BNPL, ארבע האותיות האלה הן אולי הדבר הכי חם בעולם הפיננסי בארה"ב. Buy now pay later, לקנות עכשיו ולשלם אחר כך. בישראל זה אולי נשמע מובן מאליו, אין אדם שלא מכיר את שיטת התשלומים, אבל בארה"ב – זה הדבר הכי מדובר בתקופה האחרונה.

ענקיות קמעונאות הכניסו את אופציית התשלומים לרכישה, ובעצם כמעט כל אתר אונליין גדול מציע היום את האפשרות לשלם תשלומים קטנים בכל חודש ולקבל את המוצר במקום. חברות הטכנולוגיה מעולם הפינטק מייצרות את מנגנוני התשלומים, כשחברות האשראי בארה"ב הופתעו ולא היו מוכנות לתחרות. למרות שהן עדיין השליטות הבלתי מעורערות, חברות הפינטק מגדילות את הנתח ועשויות להפוך לאיום ממשי לתעשיית הפיננסיים המקומית.

עולם האשראי האמריקני נישען עדיין על שיטות ישנות והליך הוצאת כרטיס אשראי כולל מילוי טפסים, מענה על שאלות לא נעימות – ועדיין כ-50 אחוז מהאזרחים לא מקבלים כרטיס אשראי בגלל דירוג אשראי נמוך. חברות הפינטק מבטיחות אשראי על בסיס נתונים ודאטה. החברות מבטיחות לקמעונאים את היכולת לאשר עסקאות לאנשים שבדרך כלל לא מקבלים אישור לעסקאות.

וולמארט הטילה את הפצצה הראשונה ב-2019, כשחתמה על הסכם עם Affirm, שמספקת שירותי BNPL. אחרי ענקית הקמעונאות, כמות הרשתות שהציעו את אפשרויות התשלומים צמחה בקצב מהיר וגם אמזון הודיעה שהיא מתחילה בניסוי.  

אל תוך השוק הצומח הזה ששווה מאות מיליארדי דולרים, נכנסות גם חברות טכנולוגיה ישראליות. סאנביט החליטה להתמקד דווקא בנקודות המכירה, שבה הלקוח חייב את המוצר ונתקע בלי כסף, כמו מרפאות שיניים, מוסכים וחנויות אופטיקה. החברה שהוקמה על ידי ארד לברטוב מנכ"ל החברה, אורנית מייזל סמנכ"לית הטכנולוגיות, טל ריזנפלד ופרופ' תמיר חזן, מומחה ללמידת מוכנה, מאפשרת לבעל העסק לתת הצעה מיידית ללקוח, כאילו שילם בכרטיס אשראי. לאחרונה, גייסה החברה 130 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר והפכה ליוניקורן. "50 אחוז מהאמריקנים מקבלים סירוב לעסקאות אשראי", מסביר לברטוב. "התחלנו לחשוב על הרעיון והחלטנו, במקום האונליין ללכת למקומות הפיסיים שבהם האנשים חייבים את הכסף. אנחנו מצליחים לאשר 90 אחוז מהעסקאות".

"זה שוק של 550 מיליארד דולר" 

"אנחנו מתרכזים כרגע רק שם", הוא מוסיף. "זה שוק של 550 מיליארד דולר ואנחנו נמצאים עכשיו ביותר מ-8,000 נקודות מכירה. בתחום המשקפיים אין לנו מתחרים. במוסכים אנחנו מתחרים בחברות האשראי שמשתמשות בשיטות מיושנות".

כרטיסי אשראי (צילום: Olleg, Shutterstock)
50 אחוז מהאמריקנים לא מקבלים אשראי | צילום: Olleg, Shutterstock

לברטוב התייחס לצמיחה של ה-BNPL בתקופה האחרונה ולעובדה שחברות האשראי לא נערכו לשיבוש הזה של השוק. "חברות האשראי עשו לפני 4-5 שנים סקר והסיקו שמדובר בטרנד חולף", סיפר. "היום זה בא להם בבום. הם מתחילים להבין שהם צריכים לשנות ולעשות התאמות. כשאתה חברת אשראי גדולה קצת קשה לזוז ועכשיו הם מבינים שהם חייבים להיות שם. מאסטר קארד מתחילים להשיק שירות, קאפיטל וואן עושים טסט, הן מבינות שהן צריכות להתחיל בשיתופי פעולה או לעמוד בקצב, אצל חלקן זה יהיה מאוחר מדי. חשוב לומר, הם עדיין שולטים בשוק, לכולם יש כרטיס אשראי חברות הפינטק בינתיים רק מגרדות את הקרקע". 

"צמח דור שמאס בכרטיסי אשראי", הוא מסביר. "גם הקורונה נתנה דחיפה למוצרים טכנולוגיים. המשקיעים מבינים שזה העתיד, מדובר בשוק ענק שלא חווה דיסרפשיין (שיבוש) מאז שנות ה-50".

"מקבלים החלטות חכמות מבוססות דאטה"

"אני אוהבת להגיד לישראלים שאנחנו בעצם מביאים את שיטת התשלומים לארה"ב", מסבירה אורנית מייזל סמנכ"לית הטכנולוגיות של סאנביט. "הבעיה היא שלפחות מ-50 אחוז מהאוכלוסייה בארה"ב יש כרטיס אשראי. וגם למי שיש הוא משלם בריבית גבוהה וללא פריסה אוטומטית, מי שצריך חייב לקחת הלוואה ואז נדרש מילוי טפסים ואם ההלוואה מאושרת הריביות יכולות להגיע ל-200-300 אחוז".

מייזל מסבירה שהחברה הישראלית רוצה לתת פתרון לתהליך המסורבל של האשראי בארה"ב ולאותיות הקטנות שמתלוות וגם לעובדה שמחצית מהאזרחים לא מקבלים אישור. "פיתחנו מוצר פשוט ומהיר", היא מסבירה. "בתוך פחות מ-30 שניות אפשר לקבל פריסה לתשלומים בלי הוצאות נלוות ואנחנו מאשרים 90 אחוז מהאוכלוסייה בריביות נמוכות בהרבה מכל אלטרנטיבה".

המערכת של סאנביט מבוססת על למידת מכונה ובינה מלאכותית והיא מבצעת בזמן אמת הערכת סיכונים שמאפשרת להתאים הצעה מותאמת לכל לקוח. "אנחנו רוצים לאפשר לבעל העסק לקבל את הכסף מייד מבלי לקחת סיכון מצד אחד, ומצד שני לוודא שהלקוחות משלמים", מסביר תמיר חזן, מומחה ללמידת מוכנה שפיתח את המערכת. "דרך אחת זה פשוט להביא בנקאי שלמד שנים לכל עמדת מכירה שיישב על המסמכים. אנחנו מגיעים להחלטות חכמות מתוך דאטה, ופה נכנס העניין של למידת מוכנה, אנחנו מקבלים את ההחלטות בזמן אמת וללא מעורבות אדם. זה נותן לנו יכולת לאשר כפול מהאנשים"

חזן מספר על האופן שבו מתנהל ניהול הסיכונים מול הלקוח והבאת הצעה מותאמת בהתאם ליכולת של כל אחד מהמשתמשים. "אנחנו יודעים לחזות לא רק את ההחלטה אלא את האופן שבו יתנהל הבן אדם לאורך התקופה שבה קיבל את ההלוואה ולהבין בדיוק את רמת הסיכון".