בסוף השבוע האחרון הכריזו בנק הפועלים ובלנדר טכנולוגיות פיננסיות על קבלת אישור רשות התחרות להקמת חברה משותפת שתעסוק במתן אשראי צרכני דיגיטלי למימון רכישות בנקודות מכירה ובאתרי אי-קומרס. החברה המשותפת, תוחזק 20% על ידי בנק הפועלים ו-80% על ידי בלנדר. 

החברה רוכבת על גל הזינוק בפינטק ששוטף את העולם וסוחף גם את ישראל. חברות הפינטק גייסו יותר מ-132 מיליארד דולר בשנת 2021 ובמגזין Business Insider מעריכים שההשקעות יטפסו אף ל-150 מיליארד דולר השנה. זו מגמת צמיחה מתמשכת שליוותה אותנו גם בשנתיים הקודמות. כך למשל מעטים הישראלים שידעו לפני שנים בודדות מה הוא ארנק דיגיטלי או אפליקציית תשלומים ולמה בכלל צריך את זה. היום כמעט כל ישראל משתמש בפתרון כזה או אחר. 

הסוף לאשראי? הטרנד שכובש את העולם 

הרעיון הוא להביא את הטרנד הפיננסי - BNPL (Buy now pay later) - לישראל. בעסקאות רכישה גדולות יוכל הצרכן לממן עסקת תשלומים מותאמת באמצעות בינה מלאכותית שלא תתפוס את מסגרת האשראי. בנק הפועלים הביע אמון במהלך כשהשיק עם ״בלנדר״ חברה משותפת לפתרונות מימון צרכני בנקודות מכירה ובאתרי אי-קומרס. ״לשוק הישראלי הסתגלות מהירה יחסית לטכנולוגיות חדשות״, מסביר סתיו, ״יכולת למידה מהירה, יחד עם העובדה שללא ספק ישראלים הורגלו לקחת הרבה יותר אשראי מבעולם, מאפשרים את השינוי הזה שקורה באלפי נקודות מכירה כבר היום״. 

מימון לרכישות צרכניות גדולות - שוק של 30 מיליארד 

"הפוטנציאל של השוק הזה עצום", אומר גיל סתיו, מנכ״ל בלנדר ישראל. "בכל שנה מוציאים הישראלים 30 מיליארד שקלים על רכישות גדולות בסכום של 3,000 שקלים ויותר. אנחנו מציעים פתרון נוח יותר מהאשראי. פתרון חוץ בנקאי שלא תופס מסגרת, מאפשר פריסה של תשלומים והכי חשוב הוא דיגיטלי ומהיר". 

הפתרון של ״בלנדר״ עובד כך - משקיעים שמחפשים אפיק בעל סיכון נמוך יחסית לשוק ההון, אבל כן מעוניינים בתשואה גבוהה מזו של הפיקדון הבנקאי, כך מבטיחים בחברה, משקיעים את כספם במתן הלוואות לאחרים. לקוחות שמבינים במעמד רכישת מוצר שידרשו לפתרון מימון נכנסים לאתר האינטרנט של החברה ובתהליך אינטרנטי מהיר, העושה שימוש בבינה מלאכותית, מקבלים בתוך דקות בודדות תשובה במסרון האם המימון אושר או לא. 

חשוב לומר, פתרונות המימון אמנם קלים יותר ובמקרים רבים יכולים לתת ערך, אך יחד עם זאת העובדה שהצרכן הישראלי רגיל לרכוש באשראי מסכנת אותו. החוב של משקי הבית בישראל גדל בכ-3 אחוז בתוך 5 שנים. בסוף 2020 הייתה גדילה של 1.6 אחוז בתוך רבעון אחד. חשוב לבחון את הקריטריונים לפיהם הם מאשרים הלוואות כך שמשקי הבית בישראל לא יכנסו למשבר חוב. בעולם שעובר לפתרונות תשלום ומימון פשוטים יותר, חשוב שהרגולטור יתערב וידאג שהסיכונים שהצרכן לוקח יהיו נהירים לו.

החברה נכנסה גם למימון בשוק הרכב

החברה נכנסה לתחום המימון לתחום הרכב, ותעמיד הלוואות לרוכשי רכב יד שנייה. את ההחלטה להיכנס לתחום מימון רכבי יד שנייה ו-0 קילומטר קיבלו ב"בלנדר" עוד בימי תחילת המגפה ב-2020. 

גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר ישראל (צילום: סיון פרג', יח"צ)
גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר ישראל | צילום: סיון פרג', יח"צ

למעשה, מדובר בביצוע רכישה בתשלומים בנקודת הרכישה. באמצעות בינה מלאכותית ניתן להתאים את הריבית ואת תנאי ההחזר באופן מהיר ובסיכון נמוך.  זה היה הימור די מסוכן - אך הוא השתלם. בשנת 2021 חל זינוק של כמעט 35% במסירות הרכבים החדשים, מדובר ב-289,291 מכוניות חדשות שעלו על כבישי ישראל. כמובן שזה מעיד על התעוררות כללית בשוק הרכב הגם שהוא מתמודד עם משבר הצ׳יפים העולמי. ההחלטה להשקיע באפיק זה קיבלה בתחילת החודש גושפנקה מבנק מזרחי שהחליט להעמיד קו אשראי של 50 מיליון שקלים לרוכשי רכבים דרך הפלטפורמה של בלנדר. 

״אני מאמין שבתוך שנתיים רוב הישראלים יכירו וישתמשו ב-BNPL״, משוכנע סתיו, ״בדיוק כמו שקרה עם הארנקים הדיגיטליים. אחרי הרשימה במכולת כשהייתי ילד, פנקס הצ׳קים וכרטיסי האשראי, זה השלב הבא״

"הישראלים הורגלו לקחת יותר אשראי מבעולם - אבל היו תלויים בבנק" 

"עד היום אם הבנק לא נתן לך אשראי היית תקוע", מסביר סתיו על שוק הרכב, "החברה שלנו נולדה מתוך זיהוי צורך וניסיון לתת לו מענה. זיהינו את אותו הצורך בדיוק בתחום הרכב, כמובן שיש לנו קריטריונים ולא כל הלוואה תאושר לכל לקוח, אבל אלו לא בהכרח אותם קריטריונים כמו לבנק. אנחנו גם מקיימים קרן ביטחון, שבעצמה מבוטחת, למקרה שהלווה לא מחזיר את ההלוואה שניתנה לו".  

בשעה שבארץ מתמקדת ״בלנדר״ בפתרונות מימון חוץ באירופה החברה האם כבר מתכננת להקים בנק דיגיטלי של ממש. כדי להאיץ את קבלת הרישיון הבנקאי רכשה הקבוצה 77% ממניותיו של איגוד אשראי ליטאי בעבור 18 מיליון שקלים.