סקר אוניברסיטת הרווארד וחברת Harris Insights & Analytics בחודש שעבר, הראה כי 58% מהצעירים האמריקאים (24-18) סבורים שניתן להצדיק את הרציחות וחטיפת האזרחים בידי חמאס על ידי עוולות העבר כלפי הפלסטינים, לעומת 9% בלבד מבני ה-65+. למשחקי וידאו יכולה להיות השפעה משמעותית על אותם צעירים ועל דעת הקהל בעולם בכלל. משחק וידאו מהסוג הזה צפוי להיות מושק בשבועות הקרובים.

המשחק מציג ילד המנסה לשחרר את חבריו החטופים ממנהרה תת-קרקעית. מדובר במשחק התגנבות (stealth game) במבט על שמשכו 10 דקות ועלילתו המצמררת מבקשת להעלות את המודעות למאבק לשחרור החטופים הישראלים. להסברה בקרב קהילת הגיימינג יש חשיבות רבה בשל גילם הצעיר של השחקנים והעמדות העוינות של קבוצת גיל זו כלפי ישראל וסוגיית החטופים. 

על פי נתוני האיגוד המסחרי של חברות משחקי הוידאו (esa) הגיל הממוצע של שחקן עמד בשנת 2023 על 32. יותר מ-212 מיליון אמריקאים, שהם 65% מהאוכלוסייה, שיחקו לפחות שעה בשבוע במשחקי וידאו בשנת ובשנת 2022 הם הוציאו על כך במצטבר יותר מ-56 מיליארד דולר. 

למשחקים ישנו גם תפקיד בבניית קהילות ו-80% מהשחקנים בארה"ב מדווחים כי הם משחקים עם אחרים. "אנחנו שומעים על ישראלים רבים שסופגים הערות פוגעניות בקהילות מסוימות של משחקים מרובי משתתפים", מספר אופיר כץ, ראש ביה"ס לעיצוב ופיתוח משחקים בתילתן ומנהל סטודיו Clover Bite. את משחק ההתגנבות החדש פיתחו ב-Clover Bite, בשיתוף חברת התוכנה אוברוולף, על מנת לגייס את דעת הקהל של צעירים בעולם למאבק לשחרור החטופים.

"אתה מגיע לקצה ומגלה שלא תצא משם"

"יש במשחק הזה שני אלמנטים דרמטיים שסותרים את הציפיות של גיימר המנוסה במשחקי התגנבות", חושף כץ. "הראשון הוא שהשחקן מבין מהר מאוד שהגיבור לא באמת יכול לשחרר את הילדים החטופים. כל מה שהוא יכול לעשות זה לתת להם בובה או ללטף להם את הראש וכך לעזור להם להירדם". 

"ההפתעה השנייה שמחכה לשחקנים", הוא ממשיך, "היא שאתה מגיע לקצה המנהרה ומגלה שלא רק שאינך יכול לחלץ את החטופים האחרים, אלא אתה עצמך לא תצא משם. המטרה היא שהשחקנים יבינו שלהיות חטוף של חמאס זה לא משחק והמסר הוא שצריך להפעיל לחץ בין לאומי על מנת לשחרר את החטופים. בסיום המשחק יפגשו השחקנים קריאה לפעולה מיידית ולהפצת המשחק הלאה". 

במהלך פיתוח המשחק נדרשו היוצרים ומשפחות החטופים לקבל החלטות קשות. "היו הרבה החלטות עדינות ובסופו של דבר החליטו במטה הילדים שהדמויות והשמות במשחק עצמו לא יהיו של חטופים ספציפיים", מספר כץ על אחת מאותן בחירות מורכבות. "זה לא אומר שהמידע הזה לא יגיע למי שמשחק. האתר שמפתחת אוברוולף יכלול מידע על החטופים וינגיש חומרי הסברה נוספים".

אופיר כץ, ראש בית הספר לעיצוב ופיתוח משחקים בתילתן (צילום: תילתן)
"החלטות עדינות". אופיר כץ | צילום: תילתן

קהילת הגיימינג מתגייסת 

מאחורי הקלעים של פיתוח המשחק, סיפורו של הגיימר הצעיר שנחטף לעזה. ב-7 באוקטובר נחטף לעזה אור יעקב (16), גיימר המוכר ממשחקי הפעולה פורטנייט ו-GTA בכינוי FoRD, יחד עם אחיו הקטן יגיל (12). השניים הסתתרו לבדם בממ"ד בקיבוץ ניר עוז והדבר האחרון שאימם, רננה גומא, שמעה בשיחה איתם היה את קולו של יגיל אומר למחבלים: "אל תיקחו אותי, אני צעיר מדי". מאותו הרגע ועד לשחרורם משבי חמאס ב-27 בנובמבר, נלחמה גומא להשיבם בכל דרך וגייסה לשם כך גם את קהילת הגיימינג. 

במהלך המאבק לשחרור הילדים, חברת התוכנה אוברוולף הקימה עבור אור יעקב גם אתר תחת הכותרת "FoRD is still AFK", מסר שמשמעותו בעגת הגיימינג כי אור נמצא עדיין הרחק מהמחשב שלו. הקמפיין כלל גם סרטון עם מסר לקהילת הגיימינג העולמית לפיו יש להחזיר את אור על מנת שיוכל לשוב ולשחק כמו יתר בני גילו והשתתפו בו גם החמ"ל האזרחי של "אחים לנשק" וחברת משחקי הרשת "פלייטיקה". 

נשים וגברים נותרו בשבי - המשחק יותאם

בתוך שבועיים ויום מרגע שקיבלו את הפנייה, השלימו בתילתן את פיתוחה של גרסה ראשונה למשחק. "זה היה יום לאחר שכולנו התרגשנו מחזרתם של אור ויגיל", אומר כץ. "בכל זאת המשחק ייצא, אזור לשכוח שיש עדיין חטופות וחטופים רבים בשבי. אנו דנים בימים אלו עם מטה משפחות החטופים על האפשרות לבצע התאמות מסוימות למשחק לפני שיושק, כמו שינוי חלק מהדמויות שמוחזקות בשבי במנהרה והוספת שקופיות סיום עם מסר לפיו מרבית הילדים חזרו אך עדיין ממתינים להוריהם שבשבי חמאס".