כשבועיים חלפו מאז תאונת הדרכים הקשה בצפון הארץ בה נפצעו 57 נוסעים ונהרגו חמישה ישראלים ביניהם נהג האוטובוס אשר בסון ז"ל. עד עתה, טרם התברר לחלוטין מה גרם לנהג לסטות מהנתיב והחקירה עוד נמצאת בעיצומה. 

אך התאונה שסוקרה בצורה רחבה בכל אמצעי התקשורת – אינה מקרה בודד. על פי נתוני הרלב"ד, מדי שנה נהרגים על כבישי ישראל יותר מ-300 ישראלים, כאשר חודשיים לסיום שנת 2021, כבר מסתמנת מגמת גדילה של 18 אחוז בשיעור ההרוגים בהשוואה לאשתקד.

והתאונות הללו לא מתרחשות סתם – המספרים מדברים היום על כך שלא פחות מכ-90 אחוז מהתאונות נגרמות כתוצאה מטעות נהג – ברובן עייפות או הסחות דעת. המספרים הללו נהיים לדרמטיים עוד יותר כאשר חוצים את גבולות ישראל לשאר מדינות העולם.

דוגמה טובה לכך היא ארצות הברית, שם על פי נתוני מינהל הבטיחות בדרכים האמריקאי (NHTSA) נהרגו בשנת 2020 כ-38,860 אזרחים כתוצאה מתאונות דרכים – המספר הגבוה ביותר מאז 2007. אם לא די בכך, ברבעון הראשון של 2021 חלה עלייה של למעלה מ-10% במספר ההרוגים בתאונות דרכים בארה"ב. אם מסתכלים על העולם כולו – מעל 1.3 מיליון אנשים מתים מדי שנה בתאונות דרכים.

החל מ-2024 – רכב לא יקבל רישוי ללא מערכת ניטור נהג

במטרה להתמודד עם המגמה המטרידה ולנסות לצמצם ככל הניתן את מספר הקורבנות בכבישים – הרגולטור האירופאי החליט לקחת את המושכות לידיים והכריז כי החל משנת 2024 על יצרניות הרכבים לספק פתרונות טכנולוגיים שיזהו וינטרו טעויות נהגים או הפרעות בחלל פנים-הרכב ויתריעו עליהם בזמן אמת.

"להציל את הנהג מעצמו". הסחות דעת מהגורמים העיקריים (צילום: ג'אנגו, יח"צ)
"להציל את הנהג מעצמו". הסחות דעת מהגורמים העיקריים לתאונות | צילום: ג'אנגו, יח"צ

על פי הפרלמנט האירופאי, רכב חדש שלא יכלול את המערכת לניטור פנים הרכב לא יקבל רישוי ולא יעלה על הכביש. החלטה דומה מתגבשת גם בארה"ב, כאשר סין כבר העבירה חוק דומה על ציי רכב מסחריים. סך הכל מדובר בשוק המייצר כמעט 60 מיליון רכבים חדשים מדי שנה הנמכרים במדינות הללו.

"מבחינת יצרניות הרכב הגדולות, שנת 2024 זה לא עוד שלוש שנים – זה עכשיו", מצהיר אופיר הרבסט, יו"ר חברת ג'אנגו הישראלית המפתחת את הטכנולוגיה המיועדת ונחשבת לשחקן מוביל בתחום. "הרגולטור האירופאי נתן היתר שוק – והחברות ממהרות כעת להצטייד במערכות המתאימות ולהצליח להטמיע אותם ברכבים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים. עבור החברות שמייצרות את הטכנולוגיה – זה שוק שהולך לגלגל מיליארדים".

חברת "ג'נגו קונקטיביטי" אשר הוקמה בשנת 2013 על ידי אופיר הרבסט כ-ספין אוף מחברת סיסקו אשר מחזיקה כיום ב-10 אחוז מהונה, עוסקת בפיתוח תוכנות ניטור על ידי מצלמות בפנים חלל הרכב תוך שימוש בבינה מלאכותית המסוגלת לנתח את מצב הנהג על פי תזוזותיו.

החברה, אשר גייסה בהצלחה בסוף חודש יולי כ-27 מיליון שקל לפי שווי של כ-250 מיליון שקל, כבר עוסקת מספר שנים בטכנולוגיה לניטור המתרחש בפנים חלל הרכב – אולם עד לאחרונה היה זה שוק די מצומצם.

"בעקבות ההחלטה האחרונה", מדגיש הרבסט, "החל מירוץ חימוש בקרב יצרניות הרכב ואנחנו מתמודד מרכזי במכרזים של יצרניות רכב גדולות ומשמעותיות". כבר היום, החברה פועלת עם למעלה מ-30 לקוחות מתעשיית הרכב העולמית.

המצלמות שעוקבות אחר הנהג

אז איך נראית מערכת ה- CoDriverאו אם תרצו - "האח הגדול" של עולם הרכב שצפוי ללוות אותנו בעתיד הקרוב בכל נסיעה? "המערכת מורכבת ממצלמה שתהיה ממוקמת במקום גבוה ומרכזי בחלל הרכב – על המראה הקדמית או מתחת לאורות הקבינה. המיקום יאפשר לה להסתכל בצורה פנורמית על כל המתרחש בפנים", מסביר הרבסט.

