כפי שהזהירו המשקיעים כבר לפני כמה חודשים, מסתמן ש-2022 אכן הופכת להיות שנה קשה בשווקים. לאחר שנתיים שבהן מניות הטכנולוגיה התנפחו במאות אחוזים  – הגיע התיקון העמוק ומניות החברות הבולטות נחתכו בעשרות אחוזים.

התיקון לא הגיע ביום אחד. בחודשים האחרונים התכווצו מניות של חברות צמיחה רבות בעד 90 אחוזים. אפילו מניות של כמה ענקיות טכנולוגיה גלובליות חוו צניחה של עשרות אחוזים בערך המנייה לעומת השיא. את הירידות החדות ביותר ספג אמנם מדד מניות הטכנולוגיה נאסד"ק, אך הירידות לא פסחו על יתר השוק, כשמדד S&P500 השלים ירידה של כ-16% השנה, ואת רצף הירידות הארוך ביותר מאז יוני 2011, על פי וול סטריט ז'ורנל.

כבר עתה אפשר לומר כי צדקו כל מי שטענו שכיוון השוק נקבע בסופו של דבר על ידי הריבית. על פי הטענה, כל עוד הריבית נמוכה והכסף זול – הכסף ימשיך לזרום לשווקים ומחירי המניות ימשיכו לעלות – ולהיפך. וכך קרה. השוק החל לקרוא את האיתותים כבר מזמן, והחל להרחיק את שערי המניות מהשיא כבר לפני חודשים ספורים.

מאז ה-4 במאי, הספיק מדד נאסד"ק לרדת אל מתחת ל-12 אלף נקודות, להתאושש מעט ושוב לרדת, כשהשוק לא מפסיק להפגין תזזיתיות. שיעורי הירידות מהשיא והירידות היומיות אף החלו להזכיר את הדינמיקה בעת משברי הדוט קום בשנת 2000 והמשבר הפיננסי ב-2008: רצף ימי ירידות ממושך, שנקטע על ידי אפיזודות קצרות של עליות מתונות (יחסית לירידות), ותנועות יומיות חדות של 10-30 אחוזים שלא פוסחות גם על חברות קטנות וגדולות.

האם בעקבות הירידות נוצרו הזדמנויות השקעה חדשות?

בימים האחרונים נבלמה כאמור מעט הירידה, מה שמספק לנו זמן טוב לעצור ולשאול – האם בעקבות הירידות החדות נוצרו בשוק הזדמנויות השקעה חדשות? על פי האנליסט הבכיר סרגיי וסצ'ונוק מבית ההשקעות אופנהיימר, התשובה לכך עשויה להיות חיובית בכמה מן המקרים.

אך לפני כן נדגיש – אין בכתבה זו משום המלצת השקעה, לא למניות מסוימות ולא המלצה כללית לכניסה לשוק. אנו מציעים אפשרויות שונות של ניתוח שוק שאפשר לקחת בחשבון, אך מזכירים כי קיימים גורמים נוספים, בין אם הם צפויים יותר או פחות, שעלולים להשפיע על כיוון השוק ומחירי המניות.

שרשרת אספקה דיגיטלית. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
המשבר בשרשרת האספקה. המצב עשוי להיות חמור ממה שהשוקים מראים | צילום: shutterstock

הגורמים הבאים אמנם ידועים וכבר מגולמים במחיר המנייה, אך יש לזכור שכל אחד מהם עלול להתברר כחמור יותר ממה שהשוק צפה, והוריד את מחירי המניות עמוק עוד יותר.

בראש הגורמים הללו אפשר למנות את האפשרות להחמרה בתחזיות האינפלציה, כניסה למיתון, העלאות הריבית תכופות או חדות יותר, החמרת השיבושים בשרשרת האספקה הטכנולוגית, התלקחות אטומית/ביולוגית/כימית במלחמה באוקראינה, התפשטות המלחמה באוקראינה לאירופה, ניסיון סיני לכיבוש טיוואן, מתקפות סייבר של רוסיה נגד תשתיות אנרגיה במערב, וכמובן התלקחות ביטחונית במזרח התיכון.

מכפיל המנייה – המדד החשוב לקביעת אטרקטיביות המנייה

הקורבנות העיקריים של גל הירידות הנוכחי בבורסה הן בעיקר החברות שזינקו בזכות פרוץ משבר הקורונה. מניות אלה היו הראשונות להנות מהמעבר לעבודה מהבית, העלייה בצריכת שירותי תקשורת ענן וסטרימינג שבאה בעקבותיו, בעוד שמניות הסקטורים שנפגעו מהקורונה כמו תיירות ותחבורה, סבלו. כעת, מסביר וסצ'ונוק, התהפך המצב והכסף החל לזרום מ-"מניות הצמיחה" הטכנולוגיות, יותר לכיוון מניות  "כלכלה ישנה". שם המשחק אומר וסצ'ונוק, הופך להיות פחות ופחות קצב הצמיחה, וחוזר להיות שורת הרווח, בדגש על רווח תפעולי – EBITDA.

