חברת החיזוי Tommorrow.io של שמעון אלקבץ, שנותנת שירות לחברות מובילות בעולם, הפכה לרלוונטית הרבה יותר על רקע משבר האקלים, הנושא המרכזי איתו מתמודד העולם. "אנחנו יודעים להריץ תחזיות מפורטות 14 ימים קדימה, ולתת עדכון לאירועים אקלימים פר-דקה וב-LIVE בזמן התרחשותם", הוא מסביר. "אנחנו יודעים לומר לליגת ה-NFL מתי הם צריכים לדחות משחק בשל מזג האוויר ומתי צריך לסגור את הגג מעל מגרש טורניר ה-U.S TENNIS OPEN, החלטה ששווה מיליון דולר". 

אלקבץ, אשר שירת בחיל האוויר במשך 11 שנים, הגיע למסקנה במהלך שירותו כי לחיל חסרה תחזית מזג אוויר מדויקת עבור הפעילות המבצעית. לכן, בשנת 2015 הקים ביחד עם שני שותפים נוספים את חברת Tomorrow.io שתעקוב אחר שינויי האקלים ותדע לספק לחברות, ארגונים ואף מדינות - מודיעין אקלימי מדויק.

שמעון אלקבץ, מנכ"ל tomorrow.io
שמעון אלקבץ, מנכ"ל tomorrow.io

"כל נושא חיזוי מזג האוויר נעשה עד היום על ידי גופים ממשלתיים ומאות מדינות בעולם תלויות בשני מודלי חיזוי – אירופאי ואמריקני", מספר אלקבץ על הסיבה שהובילה להקמת החברה. "מדובר בתלות מטורפת. מזג האוויר בעולם הופך לקיצוני מדי יום – ואילו מדינות וארגונים נותרים עיוורים ובלי יכולת לדעת איזה אירוע עשוי להתרחש ממש כל רגע. גם המכ"ם היחידי בישראל – לא עובד מרבית השנה".

ניתן לספור רק בחודש האחרון כמה מאירועי מזג האוויר הקיצוניים עליהם מדבר אלקבץ – השיטפונות האדירים בגרמניה שהביאו למותם של כמאה אזרחים, הסופה הטרופית "גרייס" שהיכתה בהאיטי ימים ספורים לאחר רעש האדמה האימתני ואף השריפה הקשה שאירעה בהרי ירושלים רק השבוע – מהגדולות שתועדו בישראל.

"מדינות יכולות להמשיך לנסות להילחם במשבר האקלים, אבל הן לא יכולות יותר להתעלם עוד מקיומו", מצהיר אלקבץ. "בדומה ל- SPACEX הפרטית שהחליטה להיכנס גם היא למירוץ החלל מול נאס"א, אנחנו החלטנו לקחת את המושכות לידיים בנושא חיזוי האקלים ולהקים את Tommorrow.io, ארגון מודיעין עצמאי מול משבר האקלים".

לווינים מתקדמים ומערכת קבלת החלטות עצמאית

החברה היום כבר פועלת במאות מדינות ברחבי העולם, ביניהם ארצות הברית, הודו, יפן וישראל, כשבין לקוחותיה ניתן למצוא את חיל האוויר האמריקני, ענקית התעופה דלתא, חברת UBER, ליגת הNFL-, עיריות, חברות כיבוי אש ועוד ארגונים רבים נוספים. כמו כן, החברה גייסה בהצלחה סכום מצטבר של כ-200 מיליון דולר, דבר המעיד על הפרופיל הגבוה שלה ועל צמיחתה העסקית.

המוצר העיקרי שהחברה מספקת כיום היא מערכת חיזוי וקבלת החלטות המתאימה עצמה לצרכים המשתנים של כל ארגון או חברה. לדברי המנכ"ל, המערכת מאפשרת לכל אדם להפוך לחזאי בפני עצמו ולקבל החלטות שקולות וכלכליות גם מבלי להבין דבר במטרולוגיה או לפענח מפות מורכבות".

הלוויינים של tomorrow.io (צילום: יח"צ)
הלוויינים של tomorrow.io | צילום: יח"צ

אלקבץ מדגים גם את היכולות של התוכנה על חברות הפועלות בישראל: "יצא לכם פעם לנסות להזמין משלוח וולט בזמן שירד גשם? זו בדיוק הסיבה ש-UBER עובדת איתנו מסביב לעולם", הוא מדגיש. "אנחנו יודעים לומר להם איפה בדיוק לפזר את הנהגים על פי תחזית מדויקת".

