אין ספק שנושא התחבורה הוא אחד התחומים הבוערים בשוק ההייטק, ובצדק. בעולם בו נוצרים מדי יום אתגרים חדשים והיקף התחבורה רק עולה ועולה, הצורך בשדרוג וייעול המציאות הקיימת, גדול מתמיד. זו כמובן הסיבה העיקרית שחברת נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, בחרה להשיק חטיבת חדשנות מטעמה במסגרת שבוע EcoMotion 2020, אשר תשקיע מעל עשרה מיליון שקלים בשנה בעידוד יצירת פתרונות עבור אתגרי פיתוח וניהול תשתיות התחבורה בארץ ויצירת שיתוף פעולה אסטרטגי עם קהילת התחבורה החכמה העולמית.

וכשמדובר על "תחבורה חכמה", לא מדובר בעוד טכנולוגיה עתידנית אלא שירותים או מוצרים שיספקו ערך בטווח הכמעט מיידי, שיתמקדו כמובן בתחום התחבורה ונוגעים לכל אחד ואחת מאתנו באופן יומיומי. עולם התחבורה משתנה ללא היכר ועובר מהפכה של ממש המבוססת על חיבור משמעותי בין הפיזי לדיגיטלי. בעולם כולו נרתמו על מנת לגייס את הקדמה לטובת שיפור תחום התחבורה כולו, אולם בחטיבת החדשנות הטרייה יתמקדו בשלוש קטגוריות עיקריות: הראשונה זו בניית תכניות פיילוט, תוך הטמעת טכנולוגיות מתקדמות לפעילות הליבה השוטפת של חברת נתיבי ישראל, המחזיקה בכ-98 אחוז מתשתיות התחבורה הבין-עירוניות במדינה. השנייה, היא פיתוח וניהול התנועה לצד היערכות לקליטת רכבים חשמליים ואוטונומיים ואילו השלישית, היא ייזום תכניות מחקר נרחבות בשיתוף האקדמיה וגופים מובילים מהעולם.

חברת נתיבי ישראל מובילה פרויקטים לתשתית וניהול תנועה בהיקף פעילות של למעלה של מ-60 מיליארד שקלים, בתוכנית חומש שנתית, ואחראית על 8,600 ק"מ של כבישים בינעירוניים, אולם את החטיבה החדשה היא משיקה במטרה להוביל שינוי משמעותי בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיה בתשתיות התחבורה במדינת ישראל.

מי שנבחרה וגויסה למשימת הקמת החטיבה בינואר האחרון שעתידה להוביל מהפכה תחבורתית ברמה הארצית היא המהנדסת הילה חדד-חמלניק, אשר שימשה קודם לכן כסמנכ"לית פרויקטים במשרד התחבורה. "בדיקות ומחקרים בעולם מוכיחים כי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לטיפול, ניטור, פיתוח ואחזקת תשתיות יכולים להוביל לשינוי משמעותי באופן שבו הציבור הרחב חווה ומשתמש בתחבורה", היא מסבירה, "מהפחתה של עד 20 אחוז מעומסי התנועה בכבישים מידי יום וצמצום תאונות הדרכים, דרך קיצוץ משמעותי בעלות האחזקה ועד שיפור התשתיות הקיימות. מטרתנו היא להבטיח כי המדינה המוכרת בכל העולם כאומת הסטארט-אפ תטמיע זאת גם בשטחה".

 נתיבי ישראל  (צילום: JINIPIX)
נתיבי ישראל | צילום: JINIPIX

"המוטיבציה הגדולה שלנו היא שהפתרונות מצילים חיים"

כחלק ממהלך ההשקה יצאו לפני כחודש חברת נתיבי ישראל ו-EcoMotion, עם 'קול קורא' הפונה לקהילה הישראלית והעולמית, תוך שימת דגש על גמישות ויכולת עבודה מול קהילת הסטארט-אפים עם מתאם גבוה של ידידותיות למשתמש. ה'קול קורא' דרש מענה לשלושה אתגרים מרכזיים: אופטימיזציה של תנועת משאיות, אחזקה מונעת לגשרים וניתוח תביעות תחבורה משפטיות באמצעות בינה מלאכותית (AI). תוך שבועות בודדים מהצגת האתגרים לסטארט-אפים, נבחרו חמישה זוכים אשר זכו במענק כולל של חצי מיליון שקל לטובת ביצוע הדגמה בשטח.

