים שעוררו בי את הצורך למצוא פתרון לניהול קהילות היה משלחת סטודנטים שהשתתפתי בה באו״ם. עשינו אימפקט רציני בעשייה שלנו אבל כמה ימים אחרי שחזרנו כל הכוח הזה התפוגג. בראש שלי אמרתי לעצמי שזה לא הגיוני שיש כל כך הרבה טכנולוגיות בעולמות של שיווק וניהול מכירות, אבל אין כלים לניהול קהילה״.

המחשבות האלו הובילה אותה בגיל 26 להקים את ״Mobilize״, סטארט אפ שנועד לפתור את הבעיה. ״Mobilize עד היום רצה ומשרתת הרבה קהילות. זו פלטפורמה שנותנת את כל הכלים שצריך לקהילות ממאגר דאטה בייס שמכיל את כל המידע על חברי הקהילה, כלי התקשורת כמו הודעות ומיילים וארגון אירועים. זה פתרון 360 לקהילות. מהר מאוד גייסנו לקוחות מדהימים כולל האו״ם ויש לנו עדיין לקוחות מדהימים כמו מייקרוסופוט, אובר, ארגון החיות והרופאים האמריקאים, והרבה מאוד חברות טכנולוגיה".

"הכוח של ההמונים"

מיד אחרי ההקמה היא עברה לארה״ב, כשהסטארט אפ המשיך להתנהל בין ישראל לסן פרנסיסקו.  ״נכנסנו לאקסלרטור, גייסנו הון ראשוני והשותף הטכנולוגי שלי חזר לארץ כשאני נשארתי בסן פרנסיסקו כדי להקים את החברה. במשך כמה שנים טובות נסעתי הלוך חזור. מנכ״לתי את החברה כמה שנים וגייסנו לא מעט כסף מהמשקיעים הכי טובים בוואלי״, היא מספרת.

מאיפה האומץ לצאת לדרך עצמאית בגיל כל כך צעיר?

״אני פשוט ראיתי בעיה שמאוד הטרידה אותי. אני אדם שמתרגש מהכוח של ההמונים ומיצירת אימפקט. שאלתי את עצמי מה הדבר הכי משמעותי שאני יכולה לעשות כדי לתקן ולשפר את העולם ולהוסיף ערך, וזה היה ברור לי שאני יכולה או להצטרף לעוד קהילה או לבנות פלטפורמה. ברגע שהייתי כל כך מונעת מהבעיה והפתרון פשוט רצתי. רצתי ולמדתי תוך כדי הדרך מה צריך ללמוד, והקפתי עצמי במנטורים מדהימים ואנשי עסקים שייעצו לי״.

למרבה הצער, היא לא ראתה הרבה נשים יזמיות כמוה במסדרונות הוואלי. ״כשהתחלתי היו כאן ממש מעט יזמיות. עד היום כולנו חברות, כי זה היה פורום מצומצם של נשים. אני חושבת שזה מאוד תלוי באיך את מסתכלת על העולם. אני התמקדתי בלמצוא את האנשים הנכונים לנו וכל מי שהרגשתי שלא רואה את הפוטנציאל או לא מתחבר איתי - עברתי הלאה. יש מספיק אנשים שהיו מתאימים וזה פשוט לא היה פקטור״, היא מספרת ומוסיפה, ״האתגרים שלנו היו פחות העובדה שהייתי בחורה צעירה, אלא יותר שהייתי הראשונה בארץ בוואלי שהביאה למשקיעים חזון על כלי לאימפקט. אני לימדתי אותם מה זה אימפקט ואיך חברה יכולה גם לעשות טוב וגם לעשות כסף. לימדתי אותם את גודל השוק. הייתי מסתובבת והיו שואלים אותי בהתחלה ׳מה זה קהילות? זה קבוצות אמהות בפייסבוק?׳. הסברתי להם את הכוח שיש לקהילות, והראתי להם את החזון, לאן העולם הזה הולך ולמה זה קריטי״.

אז למה ניהול קהילות זה באמת דבר קריטי?

