לפני יומיים הודיעה חברת הביטוח כלל על הסכם לא מחייב לרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ב-2.47 מיליארד שקל. ההודעה שהרעידה את שוק האשראי העלתה לא מעט שאלות. 

השוק דווקא לא הגיב בחיוב להודעה ומניית כלל ביטוח ירדה בכ-7.3 אחוז. האם הרגולטור ייתן אור ירוק לעסקה, שלדעת רבים מחסלת הלכה למעשה את רפורמת שטורם, שבאה להפריד את חברות האשראי מהבנקים הגדולים ולהגביר מאוד את התחרות בשוק האשראי הצרכני? 

תלוי את מי שואלים. ליאור שילה, אנליסט בנקים בבית ההשקעות IBI, מעריך שדווקא כן:  "העסקה ככל הנראה תאושר, כי הרעיון מאחוריה כן מתיישר עם רפורמת שטרום והרעיון הבסיסי שלה - ליצור תחרות בתחום האשראי הקמעונאי. מיזוג של מקס עם חברת ביטוח גדולה ייצור גוף אשראי שיוכל להרים את תיק האשראי שלה לרמות שחברת כרטיסי אשראי שעומדת לבדה לא יכולה להרים אותו.  

"צריך לחזור אחורה ולהסתכל מה רצתה להשיג רפורמת שטרום. המחשבה הייתה שאם יוציאו את חברות האשראי מהבנקים הגדולים (לאומי והפועלים) וישאירו את חברת האשראי השלישית כ.א.ל אצל הבנק השלישי בגודלו (דיסקונט), התחרות תתעצם והריביות לצרכני האשראי יירדו".  

אבל זה לא קרה בפועל.  

"נכון. בפועל, הריביות דווקא עלו. אמנם לאחרונה הן התחילו לרדת, אבל עכשיו בנק ישראל התחיל בהעלאות ריבית במשק הישראלי, כך שהריביות על הלוואות יעלו שוב. מבחינת יחסי הכוחות בין חברות האשראי, כ.א.ל המשיכה להתחזק, בעוד שישראכרט רק לאחרונה החלה למצוא את דרכה, מה שמתבטא גם במחיר המניה. במקס, ראינו את קרן ורבורג פינקוס מנהיגה מדיניות אגרסיבית מבחינת צמיחה ואשראי, כולל כניסה לתחומים חדשים כמו ביטוח.  

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים (צילום: סיון פרג')
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים | צילום: סיון פרג'

"מחיר עסקת כלל-מקס לא זול בכלל, אבל העסקה כן יכולה לתרום לתחרות משום שהיא יוצרת תשתית יותר רחבה למקס להגדיל את תיק האשראי שלה. הנתח של מקס בעוגת כרטיסי האשראי יכול לגדול".  

למה קרן ורבורג פינקוס, בעלת השליטה האמריקאית במקס, מוכרת דווקא עכשיו? 

"יכול להיות שהם לא ראו פוטנציאל מתמשך במקס, בעיקר בגלל הרגולציה בשוק האשראי הישראלי. מצד שני, יכול להיות גם שהם קיבלו הצעה ממש טובה מכלל, חברה שמכוונת לרכישה גדולה מאז שביצעה גיוס הון לפני כמה חודשים. לכלל יש תוכניות, ולא מהיום, לחזור לימי התהילה שלה מבחינת נכסים מנוהלים. היא הייתה גם מועמדת לרכישת חברת הביטוח שירביט, לאחר הבלגן שנוצר בחברה זו (מאגר המידע של שירביט נפרץ בדצמבר 2020  - ד.א), אבל בסופו של  דבר העסקה לא יצאה אל הפועל כי לכלל לא היה אז מספיק מזומנים.  

"למה ורבורג-פינקוס העדיפו לסגור דווקא עכשיו את הפוזיציה במקס? ככל הנראה, כי הם ראו שייקח לשוק כרטיסי האשראי הישראלי קצת יותר זמן לצמוח ממה שהעריכו בתחילה. בוא לא נשכח שהייתה גם קורונה באמצע, שפגעה בתוכניות הצמיחה".  

ואולי בכלל כרטיסי אשראי מייצגים את הטכנולוגיה של אתמול, בעוד שההווה והעתיד שייכים לארנקים דיגיטליים ואפליקציות תשלומים?  

"צריך לזכור שבפועל, אפליקציות תשלומים מושתתות על טכנולוגיה של כרטיסי אשראי. כל תשלום שם יורד מכרטיס האשראי ובפועל מגדיל לחברות האשראי את המחזורים. נכון, חברות האשראי צריכות כל הזמן להמציא את עצמן מחדש, ליצור עוד מועדונים, לפתח מנועי צמיחה חדשים ולהגדיל את תיק האשראי. נכון גם שהרווחיות בעולם של כרטיסי האשראי הולכת ונשחקת, בין השאר בגלל הירידה המתמשכת בעמלה הצולבת (עמלה שמשלמים בתי עסק לחברת האשראי הסולקת ולמנפיקים של כרטיסי חיוב - ד.א)". 

ליאור שילה, אנליסט בנקים בבית ההשקעות IBI (צילום: אילן בשור)
ליאור שילה, אנליסט בנקים בבית ההשקעות IBI | צילום: אילן בשור

מה שרק מחזק את התהייה מה ההיגיון בעסקה מבחינת כלל 

"תחשוב על מועדון לקוחות כלל-מקס, מבחינת פוטנציאל הלקוחות החדשים לשתי החברות. מעבר לכך, תחום האשראי נחשב לרווחי מאוד, על אחת כמה וכמה כשהוא מוצע עם מעטפת של הצעות נלוות בתחומי הביטוח". 

איך תשפיע העסקה על ישראכרט 

שילה, שמסקר באופן שוטף את ישראכרט (החברה והמניה) מעריך כי לעסקת כלל-מקס יהיו השפעות מנוגדות על החברה שמבצרת את מעמדה כחברת האשראי ה-stand-alone

הגדולה בישראל. "צריך להסתכל בהקשר הזה על שני היבטים עיקריים: קודם כל, המחיר של עסקת כלל-מקס לא זול וזה אמור לעשות טוב למניית ישראכרט. מצד שני, העסקה עלולה לפגוע בישראכרט, משום שהיא מעמידה מולה גוף גדול ממוזג, שבו חברת הביטוח תוכל להיות מפיצה לדוגמא של מועדון חוץ בנקאי או להגדיל את נתח השוק שלה מבחינת כרטיסי אשראי. מדובר בכוחות מנוגדים ורק בעתיד יתברר לאן זה הולך".

נראה הצעות רכישה גם לישראכרט?  

"אני בטוח שמאחורי הקלעים יש כל הזמן הצעות רכישה לישראכרט. החברה שווה כיום כמעט 3.4 מיליארד שקל, וזה לא מספר קטן. אם מקס נרכשת ב-2.47 מיליארד ובפרמיה של 30%, אז ישראכרט, לפי השווי הנוכחי, צריכה לקבל תג מחיר של כ-4.4 מיליארד שקל.  

"להערכתי, אם כלל תקבל את האישור לרכישת מקס, אפשר יהיה להביא בחשבון תרחיש שבו חברות כמו הפניקס או הראל ירצו לרכוש את ישראכרט. זה יכול לקרות, על אף שבישראכרט יש פיזור מאוד גדול של בעלי המניות, אין שם בעל שליטה אחד שיבוא ויגיד: אני מסכים. כך שגם אם זה יקרה, זה ייקח יותר זמן".