בסוף השבוע האחרון זה קרה: מניית מיקרוסופט (MSFT) סגרה את המסחר בנאסד"ק בשווי שוק של 2.887 טריליון דולר - וכבשה את המקום הראשון ואת תואר החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק. החברה, שזינקה כמעט 64% ב-12 החודשים האחרונים, הדיחה מהפסגה את אפל (סימול: AAPL), שסיימה את יום המסחר בשישי עם שווי שוק של 2.874 טריליון דולר "בלבד".

מיקרוסופט, וזה היה ידוע גם לפני כיבוש הפסגה, היא השקעה נהדרת לטווח ארוך. מי שהשקיע אלף דולר במניית מיקרוסופט ביום ההנפקה של החברה ב-13 במרץ 1986 והצליח להשאיר את כל הכסף בפנים במשך 38 השנים שחלפו מאז  - ראה ביום שישי האחרון את השקעתו מגיעה לשווי מדהים של כמעט 6.4 מיליון דולר (6,394,805 דולר, למען הדיוק) - לא כולל דיבידנדים, שמיקרוסופט החלה לחלק למשקיעיה ב-2003. 

"מעבר לנטייה הידועה של השווקים להמליך ולהוריד מלכים, אנחנו צופים במהלך שנמשך כבר זמן מה", מסביר יניב כהן שותף וראש אשכול טכנולוגיה ב-BDO. "קודם כל, אפל חווה כיום את המתקפה הרגולטורית שמיקרוסופט חוותה בשנות התשעים בואכה שנות האלפיים, שהביאו אותה אז לעשור אבוד מבחינתה. אפל נמצאת כיום במצב שצרכנים רבים מרגישים שהיא אמנם מספקת מוצרים מעולים, אבל גובה מהם יותר מדי כסף. הרגולטור, כשהוא שומע קולות כאלה, הוא מתערב". 

בדרך למעלה

לפי כהן, המשבר הגדול שחוותה מיקרוסופט בתחילת שנות האלפיים לאחר המפגש האלים עם הרגולטור גם היה רגע המפנה בעסקיה, שאת תוצאותיו אנחנו רואים כיום. "מיקרוסופט הבינה שהיא צריכה לשנות פוקוס ברמת המוצרים. היא נכנסה בכל הכוח לשוק הארגוני, אחד ממוקדי הרווח הגדולים ביותר שלה כיום, וידעה גם איך ליצור חבילת תוכנות במחיר נמוך יותר לשוק הפרטי, עם כלי תוכנה לפרטיים, תלמידים וסטודנטים. היא יצאה לדרך חדשה, שבה עיקר הרווח שלה מגיע מהשוק הארגוני". 

 יניב כהן, שותף וראש אשכול טכנולוגיה ב-BDO (צילום: נתי חדד)
"מתקפה רגולטורית". יניב כהן, שותף וראש אשכול טכנולוגיה ב-BDO | צילום: נתי חדד

בהמשך, בעשור השני למילניום הנוכחי, קרו שני מגה-שינויים בשתי החברות: באפל מונה טים קוק למנכ"ל לאחר התפטרותו של סטיב ג'ובס; ובמיקרוסופט, מונה סאטיה נאדלה ההודי למנכ"ל במקום סטיב באלמר. בעוד שקוק הקצין את הדהירה של אפל לעבר קו מוצרים מעולה אך יקר לצרכנים הפרטיים, שלא מתחבר עם מוצרים של חברות אחרות ("גן סגור"), נאדלה הלך דווקא לכיוון של מוצרים יותר 'עממיים' לפרטיים, לצד צמיחה חזקה מאוד בשוק הארגוני-מוסדי ובענן שנלווה אליהם. 

כהן: "טים קוק ואפל חשבו שאם ימשיכו להביא מוצרים מעולים הלקוחות יחבקו אותם, אבל לא הביאו בחשבון שהלקוחות עלולים לחשוב בשלב מסוים כי לוקחים מהם יותר מדי כסף. בנוסף לכך, אפל המשיכה להתמקד בשוק הפרטי בענן בעוד שמיקרוסופט מיקדה את התפתחות הענן שלה בשוק הארגוני - מהלך שהוכיח את עצמו בגדול".  

