חוקרים הסתמכו על מידע מוטה שפייסבוק סיפקה להם – ובזבזו חודשים או אפילו שנים של עבודה. הסיבה לכך שהיא שהרשת החברתית נתנה להם מידע שגוי ולא מלא על האופן שבו משתמשים יוצרים אינטראקציות עם פוסטים וקישורים באתר, כך פורסם בניו יורק טיימס.

פייסבוק נתנה לחוקרים גישה לנתוניה במהלך השנים האחרונות על מנת לעקוב אחרי התפשטות פייק ניוז (חדשות כזב) בפלטפורמה שלה. היא הבטיחה לחוקרים שקיפות וגישה לכל אינטראקציית המשתמשים, אך הנתונים שהחברה מסרה להם כוללים אינטראקציות רק של מחצית מכמות המשתמשים שלה בארה"ב. מעבר לכך, רוב המשתמשים שהאינטראקציות שלהם נכלו בדוחות שהעבירה פייסבוק הם אלו שהגיבו לפוסטים פוליטיים מספיק כדי להבהיר את נטייתם.

במייל לחוקרים שפורסם בניו טיימס, התנצלה פייסבוק על אי הנוחות שהיא גרמה. החברה אמרה שהיא פותרת את הבעיה, אך הדבר עלול להימשך שבועות בשל היקף הנתונים העצום שהיא צריכה לעבד. עם זאת, פייסבוק טענה כי הנתונים שקיבלו עבור משתמשים מחוץ לארה"ב אינם לא מדויקים.

דובר פייסבוק, מאוויס ג'ונס, טען כי חוסר הדיוק של הנתונים נובע מ"שגיאה טכנית", שהחברה פועלת לפתור במהירות. מי שגילה את השגיאות בנתונים היה פרופסור פביו גיג'טו, חבר אוניברסיטת אורבינו באיטליה. הוא השווה את הנתונים שנמסרו לחוקרים לדוח התכנים הנצפים שפרסמה פייסבוק בפומבי באוגוסט, וגילה כי התוצאות אינן תואמות.

וואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם (צילום: AlexandraPopova, ShutterStock)
וואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם | צילום: AlexandraPopova, ShutterStock

חוקרים אחרים העלו חששות לאחר פרסום דוח זה. אליס מארוויק, חוקרת מאוניברסיטת צפון קרוליינה, אמרה לאתר Engadget, כי הם לא יכולים לאמת את התוצאות הללו, מכיוון שאין להם גישה לנתונים שבהם פייסבוק השתמשה. לאחר הפרסום, פייסבוק קיימה שיחה עם החוקרים ביום שישי האחרון כדי להתנצל בפניהם. מייגן סקוויר, אחת מאותן חוקרות, אמרה לניו יורק טיימס: "מנקודת מבט אנושית, היו 47 איש בשיחה הזאת היום, וכל אחד מהפרויקטים שלהם נמצא בסכנה, וחלקם נהרסו לחלוטין".

זאת לא הפעם הראשונה שפייסבוק מסתבכת עם האקדמיה. באוגוסט פורסם כי פייסבוק חסמה חשבונות אישיים של אנשי אקדמיה מאוניברסיטת ניו יורק שבדקו את השקיפות סביב מודעות והפצת המידע השגוי ברשת החברתית. החוקרים המדוברים הם חלק מפרויקט בשם NYU Ad Observatory, מיזם שנוצר כדי לבחון את המקור ואת החשיפה של מודעות פוליטיות בפייסבוק.  המטרה של החוקרים היא לחשוף מי משלם על מודעות פוליטיות ואיך הן ממוקדות. מהבחינה הזו, מכיוון שפייסבוק אינה בוחנת עובדתית מודעות פוליטיות - חשיפה למודעות פוליטיות משפיעה על התפשטות המידע המוטעה ברשת.