האתגר הראשון: ניטור תנועת משאיות בכבישי ישראל

משאיות מהוות נתח משמעותי בתחבורה הבין עירונית, ובעלות השפעה רבה על התחבורה בכלל- בעומסי התנועה ובמעורבות הגבוהה בתאונות הדרכים. ניטור וניהול תנועת משאיות בזמן אמת ברמה הארצית הינו הכרחי לשיפור זרימת התנועה ובקרת הבטיחות. הזוכים באתגר זה, הן החברות InprisWay ו- AutoLab.

חברת InprisWay אחראית לשני מוצרים. המוצר הראשון הוא שָלָט חכם המולבש על ההגה ומאפשר שליטה מלאה בטלפון הסלולרי כולל אפליקציות צד שלישי וקיצור דרך מהירים. השני הוא ממשק ישיר למסך המגע של הרכב, המיועד עבור חברות הרכב אשר בכך מאפשר לשלוט בו ללא הורדת העיניים מהכביש ובכך לשמור על בטיחות הנהג ומשתמשי הדרך הסובבים אותו. "המערכת שלנו היא המהירה והמדויקת ביותר בעולם", מספר ניסן ירון (37) מנכ"ל ויזם-שותף בחברה, "הצלחנו לקצר ולדייק משמעותית גם את מערכת הפקודות הקוליות. שני מחקרים אקדמיים, מאוניברסיטת בן-גוריון ומאוניברסיטת Würzburg בגרמניה הוכיחו כי המערכת שלנו לא רק המהירה והבטיחותית ביותר לשימוש, אלא גם הקלה ביותר ללמידה מרוב המערכות הקיימות".

ומוסיף "המוטיבציה הגדולה שלנו נובעת מכך שהפתרונות שלנו מצילים חיים וזו זכות ענקית מבחינתנו, ממניעת תאונות דרכים ועד לתזכורת לא לשכוח ילד ברכב", הוא מוסיף, "אנחנו מקווים להוסיף ולתרום להפחתת עומסי התנועה בכבישים באמצעות יכולות הניטור שלנו ושימוש בביג דאטה", כך ניסן ירון מצהיר בנחרצות.

הפיתוח הזוכה הנוסף בקטגוריה הוא של חברת AutoLab, המציעה חיבור חכם וייחודי המאפשר כלי אופרטיבי עבור מנהל צי-הרכב ובמקביל מאפשר לחברת נתיבי ישראל עצמה לקבל מידע חיוני בזמן אמת, אשר מאפשר לה לתפעל ולהקים תשתיות תחבורה בצורה נכונה יותר- החל מהבטיחות ועד חיסכון מאות מיליוני שקלים, כל זאת כאמור באמצעות ניטור נתוני הנסיעה והדרך. המוצר מאפשר סריקה מדויקת וזיהוי של 99.9 אחוז מהתקלות ברכבים ומשאיות, המקושר לאפליקציית משתמש ומערכת ריכוז נתונים. בין היתר המערכת מאפשרת ניטור מדויק של תאונות ותקריות בטיחות, המדווחות במידית  למוקד שליטה, בצורה מקודדת ומאובטחת.

