שנת 2024 תהיה נקודת מפנה בעולם הקמעונאות באונליין. זו תהיה מהפכה כלל עולמית בהובלת הפלטפורמות למסחר באופנת יד שנייה - המקום בו הטרנד פוגש צורך, והמשומש הופך לשיק החדש. 

במשך שנים, שוק בגדי היד השניה העולמי נמנם: נחלתם של מעוטי היכולת, "משוגעים לדבר" והשראה למעצבי אופנה, בחנויות קטנות ומבולגנות עם ניחוח של פעם. האונליין פעל בקנה מידה זניח, בפורמט דומה לחנויות הפיזיות. אלא שאז הגיע הקורונה, וב-2020 החל שינוי הגישה. 

מצוידים ביותר זמן ובפחות כסף, צעירים פינו ארונות, מכרו בגדים דרך פלטפורמות מרקטפלייס, ובכסף שהרוויחו קנו בגדי יד שניה "חדשים". כך נולד טרנד ה"רי-קומרס" (commerce-Re (C2C באופנה : מכירה חוזרת של בגדי יד שניה באונליין, מאנשים לאנשים. שנה אחר כך, ב-2021 המחזור בעולם זינק ל-138 מיליארד דולר. הטרנד המשיך עם גידול דו ספרתי משנה לשנה וצפוי לגדול בקצב ממוצע הגבוה פי שלושה בהשוואה לכלל שוק ההלבשה הגלובלי. הערכות למחזור 2027 עומדות על כ-350 מיליארד דולר. 

אבי זיתן  (צילום: יבגני שוורץ )
אבי זיתן, מומחה לשיווק | צילום: יבגני שוורץ



Vinted, פלטפורמה ליטאית שהוקמה ב-2008, היתה בין החברות הראשונות שזיהו את הטרנד. ב-2020 רכשה והתמזגה עם Wardrobe United, הפלטפורמה המובילה בהולנד. ב-2021 גייסה 301 מיליון דולר למימוש תוכנית התרחבות. והתוצאה: את 2022 סיימה כפלטפורמה המובילה באירופה,עם מחזור בסך 405.5 מיליון דולר, פי 4.5 מ-2014. מגמת הצמיחה הזו מניעה קהל יעד אסטרטגי בענף האופנה - דור ה-Z והמילניאלס. הם חיים באונליין
וקונים דרך שלוש מוטיבציות מרכזיות: לשלם פחות, לשמור על הסביבה ולקבל ערך. אין להם מחסום בושה מ"בגדים משומשים" – בזכות אימוץ הטרנד על ידי משפיעני רשת.

בהתאמה, את עיקר המכר מהווים מותגי האופנה, הספורט והעל המובילים בקרב הצעירים, כמו זארה, אמריקן איגל, נייקי, לולולמון, גוצ'י ולואי ויטון. הם משלמים פחות על מותגים ששווים יותר. המענה המנצח לצרכים עובד: 64% מהצעירים מעידים שיחפשו בגד יד שניה לפני שינסו לרכוש פריט חדש. Depop, פלטפורמה גלובלית מובילה עם מחזור של 552 מיליון דולר ב-2022 הצהירה כי גילם של 90% נמוך מ-26. גם המודל גאוני ורווחי: ספקי הפלטפורמה אינם נדרשים לייצור, אחסון או שינוע של הפריטים ורובם שותפים בקביעת התמחור. המוכרים הפרטיים מביאים טראפיק ורובם מחזירים כסף לפלטפורמה כקונים.

"למה אין את כל המידות?" 

 עם זאת, שלושה חסמים עולים בכל המחקרים: אמון במוכר (אותנטיות המותג ואיכות הבגד), התאמת המידה (אין אפשרות החלפת מידה כי כל פריט הוא אחד מסוגו) וחווית הלקוח. השחקנים הגדולים, קיימים כחדשים, שרוצים ליהנות מהשוק הצומח והרווחי מבינים שנדרשת השקעה בטיפול בחסמים, ואכן רובם כבר משקיעים וצפויים להמשיך להשקיע משאבים רבים בפיתוח פתרונות חדשניים.

יפעת קרני, יועצת לצמיחת עסקים, בעלת פרקטיקה להגדלת נאמנות לקוחות (צילום: יח"צ)
יפעת קרני, יועצת לצמיחת עסקים, בעלת פרקטיקה להגדלת נאמנות לקוחות | צילום: יח"צ

מותגי אופנה בינלאומיים רבים קראו את המפה והצטרפו לטרנד. למעלה מ-80 מהם החלו להציע מודלים שונים של אונליין רי-קומרס, ביניהם: לולולמון, זארה, אמריקן איגל ונייקי. הם כבר מעידים על גידול במחזור כתוצאה מעלייה בטראפיק ובסל. שימו לב לעוד אפקט מפתיע: במחקר שנערך בארה"ב, 75% מהנשאלים הצהירו שהם נאמנים יותר
למותגי אופנה המציעים רי-קומרס, ומחציתם דיווחו על קניה חוזרת בתוך חודש.

שוק בגדי היד השניה צומח במהירות ומביא ל תחרות עולמית חדשה, שתשנה את עתיד הקמעונאות. זה לא רק באופנה: בסין המסחר מחדש חודר גם לשוק האלקטרוניקה, הצעצועים והספרים, ועקרונותיו מאפשרים הרחבה למגוון שווקים נוספים, שעוד יבואו. על החברות הקמעונאיות, בארץ כמו בחו"ל, להיערך למציאות זו בהתאם, ובהקדם.