חידשתם לאחרונה את ביטוח הרכב ונדהמתם מעליית המחירים? מסתבר שביטוח רכב הפך בשנה האחרונה להיות רכיב מרכזי ביוקר המחיה. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבדקה את מחירי ביטוח החובה לרכב, עולה כי הביטוח התייקר בספטמבר ב-1.9 אחוזים (הרכיב השני שהכי התייקר אחרי ירקות ופירות), ומתחילת השנה בקרוב ל-15 אחוזים. אבל הלשכה לא בודקת מה קורה בשוק ביטוחי רכב רכוש (ביטוח מקיף), ושם מסתבר ההתייקרויות מגיעות גם ליותר מ-60 אחוזים.

רוני וליאת, בני זוג כבני 50 שבבעלותם יונדאי טוסון משנת 2018 ביקשו בימים אלה לחדש את ביטוח הרכב שלהם. הם נדהמו כשהצעת המחיר של חברת הביטוח קפצה מ-2,604 שקלים בשנה הקודמת ל-4,245 שקלים בביטוח הרכוש הנוכחי – התייקרות של 63 אחוזים. מדובר בשני נהגים נקובים בפוליסה, ולא היו תביעות ברכב הזה מאז שעלה לכביש, מחיר הרכב עצמו ירד בשנה האחרונה, וכל זה אמור היה דווקא להוזיל את הפוליסה. גם ביטוח החובה על רכב זה התייקר מ-1,097 שקלים ל-1,193 שקלים. 

סוכן הביטוח שלהם, שלומי גילה, סיםר כי הוא ניסה למצוא עבורם פוליסה קצת פחות יקרה, אך כל ביטוחי הרכב התייקרו, כשההתייקרות הממוצעת בביטוח רכב היא כ-30 אחוזים בשנה האחרונה, וההתייקרויות המשמעותיות ביותר הן בביטוחים של רכבי suv (ג'יפים וג'יפונים). לדברי גילה, ברכבים המשפחתיים והקטנים ההתייקרות היא במאות שקלים, וזאת למרות הירידה בשווי הרכב.

יש לציין, ברבעון השני של 2022, חברות הביטוח רשמו הפסדים בסך כולל של כ-485 מיליון שקלים בתחום הרכב לעומת רווח של 196 מיליון שקלים ברבעון המקביל ב-2022. בענף הביטוח מעריכים, כי הפסדי החברות (יש לציין כי לא כולן הפסידו), יסתכמו בשנת 2022 בכ-1 מיליארד שקל.

הביטוח ימשיך להתייקר גם בשנה הבאה

ההערכה בשוק כי מחירי ביטוח הרכב ימשיכו לעלות: "גם בשנת 2023 נראה התייקרויות של ביטוח הרכב, כי הפסדי החברות מטורפים," מסביר סוכן הביטוח שי שדה, שמשמש בתפקיד יו"ר הוועדה לביטוח אלמנטארי בלשכת סוכני הביטוח.

לדבריו, יש כמה סיבות להתייקרות הביטוחים, שכולן מתנקזות לעובדה שיש בעיית חלפים עולמית: "הקורונה השביתה מפעלים לחלפי רכב, שחלקם עברו הסבה בהמשך והפסיקו לייצר חלקי חילוף רכב, ומדובר בפח, שמשות, פלסטיק, רכיבים אלקטרוניים. הכול.

המחסור בחלקי חילוף גרם להתייקרות שלהם וזה מייקר את התיקונים במוסכים; עלות התיקון לחברת הביטוח התייקרה בין 50 אחוזים ל-100 אחוזים.  המחסור בחלפים הביא להתפתחות שוק שחור של מכירת חלקי חילוף גנובים; כדי לספק חלפים בשוק השחור יש עלייה דרמטית בגניבות רכב; חברות הביטוח צריכות לשלם למבוטחים שלהן על גניבת הרכב ואז הן מייקרות את הביטוחים, וככה המעגל מזין את עצמו".

יש לציין, כי חברת איתוראן פרסמה לאחרונה מחקר לפיו קיימת עלייה של 72 אחוזים בגניבות רכב במחצית השנה הראשונה של 2022 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי המחקר 44 אחוזים מהרכבים שניסו לגנוב אותם הם ג'יפים וג'יפונים, 27 אחוזים מכוניות פרטיות.

למה רכבי ה-suv הם הכי גניבים?

"כי הם הכי נפוצים בשוק" מסביר שדה. "בשנים האחרונות זה הרכב המשפחתי הכי מבוקש. אם יש מהם הכי הרבה, אז המחסור בחלפים עבורם הוא הגדול ביותר, ולכן אותם גונבים הכי הרבה ולכן מחירי הביטוח שלהם התייקרו הרבה יותר".

בנוסף, גם מספר תאונות הדרכים, בהן קטלניות, גדל מאוד. אין כמעט מהדורת חדשות בלי אייטם על תאונת דרכים לרוב קטלנית. "מבטחי המשנה, שהם חברות ביטוח גדולות מחו"ל, שלוקחים על עצמם 40 אחוזים-50 אחוזים מכיסוי הנזקים לחברות הישראליות, מאותתים לחברות הביטוח כאן, שהמצב בישראל מתחיל להעיק עליהם, וזו עוד סיבה לכך שהן מעלות מחירים, בגלל הדרישה של מבטחי המשנה".

אז מה עושים?

"עדיין, התחרות בביטוחי רכב היא גדולה; ההתייקרות ב-50 אחוזים-60 אחוזים היא בקצה, ברוב המקרים ההתייקרות היא בסביבות 15 אחוזים-25 אחוזים. יש לא מעט חברות, מסורתיות וישירות, שמוכרות ביטוחי רכב, ולכן צרכן נבון צריך להשוות, לא תמיד ללכת על הזול ביותר, אלא לבדוק מה החברה נותנת; ביטוח רכב הוא אמנם מצרך בסיס לא מרכב אבל יש בו פרמטרים רבים כמו זמן המתנה לרכב חלופי, השתתפות עצמית, ביטוח אביזרים ועוד", הוא טוען.

גם ביטוחי הדירה התייקרו

מחירי ביטוח הדירות התייקרו משמעותית ועלו מתחילת השנה בכ-23 אחוזים. שדה מסביר, כי הסיבה לכך היא התייקרות מחירי תשומות הבנייה, הריהוט, מוצרי החשמל וכד', שהביאה לכך. עלות שיקום דירה לאחר שריפה למשל, התייקר כמעט פי שניים לעומת אשתקד. הוא מציין, כי בחברות הביטוח גם שמו לב לעלייה במקרים של התפוצצות מצברים של קורקינטים ואופניים חשמליים, שהביאו למספר מקרים של שריפות עם נזקים גדולים לדירה ולעיתים גם לנזקי גוף. "זה גם נלקח בחשבון אצל חתמי חברות הביטוח," טוען שדה.