נתיבי ישראל  (צילום: JINIPIX)
נתיבי ישראל | צילום: JINIPIX

"הרעיון מאחורי הפיתוח היה לאפשר לנתוני הרכב והנהג להשפיע על מעגלים שונים הקשורים לנסיעת הרכב בדרך וליצור מעגל מידע משמעותי בין הגורמים לצורך שיפור זרימת התעבורה בכבישים", מסביר ניר בן דוד, יזם ודירקטור לפיתוח עסקי בחברה, "הפיתוח מאפשר למגוון רחב ומשמעותי של משתמשים ליהנות מזרימת נתונים מדויקת ומענה הוליסטי לזרימת התנועה בכבישים. הנהג נהנה משליטה בביצועי הרכב, בתקלות הטכניות הקיימות בו ובאופן נהיגתו ברכב, ומממשק ישיר למוסך ולחברת הביטוח דרך המכשיר הנייד. בתחילת השנה נפגשנו לביצוע תהליך חשיבתי אסטרטגי והיה ברור כי ישראל הינה היעד הראשון אליו יהיה נכון לפנות עם הפיתוח. נוכחות בשוק הישראלי הינה אבן דרך משמעותית לחברות המעוניינות להפוך לגלובליות והכניסה אליו מעניקה לחברות חותמת של חדשנות".

האתגר השני: אחזקה המונעת לגשרים

גם בתחום זה נבחרו שתי חברות. כידוע, חברת נתיבי ישראל אמונה על כ-1,300 גשרים ומבני דרך בישראל. מטרת האתגר היא קידום דרכי בדיקות הגשרים המסורתיות הנעשות אחת לתקופה, לגישה חדשנית שתאפשר לייעל אותם ולבצע אחזקה מונעת, תוך איתור היווצרות פגמים, ביצוע מעקב אחריהם וקבלת החלטות מבוססות נתונים.

הזוכה הראשונה Manam Applications תדגים יכולת לבצע את הסקירה התקופתית של הגשר באמצעות רחפנים, דבר אשר יאפשר ייעול ודיוק של הסקירות- גם כאן המשמעות עבור כולנו היא הגברת הבטיחות והייעול הכלכלי שמביא לחסכון אדיר לציבור משלמי המיסים. "המערכת שפיתחנו נותנת מענה הוליסטי משלב ההטסה האוטונומית, דרך טעינת המידע לענן, עיבוד הנתונים ובניית מודל דיגיטלי תואם לגשר ,(Digital Twin) פענוח הנזקים בגשרים בסטודיו תלת ממד והנגשת המידע באמצעות פורטל אינטרנטי", מסביר גלעד שלוש (49) מנכ"ל ושותף בחברה, "היוזמה נולדה כפתרון לתופעה שגבתה ועודנה גובה חיי אדם רבים בתחום הקמת בנייני מגורים. לאור ההתמחות שלנו בתחום הרחפנים החלטנו לפתח את המערכת. החזון שלנו הוא שבעוד כמה שנים נראה חסכון משמעותי, הן בעלויות הבניה והן בעלות למשתמש הדרך. זאת כמובן לצד הערך החשוב של הצלחת חיי אדם".

הזוכה השנייה בקטגוריה היא Dynamic Infrastructure שתנצל את מאגר הנתונים והתמונות הקיימים כבר בחברה על מנת לייצר 'תיק רפואי' של כל אחד ממבני הדרך, כך שניתן יהיה להשתמש בבינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה לטובת קבלת החלטות מושכלות לגבי האחזקה העתידית שלהם. "החברה שלנו קמה מתוך צורך אמיתי ברחבי העולם לשינוי באופן בו מבצעים תחזוקה למבני תשתית גדולים כמו גשרים, מנהרות וסכרים", מסביר סער דיקמן (40) מנכ"ל ויזם-שותף בחברה, "תפישת 'התיק הרפואי' מאפשרת זיהוי תופעות שבני אדם לא יכולים לזהות בגלל כמות הנתונים ובשל העובדה שהנתונים מצטברים לאורך שנים. הניתוח החכם והצגתו בענן מאפשרת למנהלי האחזקה לזהות באופן מדויק פגמים לפני שהם מתפתחים לאירועי תחזוקה גדולים ובלתי צפויים. להיות חלק מיוזמת החדשנות של חברת נתיבי ישראל ולפרוץ את הדרך לבאים אחרינו זו משימה לאומית. ישראל מובילה בעולם בהרבה היבטים של תחבורה, ועכשיו הגיע זו ההזדמנות שלנו להיות חלק מהובלת חברת נתיבי ישראל בתחזוקת תשתיות תחבורה לאומיות".

