מנהל חנות בגדים קטנה עם צוות קטן של עשרה עובדים, ומנהלת מחלקה במפעל ענק עם אלפי עובדים המפוזרים ברחבי העולם – על פניו, עשויים להיות לשני המנהלים הללו אתגרים ניהוליים שונים. האמנם?

בעוד שהאתגרים הספציפיים העומדים בפני מנהל חנות קטנה ומנהלת במפעל גדול עשויים להיות שונים בשל המאפיינים הייחודיים של כל ארגון, ישנם מספר אתגרים המשותפים לשני המנהלים.

הנה חמישה אתגרים שגם מנהלת חברת תחבורה ענקית וגם בעל גלידריה נתקלים בהם: 

הובלה והנעת עובדים: כיצד להעצים את העובדים ולקדם צמיחה

אתגר מרכזי עבור כל מנהלת הוא למצוא דרכים להניע ולערב את הצוות שלה על מנת להשיג את הביצועים הטובים ביותר. במפעל גדול, כל מחלקה יכולה למנות עשרות עובדים, וכל אחת ואחד מהם ממלא תפקיד חשוב שמניע את המכונה המשומנת הזו שנקראת ״ארגון גדול״. בנוסף, המנהלים עצמם נמדדים ביעדים ובביצועים, ועל כן יש צורך בהצבת ציפיות ברורות, מתן הדרכה ותמיכה, והכרה ותגמול על עבודה טובה. הדברים אינם שונים גם בחנות קטנה. מנהל החנות רוצה להביא את העסק לידי צמיחה ושגשוג כלכלי, ולכן גם בצוות קטן לכל עובד יש יכולת השפעה אדירה.

ניהול זמן ומשאבים: איך להתמקד במה שחשוב

גם מנהלי חנויות קטנות וגם מנהלות מפעלים חייבים להבטיח שהם מנצלים את הזמן והמשאבים שלהם ביעילות על מנת לעמוד במטרות וביעדים העסקיים. הצעדים הנדרשים כוללים תעדוף משימות, האצלת סמכויות, ומציאת דרכים לייעל תהליכים. שימוש בטכנולוגיות המקלות על מנהלים ובעלות עסקים לייעל תהליכים ומשימות הינו קריטי לשמירה על סדר וארגון, יהא זה עסק קטן או גדול. אם לא ניתן לוודא שההנחיות הגיעו לעובדים ושהמשימות בוצעו בצורה הנכונה, הארגון לא יכול להתנהל בצורה אפקטיבית.

תקשורת יעילה: לפעמים, גם בניהול עובדים, המדיום הוא המסר

תקשורת אפקטיבית חיונית לכל מנהל על מנת לבנות אמון, לטפח עבודת צוות ולהבטיח שכולם יהיו ב״אותו עמוד״. ריבוי מערכות וערוצי תקשורת מקשה על מנהלי ארגונים וצוותים לוודא שהמידע המדויק והמשימות הגיעו לעובדים הנכונים בזמן הנכון. קבלת עדכונים מהשטח היא קריטית לבעלי תפקידים במטה החברה ולביצועי הארגון כמעט בכל הפעילויות, החל מהצעות לשיפור ברצפת הייצור ועד פידבקים מלקוחות שמגיעים לאנשי המכירות בשטח. ועל כן, כדאי להשתמש בכלי מרכזי אחד לניהול ותקשורת.

ניהול שינוי: תמיכה וגמישות הם המפתח

שינוי הוא דבר קבוע בעולם העסקים – גם מנהלי חנויות קטנות וגם מנהלי מפעלים חייבים להיות מסוגלים להסתגל ולהוביל את הצוות שלהם תוך כדי שינוי מתמיד על מנת להישאר תחרותיים ומצליחים. עליהם לתקשר את השינויים באופן ברור, להעניק לעובדים תמיכה ומשאבים על מנת שיסתגלו, ולמצוא דרכים למזער שיבושים בפעילות העסקית. שלוש השנים האחרונות הוכיחו בצורה ברורה כי ארגונים שיש להם את הכלים לנהל שינויים בצורה יעילה מצליחים להתאקלם לעובדות החדשות בשטח ואפילו לצמוח מתוך השינוי מבלי לייצר רעידת אדמה ארגונית.

חיזוק תחושת השייכות: הנגשת חזון החברה לכלל עובדיה

חשוב למנהלים להעביר בבירור את החזון והיעדים של החברה לצוות שלהם על מנת להבטיח שכולם פועלים לקראת אותם יעדים. זה כולל שיתוף מתמיד של עדכונים על התקדמות החברה, דיון בתוכניות ואסטרטגיות ארוכות טווח, ומתן הקשר והדרכה לגבי האופן שבו משימות בודדות תורמות למטרות הכוללות של העסק. אימוץ טכנולוגיות דיגיטליות וחזותיות להנגשת חזון החברה וההנהלה, תורם לכך שהעובד ירגיש ולא רק יידע מהו החזון ומשמעויותיו. 

לסיכום, חלק בלתי מבוטל מההתמודדות עם האתגרים הללו שונה מאוד בארגונים שבהם העובדים אינם ליד עמדת מחשב. ברחבי העולם, יש כ- 2.7 מיליארד עובדים שאין להם גישה למחשב או אפילו מייל ארגוני. הם עובדים בעסקים קטנים כגדולים, ומהווים כ-70 אחוז מכוח האדם בעולם. גם הם זקוקים לפתרונות. ולכן, בשנים האחרונות יותר ויותר חברות וארגונים זונחים את קבוצות הוואטסאפ ועוברים לפתרונות all-in-one לניהול עובדים ותקשורת בסמארטפון: החל מקליטת העובד בארגון, תקשורת עם העובדים, ניהול משימות ומשמרות, מעקב ביצוע, הדרכות, שיתוף הנהלים הארגוניים, הוקרת עובדים, ועוד.

מאת אלון רפאל מנהל הפעילות העסקית של קונקטים בישראל. Connecteam מתמחה בתקשורת פנים ארגונית בעידן החדש, פיתתה פלטפורמה רחבה לניהול עובדים בשטח באמצעות אפליקציה פשוטה לשימוש בטלפון הנייד של העובד. במערכת אחת, Connecteam מציעה צ'אט ארגוני, שעון נוכחות מבוסס מיקום, הדרכות, ועוד. לקונקטים 500 אלף משתמשים, והיא משרתת חברות מכל התחומים ובכל הגדלים, ב-80 מדינות בעולם. בישראל היא כבר מוטמעת בכ–200 ארגונים גדולים, כגון אפיקים, תנובה, סודה סטרים, קוקה קולה, ישרוטל, כתר, כלמוביל, ג'יימס ריצ'רדסון, אסותא אשדוד, תרימה, פריגו, קבוצת פוקס, KPMG, קרסו, ועוד.