״היום חברות מנסות לעשות הרבה מאוד עם מעט מאוד כסף. במצב כזה, יש משהו בכוח של הקהילה שהוא מכפיל כוח מטורף. לדוגמה, יש חברות גדולות כמו גוגל שבונות המון דרך קהילות המפתחים שלהם. אנשים מוצאים את הדרך לבנות על גבי מערכות של חברות אפליקציות, הם בעצמם יכולים להרוויח מזה כסף וגם החברה מרוויחה עוד קהל. זה מכפיל כוח גם במכירות, בפיתוח ובשיווק, בהכל. כולם מרוויחים מזה״.

בשנת 2018 הסטארט אפ התמזג עם חברה אחרת, והיא חזרה לארץ להמשיך את עבודתה כ-President Chief Product. ״קיבלנו הצעת מיזוג וזו הייתה הזדמנות מדהימה למכור ולהישאר עם החברה שרצה וגדלה. לקחתי את ההזדמנות וזה נתן לי אפשרות לחזור לארץ, דבר שמאוד רציתי ברמה האישית. המשכתי לעזור להעביר את המושכות למנכ״ל שנכנס במקומי״, היא מספרת.

אתגר מדליק ששינה הכול

לפני כשנתיים היא קיבלה הצעה מפתה שגרמה לה לשנות כיוון, ולעבור מיזמית עצמאית לסמנכ״לית חדשנות בחברת גונג. ״חיפשתי את הדרך החוצה ומה הלאה. קיבלתי הזדמנות להצטרף לחברת גונג. החברה גדלה בקצב שיא והתפקיד שלי לחשוב לאן אפשר לקחת את הטכנולוגיה המדהימה הזו, לאילו שווקים אפשר להיכנס ואילו כיוונים נכונים מעבר להתפתחות הטבעית והמואצת של החברה. זו הייתה הצעה ממש מגניבה ואתגר מדליק״, מספרת סברייגו.

החברה אליה הצטרפה, גונג, פיתחה פלטפורמת בינה עסקית עבור אנשי מכירות הממנפת טכנולוגיות בינה מלאכותית לשדרוג היכולות של צוותי מכירות. היא מאפשרת לצוותי מכירות לממש את מלוא הפוטנציאל העסקי והאנושי שלהם באמצעות חשיפת המציאות העסקית של החברה ולקוחותיה, המונים למעלה מ-3,000 חברות חדשניות כמו: Linkedin, MuleSoft, Paychexs, PayPal, Slack, Sprout Social, Twilio, Zillow.  גונג גייסה עד היום 583 מיליון דולר ושווי החברה למעלה מ-7 מיליארד דולר.

שרון סברייגו  (צילום: Gal Halperin)
"לזהות את הדבר הבא". סברייגו | צילום: Gal Halperin

המעבר מכיסא המנכ"ל אינו פשוט כמובן. "זה בדרך כלל משפיע על מי עוד מקבל איתך החלטות, וכמה מהר אפשר לקבל החלטות", היא משתפת. "עברתי את זה כשמכרתי את החברה והצטרף מנכ״ל במקומי. שם הבנתי איך מתמודדים עם זה שאני לא הבן האדם האחרון שקובע. זו יותר עבודה משותפת בקבלת החלטות ויש סדרי עדיפויות של החברה שלא אני תמיד קובעת. הכיף פה זה שיש מייסדים מדהימים ומאוד כיף לעבוד איתם. יש תחושה של עבודת צוות, ודינמיקה מהירה. גם כשהתראיינתי לפה שאלו אותי למה אני לא מקימה עוד משהו משלי. אצלי זה מאוד ברור – אם אין בעיה שאני קמה בבוקר ומטורדת ממנה אני לא אזום סטארט אפ. כשתבוא הבעיה הזו אקים את הדבר הבא״.

ויש  גם הרבה יתרונות. ״בתור יזמית פנים אני בחברה עם למעלה מאלף איש וטאלנט מטורף בכל התחומים. כל דבר שאני חושבת עליו ומקבלת עליו אור ירוק מהמייסדים רץ. כשהייתי יזמת בסטארט אפ שלי זה דרש כל פעם לגייס עוד בן אדם ויש קשיי התנעה לכל רעיון מחדש. כאן יש יכולת ליזום נורא מהר עם טאלנט מובחר שכבר גויס. בניגוד לעבודה בסטארט אפ בתפקיד יזמי בחברה גדולה הרבה פעמים התהליכים מתקצרים. יש טאלנט, דאטה ומשאבים, ואפשר לבצע מהר״.