 נתיבי ישראל  (צילום: JINIPIX)
נתיבי ישראל | צילום: JINIPIX

האתגר השלישי: ניתוח תביעות תחבורה משפטיות באמצעות בינה מלאכותית

הזוכים בקטגוריה האחרונה הם דווקא לא חלק מחברה, אלא צמד יועצים עצמאיים בתחום הדאטה והאלגוריתמיקה בהובלתו של היזם בצלאל חלימי (30). חברת נתיבי ישראל נתבעת מדי שנה על ידי ציבור הנוסעים שניזוקו עקב תקלות באמצעי הדרך כדוגמת בורות בכביש ומכשולים . במסגרת אתגר זה נבחנו פתרונות למיפוי כלל התביעות ויכולת הסקת מסקנות ומאפיינים החוזרים על עצמם, כך שיתאפשר לחברה לשפר את הבטיחות ובכך להקטין גם את כמות התביעות, כאמור גם כאן המוטיב הכל כך חשוב שחוזר על עצמו- שיפור הבטיחות וייעול כלכלי של הכסף של כולנו. צמד היזמים בצלאל חלימי ואמיר ללוש פיתחו במיוחד בעבור האתגר מערכת בינה מלאכותית המאפשרת לחזות מראש את התביעות כתוצאה מאירועים שונים ובכך לייעל את הטיפול בתביעות עתידיות, מתוך מטרה לצמצמן.

"מבחינתי יזמות היא האומץ להפסיק לבקר ולפעול בעולם במטרה לשנותו לטובה", מסביר חלימי, "כדי להשיג את המטרה ישבנו כצוות ואפיינו מערכת שתשתמש במיטב הפיתוחים הטכנולוגיים של השנים האחרונות עבור הפיכת הידע הגולמי והמבוזר של חברת נתיבי ישראל למידע שניתן להוציא ממנו מסקנות אופרטיביות ולייעל את השירות שאנחנו כאזרחים מקבלים מהם"

"המנגנון הטכנוקרטי של מדינת ישראל הוא מיושן ברובו", מוסיף חלימי ומסכם, "זה מקשה מאוד על האזרחים שזקוקים לו מצד אחד ומאפשר לחברות פרטיות ומתקדמות לנצל את המנגנון לטובתם ועל חשבוננו מצד שני. הפרויקט הוא חלק מניסיון 'אמיץ' לשינוי מגמה שמבצעים גופים שונים דוגמת חברת נתיבי ישראל שבנוסף להחלטה המאוד לא טריוויאלית משקיעים כסף רב במאמץ זה. אנחנו תקווה שפרויקטים כאלה יצטברו לכדי מומנטום חיובי שיאפשר לכלל אזרחי ישראל לקבל שירות טוב ויעיל יותר מהממשלה שלהם".

 

לסיכום, אין ספק שתנופת ההייטק שכל כך מאפיינת את ישראל, לצד האתגרים המשתנים בעולם התחבורה, הופכים את הקמת החטיבה לחדשנות של חברת נתיבי ישראל לכל כך הכרחית ומשמעותית לעתיד התחבורה בארץ. כעת, כל שנשאר לנו לעשות הוא להמתין בסבלנות ולצפות לכל הדברים הטובים שהמהלך הזה מסוגל להביא לשגרת היומיום שלנו ולבטיחות בדרכים. אפשר לומר שעם כזה סיפתח – הדרך כבר סלולה.