במצב עניינים זה, כשהאנליסטים בודקים בשבע עיניים כל ניואנס בדוחות הכספיים, כל סימן קטן לירידה ברווחים או האטה בצמיחה הוא עילה למכה קשה למנייה, ולא משנה אם זו חברה גדולה כמו נטפליקס או מטא (פייסבוק) או חברה ישראלית קטנה כמו פייבר או אאוטבריין.

הצד השני של המטבע הוא, שהירידה בערך המנייה, מקטינה את מכפילי הרווח של החברות שכבר מציגות רווחים. מכפיל הרווח – היחס בין שווי השוק של החברה לרווחים של החברה – הוא אחד המדדים החשובים לבחינת השאלה האם מחיר מניה יקר או זול באופן יחסי לחברות שונות באותו סקטור. ככל שהמכפיל נמוך יחסית למכפילים באותו סקטור, כך נחשבת המניה זולה ולכן גם אטרקטיבית במקרים מסוימים.

ממשבר להזדמנות? "יש חברות שנהנות מצמיחה ונסחרות בתמחור אטרקטיבי"

כך למשל, לדברי וסצ'ונוק, הירידות במניית iron source, שמסייעת לשווק משחקים בחנויות אפליקציות, הפכו אותה לאטרקטיבית על פי מדד זה. בעוד שהמכפיל הממוצע בשוק זה עומד על 16, המכפיל של איירון סורס לשנה זו צפוי להיות 17, ולעמוד על 13 בשנה הבאה. מדד נוסף - מכפיל ה-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מיסים, פחת והפחתות) של החברה לשנה זו – מציין וסצ'ונוק, אף נמוך מ-10, והוא בין הנמוכים לחברות צמיחה. "החברה צומחת יפה מאוד. בין הגבוהים בקרב הישראליות, ונסחרת מאוד בזול. זו הזדמנות חריגה מאוד, במיוחד שלוקחים בחשבון שהיא לא חברה ממונפת ואין לה נטל חוב".

בסך הכל, אומר וסצ'ונוק, "יש יותר מעשר חברות כאלה, שנהנות מצמיחה דו ספרתית בהכנסות ברווח, ונסחרות בתמחור אטרקטיבי".

לא רק איירון סורס, גם חברות אדטק (טכנולוגיות בתחומי הפרסום והמו"לות) נוספות, ירדו חזק מאוד ונסחרות כעת לדברי וסצ'ונוק בשוויים זולים, גם לפי מכפיל ה-EBITDA, וגם לפי מכפיל הרווח.

בין החברות הללו מציין וסצ'ונוק את טאבולה, פריון, אאוטבריין, וטרמור.

wix, ויקס (צילום: MagioreStock, shutterstock)
"מבנה הוצאות מטורף לחברה שלא צומחת בהרבה". wix | צילום: MagioreStock, shutterstock

התחום, הוא מסביר, "עבר מימושים רציניים על רקע פרשת פייסבוק ושינוי הכללים של אפל לפרסום באפליקציות. החברות הישראליות הללו אלה לא משתמשות בעוגיות, 'קוקיז', אלא בטכנולוגיות אחרות,  שאמורות לתת למפרסמים כלים לפרסום ללא שימוש בקוקיז".

ככל הנראה, מסביר וסצ'ונוק, "כנראה שהשוק יצא מנקודת הנחה שהמודל העסקי שלהן הולך להיפגע חזק. אני לא יודע אם נכון, אבל התמחור שלהן לאור נתוני הצמיחה שלהן – כעשרים אחוזים ויותר – נראה זול באופן חריג. נכון ששינויי הכללים של אפל בנוגע לפרסום באפליקציות פגעו בפייסבוק, אבל בפייסבוק רואים בנוסף גם האטה ניכרת בצמיחה. אצל החברות האחרות, לעומת זאת, רואים צמיחה של 20 אחוזים ומעלה, ושיפור ברווחיות".

פחות קיצוצי משכורות יותר פיטורים: "משקיעים אוהבים שחברות מתחילות לחתוך בהוצאות"

פייבר, שהונפקה לפני הקורונה, ירדה גם היא משמעותית אך לדברי וסצ'ונוק לא נחשבת זולה במונחים של מכפיל רווח. "לפייבר יש מכפיל EBITDA של 80, שצפוי לרדת בשנה הבאה ל-30, אך קצב הצמיחה שלה צפוי להאט לכ-20 אחוז בשנה – פחות מקצב הצמיחה לפני הקורונה".

לדבריו, באופן דומה גם WIX מאנדיי.קום, ו-Global-e פחות מומלצת ככל שהדבר נוגע לפרמטר ספציפי זה. מאנדיי, אומר וסצ'ונוק, עלולה להתנהג לאחר פרסום הדוחות הבאים שלה כמו פייבר, אם היא תאכזב באופן דומה. ב"לאכזב", הכוונה למשל ירידה מקצב צמיחה של 70 אחוז השנה ל-40 אחוז בשנה הבאה.