"המצלמה שפיתחנו היא לא מצלמה רגילה - היא יודעת לנטר ולחקור את כיוון מבטו של הנהג, את התזוזות בידיו, את קצב המצמוצים שלו ואת המיקוד של עיניו. ניטור התנועות מאפשרות לה לדעת בדיוק מתי אתה עייף, מתי אתה עסוק בפלאפון, מתי הידיים שלך לא על ההגה – ולהתריע על כך על ידי התרעה קולית או זמזום בכיסא ברכב תומך".

על פי הרבסט, האתגר המשמעותי ביותר בטכנולוגיה החדשה היא סיווג ההתרעות. "אם המערכת תהיה רגישה מדי ו-'תציק' לנהג – הוא פשוט ינתק אותה מהחשמל. אנחנו עובדים מאוד קשה על מנת לתת התרעה ומודיעין איכותי לנהג מבלי לפגוע בחווית הנסיעה".

כמו כן, המערכת אינה משתלטת על הרכב ומהותה היא להתריע בפני הנהג על צורך בהתרעננות או לתת לו אינדיקציה על כך שעליו להתפקס בנהיגה. אולם, על פי יו"ר ג'אנגו, המערכת גם תומכת ברכבים חצי-אוטונומיים ותדע לקחת פיקוד על רכב בו הנהג לא כשיר לנסיעה ולעצור אותו בבטחה בצד.

"סטטיסטיקות ראשונות שלנו ושל חברות בינלאומיות אחרות בביזנס חוזות כי המערכת עתידה להוריד בין 60 ל-70 אחוזים מהתאונות", מציין הרבסט, "וזה לא מפתיע. הנהג הוא הבעיה – ואם נדאג לכך שהנהגים לא יעלו על ההגה אם אינם כשירים – נמנע חלק עצום ממספר תאונות הדרכים".

פתרון לסכנת שכחת הילדים

למעט ניטור הנהג, המערכת של ג'אנגו יכולה לזהות את כמות הנוסעים ואמורה להתריע על שכחת ילדים.

במהלך העשור האחרון, מעל ל-880 ילדים נשכחו ברכבים כאשר עשרות מהם מצאו את מותם, כשרק אמש (יום ד') נקבע מותה של פעוטה מהיישוב מתן אשר נשכחה ברכב בן משפחה. "שכחת ילדים היא מחלה עולמית שיש למגר אותה מהעולם", מבהיר יו"ר ג'אנגו ומדגיש כי הוא רואה ערך חשוב בכך שהמצלמות ינטרו גם את המתרחש בספסל האחורי של הרכב ולא רק את תא הנהג.

"העובדה שההחלטה על התקנת מערכת הניטור ניתנה על ידי הרגולטור – הופכת את המערכת לחובה ולא לרשות. אף יצרן רכב לא יכול לדלג מעל הדרישה הזו – ואך צרכן לא יוכל להתנתק ממנה", מדגיש הרבסט. "לכן, שילוב של יכולות ניתוח נוספות כגון מערכת שכחת ילדים – תאיץ את המאבק בתופעה".

אופיר הרבסט, מייסד ג'אנגו (צילום: ג'אנגו)
אופיר הרבסט, מייסד ג'אנגו | צילום: ג'אנגו

כלי חשוב נוסף שעתיד להיות משולב במערכת, היא היכולת לסנכרן אותה עם חברות הביטוח או לניהול ציים מסחריים וכלי עבודה כבדים כגון אגורנים. "המערכת יודעת לדווח לחברות על הביצועים של אותו נהג – על מספר ההתראות שהוא מקבל ועל אפיונם", מסביר יו"ר ג'נגו.

"המטרה היא לא רק למנוע תאונות – אלא גם לחנך את הנהגים לנסוע טוב יותר, להיות ערניים יותר ולהימנע מכל הסחת דעת מיותרת. לכן, אם המערכת תפעל בשיתוף חברות ביטוח יהיה ניתן להעלות את מחיר הביטוח לנהגים שמרבים לעלות על ההגה במצב לא כשיר לנהיגה וכך ליצור מוטיבציה לתרבות נהיגה טובה יותר".

ממשק כזה תקף גם על מנהלי ציים מסחריים: "אם נהג ברכב פרטי צריך להיות מרוכז ודרוך בזמן נסיעה – אז נהג אוטובוס, משאית או טרקטור צריך להיות פי כמה וכמה. תאונת דרכים של כלי כבד מביאה כמעט תמיד לתוצאות קטלניות. אנחנו שואפים ליצור שיתופי פעולה עם ציי רכב מסחריים על מנת לשפר בהם את תרבות הנהיגה", מדגיש הרבסט ומסכם: "בכביש – הנהג הוא האויב הכי גדול של עצמו. המטרה שלנו היא פשוטה - להציל אותך מעצמתך".