אולם מלבד התוכנה, החברה עובדת בימים אלו על פרויקט משמעותי במיוחד שעל פיה יעורר מהפכה של ממש בחיזוי מזג האוויר ושינויי האקלים בכדור הארץ – שיגור 32 לוויינים מתקדמים לחלל. הלוויינים, אשר הראשון מבניהם ישוגר כבר בעוד שנה, יהיו חמושים במכ"מים חדשניים שפיתחה החברה ויוכלו לנטר כל היווצרות אירוע אקלימי שמתרחש בכדור הארץ – בים וביבשה.

"היום האוקיינוסים לא מכוסים על ידי מכ"מים וזאת למרות שמרבית אירועי מזג האוויר החשובים והקטלניים כמו ציקלון, הוריקן וסופות טורנדו – נוצרים מאליהם. כשנאס"א רוצה לנטר ולהריץ מודל לגבי עוצמת סופת הוריקן מעל האוקיינוס, היא שולחת מטוס מיוחד עם מכ"ם מעל עין הסערה", מגלה אלקבץ, ואף מוסיף כי המכ"ם של נאס"א נרכש בעצמו מ- tomorrow.io.

על פי החברה, המכ"מים שיותקנו על הלוויינים יוכלו לעקוב בלייב אחר כל אירוע המתרחש בכדור הארץ מהשנייה הראשונה בו הוא נוצר בלב ים וכך ישפר מהותית את החיזוי עבור מדינות וחברות – דבר שעשוי למנוע לא מעט נזק. "אנחנו נעלה על האירוע ראשונים, נעקוב אחר כל תנועה שלו ונאסוף עליו את כל המידע הדרוש כדי להתריע למי שצריך להיערך בהתאם".

"יכולנו לסייע במבצע ההשתלטות על האש"

כבר היום, החברה סייעה לחברות ומדינות רבות בעולם שלא רק הביאו לתמורה כלכלית ענפה – אלא גם הצילו חיים רבים. "במהלך השנה היכה בהודו הציקלון הגדול ביותר ב-20 השנים האחרונות", נזכר אלקבץ. "בעקבות הסופה והתחזית שלנו, המלצנו לחברת חשמל מקומית שעובדת איתנו להציב את העובדים סמוך לשלושה עמודי חשמל ספציפיים מתוך 300 נוספים שהיו להם באותו אזור".

ההחלטה הזו התבררה כנכונה – במהלך הסופה הקשה שהכתה בהודו, הנזק המירבי נגרם לאותם שלושה עמודים אשר טופלו במהירות וביעילות על ידי צוותי החברה וכך הצליחו למנוע את ניתוק החשמל. "החברה התקשרה להודות לנו והבהירה כי אם לא היינו ממליצים לעשות כך – החשמל היה מתנתק עבור לא פחות ממאה מיליון הודים בשיא הסערה. היה ברור לכולם שהצלנו חיים".

 

מטוס כיבוי מכבה שרפה בהרי ירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
השרפה בירושלים. "יכולנו לעזור" | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

גם לשריפה האחרונה שאירעה ביער ירושלים מתייחס מנכ"ל tomorrow.io , בטוח כי אפשר אולי היה לצמצם במידת מה את הנזק אם הגופים האחראיים היו ערוכים כראוי.

"יש לנו מודלים מדויקים שיודעים לזהות איפה ישנו סיכוי להיווצרות שריפה, ואנחנו גם יודעים לסייע בזמן אמת לכוחות כיבוי להשתלט על שריפות לפי ניטור הרוחות וכיווני ההתפשטות. היום לדוגמה", מגלה אלקבץ תוך כדי השיחה, " כל האזור שמסביב לירושלים נמצא בסיכון גבוה מאוד לשריפה".

החברה פועלת היום עם כוחות כיבוי במדינות רבות ומסייעת להם בזמן אמת להתמקם בשטח בו עלולה להתפרץ שריפה, לעלות על מוקדי הלהבות ולעקוב אחר כיווני ההתפשטות במטרה להביא לכיבוי מהיר ויעיל. אלקבץ, מנכ"ל החברה, מברך ומחזק את כוחות הכיבוי בישראל במאבקם לכיבוי השריפה בירושלים, אך בטוח: "יכולנו לסייע במבצע ההשתלטות על האש".