האיזון הבריא

ברמה האישית היא עברה גם מספר שינויים משמעותיים. ״היום אני בת 37, יש לי שני ילדים מדהימים ואני בזוגיות. הכל קרה מאוד מהר אחרי שמכרתי את החברה. ממש שבוע אחרי שחתמתי על הסכם המכירה הכרתי את בן זוגי. כנראה שהיה לזה מקום מנטאלי״, היא משתפת ומספרת, ״אין ספק שהעבודה בגונג נתנה לי יכולת להשקיע בילדים שלי. יש כאן איזון בית-עבודה מאוד בריא. יש אמון בכל אחד מהעובדים פה ואני מנהלת את הזמן שלי. זה משהו מאוד משמעותי וחשוב לי בשנים האלה. כבחורה צעירה שהקימה סטארט אפ לא היו לי את השיקולים האלו. יש לי חברות יזמיות עם ילדים ואני לא מבינה איך הן עושות את זה היום״.

התפקיד החדש מאפשר לה לעסוק בנושאים החמים ביותר היום. ״התפקיד מאפשר לי ליזום ולחשוב רחוק על כיוונים שבעיניי הם מאוד מעניינים כמו AI, אחד התחומים החמים היום. גונג עוסקת בזה כבר שנים. החזון הוא לאפשר אוטונומיה מלאה בכל מה שקורה בעולמות המכירות וזה מדהים. התפקיד שלי מאפשר לי לקחת את כל היכולות הטכנולוגיות שכל הזמן יוצאות ולחשוב איך הופכים כל מי שקשור במכירות ובקשרי לקוחות לעבודה הרבה יותר נעימה ומהירה, להוריד בירוקרטיה ולהשאיר לאנשים את החלק של האספקט האנושי".

 איך מטפחים חדשנות בחברה מצליחה?

״חדשנות זו מילה גדולה. המטרה היא תמיד להסתכל לאן חברה יכולה לצמוח. אם מסתכלים על חברות ציבוריות גדולות מגלים שיש להן יותר מקו מוצר אחד ויש שווקים מאוד מגוונים. אני מסתכלת על שווקים חדשים והרבה פעמים אני מסתכלת מלמעלה – לאיזה עוד שווקים ותעשיות אפשר למכור? בנוסף, יש גם הסתכלות מלמטה – לעובדים יש מיליון רעיונות וגם הלקוחות מביאים בקשות. אני מנסה למצוא את מה שיחסית חריג ועוד לא במיינסטרים של העשייה. יש הרבה עבודת צוות של להקשיב לכל הקולות מבפנים ומבחוץ ולנסות לראות לאן השווקים גדלים בטווח הרחוק, צעד צעד״.

שרון סברייגו  (צילום: RBZ photographer)
האיזון הנכון. סברייגו עם משפחתה | צילום: RBZ photographer

במציאות בה הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר, חברה שלא תחשוב עשור קדימה עלולה להידחק ואף להיעלם. ״לחשוב עשור קדימה זה להסתכל על השוק שאתה כבר נמצא בו ולנסות להבין לאן הוא הולך. צריך להבין לאן הטרנדים הולכים ולנסות להבין גם את השוק הפוטנציאלי. מה השוק הבא? מה השוק הבא אחריו? מי הכי קרוב לזה? לאן הטכנולוגיה שלך יכולה להגיע? זה לנסות לפתוח קצת את הראש מעבר לשווקים הקיימים״, היא מסבירה ומוסיפה, ״גם אם זה נשאר כתוכנית מגירה, היכולת להסתכל רחוק משרתת גם קבלת החלטות מיידית. זה מאוד חשוב למשל להכניס לפעמים לקוחות קצת חריגים שלא בדיוק תואמים לפרופיל הלקוח האידיאלי, כי זה עוזר לגוון את ההסתכלות״.  

ויש לה גם טיפ חשוב למי שנמצא בתחילת הדרך: ״אני חושבת שבסופו של דבר אנשים צריכים לשאול את עצמם במה הם טובים ובמה הם יכולים להועיל לעולם ולא לפחד לעשות צעדים ראשונים. הכי חשוב זה להקיף את עצמכם באנשים טובים שיכולים לייעץ. זה לא משנה אם הצטרפת לחברה או יצרת משהו משלך, כשיוצאים לדרך הדברים קורים והזדמנויות מגיעות. אני ממליצה לקפוץ למים״.