וסצ'ונוק התייחס גם לוויקס, שמכניסה מיליארד וחצי דולר בשנה, בעוד שתזרים המזומנים שלה עומד על כמה עשרות מיליוני דולרים בודדים. "זה היה הגיוני אולי כל עוד החברה צמחה בעשרות אחוזים", הסביר וסצ'ונוק, "אבל קצב הצמיחה של וויקס השנה אמור להיות רק 14 אחוז. מדובר במבנה הוצאות מטורף לחברה שלא צומחת בהרבה".

על פי וסצ'ונוק, ההשלכות על האקוסיסטם תהיה "תחילת תהליך של קיצוץ בעלויות – פחות קיצוצי משכורות, אבל כן יותר פיטורי עובדים. משקיעים אוהבים שחברות מתחילות לחתוך בהוצאות, בין אם פיטורים או דברים אחרים, אבל כל חברה עם מבנה הוצאות מנופח צריכה להתחיל להתפקח ולהתנהל בצורה יתר שפויה".

חברות נוספות, אמנם לא יוניקורנים, אלא חברות הייטק ישראליות ותיקות שנהנות ממכפילים נמוכים שהופכים את מניותיהן לאטרקטיביות, הן "נובה", שלדבריו וסצ'ונוק, "ירדה חזק ועם מכפיל 20, צמיחה וביקושים חזקים יכולה לתקן", וחברת הדפוס הדיגיטלי "קורנית", "שירדה בסך הכלב כ-70 אחוזים למחירים של לפני הקורונה, למכפיל EBITDA חזוי לשנה הבאה של 15".

מתוך 60 חברות, וויקס היא מקום 13 מבין הישראליות מבחינת מחזור הכנסות בשנה נוכחית. ה-EBITDA הצפוי לה הוא מינוס 37 – רווח למניה של מינוס דולר ורבע. אין חברה שמכניסה מיליארד וחצי דולר שמתקרבת לזה. לכן לא פלא שהמניה ירדה כפי שירדה, והיא יכולה לרדת עוד, אלא אם החברה תציג כיוון של השגת רווחיות ותסגור פרויקטים מפסידים כמו שגוגל עשתה. או שתמכור את עצמה למישהו שיידע לעשות את זה.

באשר לחברות שגם ירדו חזק אך שווי השוק שלהן נמוך משמעותית, כמו קלטורה הוותיקה, אומר וסצ'ונוק כי  "חברות שהתקשו להשיג צמיחה כמו שקרה ל'תופין', עשויות, כמוה, להימכר לקרנות פרייבט אקוויטי. התחרות בתחום הווידאו מול חברות כמו זום קשה, ולפעמים דווקא להימכר יכול להיות צעד טוב לבעלי מניות".

"בתקופת אינפלציה להשקיע בחברות שיכולות לגלגל את האינפלציה ללקוח"

ומה לגביי ענקיות הטכנולוגיה? מי מהן הפכה לאחרונה לאטרקטיבית? וסצ'ונוק לא מתרשם מירידת מניית אמזון שדגדגה את ה-3,800 דולר, אך עתה נסחרת סביב 2,200 דולר. "זו חברה במעבר, עם מנכ"ל חדש שלא ממש מכירים אותו. זה לא בזוס", הוא מסביר. בנוסף, לדבריו, "יש בעיה גדולה יותר בתחום הסחר המקוון. מחירי ההוצאות הלוגיסטיות והמשלוחים עלו ומאחר שמדובר בשוק תחרותי הם לא יכולים להעלות מחירים ללקוחות. לכן היא נפגעת מכך ישירות. הסחר המקוון נפגע ככל שיש יותר אינפלציה".

לכן, מסביר וסצ'ונוק, "עדיף בתקופת אינפלציה להשקיע בחברות שיכולות לגלגל את האינפלציה ללקוח, כמו אפל ומיקרוסופט. אצל מיקרוסופט זה אפילו עוד יותר פשוט, כי היא מוכרת את שירותי הענן שלה לאנטרפרייז בכלל, חברות שמוכרות תוכנה לארגונים – רובן יכולות להעלות מחירים, ולכן פחות חשופות לאינפלציה. מבין הישראליות אפשר להזכיר את צ'קפוינט, שהעלתה מחירים ב-7 אחוזים ברבעון הראשון".

בכלל, מסביר וסצ'ונוק, הזדמנות קנייה בתחום הטכנולוגיה הן "מובילות בקטגוריה, שנפגעו מהמצב הכולל ולא מחולשה ספציפית שלהן, כמו סיילספורס, שירדה בחצי מאז נובמבר. הצמיחה של החברה צפויה להישאר מעל 20 אחוז והרווח צפוי להשתפר. סיילספורס מייצרת תזרים של קרוב למיליארד דולר בשנה – זה מכפיל של 20 על התזרים, שנחשב דיי סביר לחברה כזו".

אין באמור בכתבה זו כדי להבטיח השגת תשואה כלשהי או כדי להוות המלצה על כדאיות של השקעה