ענף ההייטק המוכר כ"קטר" של המשק הישראלי התגייס באופן כמעט מלא לטובת הלחימה ברצועת עזה ובגבול הצפון. השאפתנות, והיזמות המאפיינים כל כך את הענף הופנו למילוי החלל הריק שהותירה המדינה ואספקת משאבים במקום בו היו חוסרים. את השינוי התפיסתי העיקרי נדרשו לבצע בעיקר במחלקות ה-HR ומיתוג המעסיק, שכעת נאלצו להוביל בארגונים שינויים משמעותיים בסדרי העדיפיות. סקר שערכה דן אנד ברדסטריט, והוצג לראשונה בדיון מיוחד לקראת חשיפת דירוג חברות ההייטק של Duns 100, חושף את המספרים מאחורי הטרנספורמציה שעבר הענף מבחינת סדרי העדיפיות שלו, בצד הצורך להמשך להתקיים בזירה הכלכלית.

הממצא הראשון שעלה בסקר נוגע לקושי העיקרי איתו נאלצו להתמודד העוסקים בהון האנושי – המחסור החמור בכוח אדם. ציד הראשים שנועד להשביח את הארגון הפך במהרה לצורך בסיסי ביותר: כ-52% מהנשאלים הודו שהמחסור נוצר בעקבות הגיוס המסיבי של עובדים לשירות מילואים. גם שאר הנשאלים ציינו כי הסיבה למחסור הזה נובע בגלל קשיים שיצרה הלחימה: כ-21% ציינו כי המקור לכך הוא היעדר מסגרות לילדים, כ-2% בעקבות אבידות בני משפחה מקרבה ראשונה, ועוד כ-20% דיברו על מצוקה נפשית והיעדר ביטחון אישי.

שאלת המחסור בכוח אדם גררה שאלה בלתי נמנעת נוספת – כיצד השינוי בתפקידם של אנשי ה-HR ומיתוג המעסיק – מגיוס ורווחה למתן מענה רגשי לחוסנם של העובדים – בא לידי ביטוי בחברה שבה אתם עובדים? המשיבים, שהתבקשו להביא תשובות משלהם, הסבירו כי התבצע מעבר From work life balance  ל – War life balance . הם הסבירו כי משימתן של מנהלות ה-HR וה- Employer Branding התחדדה עוד יותר והתמיכה בעובדים תועדפה במקום מרכזי לצד המשימות העסקיות. בין התשובות שניתנו: מתן עוגנים בזמנים קבועים למטרת תחושת יציבות, מערך משאבי האנוש בחברה הופנה לתמיכה לעובדים ומשפחותיהם, גמישות רחבה יותר בעבודה לצד מענה פסיכולוגי, סיוע במימון שירותי שמרטפות לילדים ועוד. כמו כן מנהלות משאבי האנוש הפכו לאוזן הקשבת ואף ביצעו שיחות שבועיות על מנת לדגום את הלך הרוח.

משתתפי הדיון המיוחד במצב ההייטק - Duns 100 (צילום: ניב קנטור, יח"צ)
מתוך דיון החירום לקראת פרסום הדירוג של Duns 100 | צילום: ניב קנטור, יח"צ

הירתמות מוחלטת

הבט נוסף שנבחן בסקר הוא האופן שבו החברות נרתמו למאמץ המלחמתי. כמעט 38% מהנשאלים, מקרב חברות ההייטק הפועלות בישראל, טענו כי הן מתמקדות במתן סיוע כספי. 25% באיסוף לציוד תרומות, 13% בהקמת חמ"לים ועוד. נתון מעניין נוסף – כ-10% מהחברות הסבירו כי הן מסייעות באמצעות פיתוח טכנולוגיות יעודיות למאמץ המלחמתי.

על אף שדירוג חברות ההייטק של Duns100 נסגר טרם הלחימה, בדן אנד ברדסטריט בחרו לבצע את הסקר על מנת להביא את קולו של ההון האנושי העומד במרכז הדירוג, ומצליח לתמרן בין הצורך לעמוד ביעדים עסקיים למאמץ הלאומי. לא בכדי רבים מהנשאלים ציינו כי הפכו את אלמנט ה"המשכיות העסקית" לעוגן שיאפשר לענף לשמר "עסקים כרגיל" ולשקף את החוסן הישראלי בעולם.