איפה עומדת התחרות בין שתי החברות בתחום הבינה המלאכותית (AI)? 

"מיקרוסופט עשתה מהלך חכם מאוד בהתחברות שלה ל-ChatGPT, אותו צ'טבוט מבוסס בינה מלאכותית שפיתחה חברת OpenAI. עם זאת, לדעתי אפל עוד לא אמרה את המילה האחרונה בתחום הזה ואין לי ספק שהיא מסוגלת, אולי עוד השנה, לסגור את פערי ה-AI ממיקרוסופט. יש מצב שהיא תביא לשוק פתרון AI הרבה יותר טוב ממה שמיקרוסופט הביאה עד כה". 

על סמך מה אתה אומר את זה? 

"אנחנו לא ממש יודעים מה אפל הולכת לעשות בתחום ה-AI, אבל יש לה הרבה יותר ממיקרוסופט בכל מה שנוגע לתקשורת אדם-מכונה. קודם כל, יש לה כבר שנים את העוזרת הווירטואלית SIRI ואין ספק שנצברו שם כמויות עצומות של מידע. לאפל יש יתרון AI גם בכל מה שנוגע ללמידת מכונה בעיבוד תמונה במוצרי החברה, נצברו שם הרבה מאוד ידע וטכנולוגיה. יתרון נוסף קיים במנוע החיפוש של מערכת ההפעלה של האייפון (IOS). בשורה התחתונה, הם ללא ספק מסוגלים לתת פייט למיקרוסופט ב-AI. הם שם מכמה כיוונים, אבל עדיין לא חיברו את כל הידע העמוק הזה למוצר אולטימטיבי אחד כמו ChatGPT. אני באמת חושב שהם יפתיעו ובגדול עוד השנה". 

"אפל מנסה להיגמל"

איתי ליפקוביץ', מנכ"ל ומייסד בית ההשקעות הורייזן, מצביע על מהלכים נוספים ששיחקו לטובתה של מיקרוסופט בשנה האחרונה: "מיקרוסופט רכשה את אקטיוויז'ן, עם משחק הלהיט CALL OF DUTY. זה נותן להם בלעדיות במשחק באקסבוקס וככה הם משתלטים על עולם הקונסלות גיימינג.

"מיקרוסופט גם ידעה לייצר את מודול האופיס שבו משלמים סכום חודשי קבוע למנוי ומקבלים את כל שירותי הענן. היא שולטת כיום ללא עוררין בתחומי מערכות ההפעלה ואופיס, ויצרה כאמור לעצמה  מנגנון חדש של הכנסות.

איתי ליפקוביץ', מנכ"ל ומייסד בית ההשקעות הורייזן (צילום: יח"צ)
"מנגנון חדש של הכנסות". איתי ליפקוביץ', מנכל ומייסד בית ההשקעות הורייזן | צילום: יח"צ

מה קורה בינתיים אצל אפל?

"אפל מנסה להיגמל מהכנסות חד פעמיות ממכירות של אביזרים ולהפוך למודלים של הכנסות דרך אפליקציות ואפל פיי. היא רוצה ליהנות מהכנסות של מנויים ואפל מיוזיק. אפל בנויה על מכירות חד פעמיות של מוצרים בניגוד למיקרוסופט, שאצלה הכל זה הכנסות חוזרות. מיקרוסופט משתלטת על העולם דרך הענן שלה. היא מביאה את כל המוצרים לענן וזה המנוע שלה".

הרגולטור מאיים על השקעות ה-AI של מיקרוסופט? 

"מיקרוסופט משלבת המוצרים של OpenAI באופיס ובמנוע החיפוש שלה בינג. הרגולטורים אכן לא אוהבים את זה, מתחילים להתערב ומצרים את צעדיה. התנופה של מיקרוסופט ב-AI עלולה להיפגע אם הרגולטורים יחליטו שמיקרוסופט היא בעלת שליטה ב-OpenAI, אבל זו לא תהיה מכה כואבת מדי כי מיקרוסופט כבר התבססה בתחום זה".