התחזית - סכנת שיטפונות

גם אחרי ההשתלטות על הלהבות ביער ירושלים, בחברה בטוחים כי האירועים שנצפו בשנים האחרונות בישראל הם רק קצה הקרחון לעומת אלו שעוד עתידים לבוא. אחד האירועים המטרידים אשר עליהם מתריעים ב-Tomorrow.io הם סכנות השטפונות בהרים ובערי החוף שהולכים להיות קיצוניים יותר וגם תכופים יותר.

לראייה לכך, בשנת 2020 נרשמו בישראל 590 אירועי שיטפונות בהם נקראו כוחות כיבוי והצלה לחילוץ אזרחים, כלומר, בין 60 ל-170 יותר שטפונות בהשוואה לשנים קודם לכן. כמו כן, דו"ח המבקר שפורסם ביוני האחרון, חשף כי הרשויות המקומיות אינן ערוכות כנדרש לאירועי שיטפונות, הנחיות ההיערכות לרבות פתרונות ניקוז אינן נאכפות כנדרש וכי המרכז לחיזוי שיטפונות אינו ערוך לתחזית שטפונות באזורים עירוניים.

הוריקן אלזה ממכ"מ tomorrow.io (צילום: יח"צ)
הוריקן אלזה ממכ"מ tomorrow.io | צילום: יח"צ

"בשנים האחרונות לחיל האוויר היה יותר נזק משטפונות בבסיסים בדרום מאשר מירי של האויב", מצהיר אלקבץ על החיל בו שירת. "מספר האנשים שנהרגים בישראל מאירועי שטפונות בשנים האחרונות הוא אבסורד – ולא ברור האם המדינה נערכת כנדרש".

בדבריו הוא מזכיר את הצפת הרכבת התחתית בניו יורק בחודש שעבר. "התחזית שלנו אומרת שהשיטפונות הולכים להיות תכופים יותר ועוצמתיים יותר. האם בערי החוף נערכים מספיק לשיטפונות הבאים? האם התכניות לבניית הרכבת הקלה והמטרו לוקחים בחשבון הצפות כמו בניו יורק? זו רק שאלה של זמן עד שנגלה את התשובה".

טיפ למשקיעים בנדל"ן: "תבדקו קודם את תחזית מזג האוויר"

בנוסף, הוא גם נותן המלצה חמה לכל ישראלי שמתכנן להשקיע בנדל"ן בשנים הבאות בערי החוף: "אף אחד לא חושב על מזג אוויר כשהוא קונה בית, אבל אני לא הייתי קונה בית קרקע בבניין בערי גוש דן", הוא מכריז, "זו פשוט תהיה השקעה לא טובה".

ולא רק בישראל – החברה מספרת כי רחב בציבור בציבור האמריקני החליט במהלך שנת הקורונה החליט לעזוב את הערים הגדולות והקרות שנותרו שוממות במהלך הסגר, ולעבור לאזורים חמים כמו מדינת פלורידה ומיאמי.

"אף אחד מהם לא לקח בחשבון שהם קנו בית במקום בו לפי התחזיות הם עלולים בתוך עשור לחטוף הוריקן אחד ליומיים, ואילו על פי כל המודלים, בתוך כמה עשורים מיאמי צפויה לשקוע מתחת למים".

לפיו, העולם הולך לעידן חדש בו מדינה, חברה ואפילו אזרחים יחידים שלא יהיו בקיאים בשינויי האקלים ולא יהיו ערוכים אליהם – יאלצו לשלם מחיר גדול מאוד.

"כבר היום – 25% מתאונות הדרכים בארצות הברית הם תוצאה של מזג אוויר. אם מדינות לא יערכו לשינויים הצפויים, יכול להיות גם אצלם מצב דומה", הוא מבהיר ומסכם: "אף אחד לא זוכר שלפני עידן ה-WAZE אנשים היו מנווטים עם מפות. אנשים יצטרכו להתחיל להתרגל לעקוב אחר שינויי מזג האוויר כדי לתכנן את פעילות היומיום".