"When you try your best, but you don’t succeed"
רגע של אינטימיות תחת אורות הבמה של קולדפליי, נדמה כסיפור צדדי, אך הוא חשף שבר עמוק במרקם האמון הארגוני, שייקח זמן רב לשקם

בימים האחרונים, סערת מנכ"ל חברת "אסטרונומר" וסמנכ"לית משאבי האנוש, שנתפסו מחובקים בעדשת ה- KissCam בהופעה של קולדפליי – מעסיקה את כלי התקשורת והרשתות החברתיות ללא הרף. עיקר הפוקוס? לאן יצאו, מה עשו, מה טיב הקשר ביניהם וכיצד זה השפיע על בני משפחותיהם. השיח הציבורי הפך, כמעט כהרגלו, את המבוכה הארגונית לסדרת ריאליטי צהובה – עם התפתחות דרמטית, משפחות, מתח זוגי ואין סוף ספקולציות.
אבל בין כותרות רכילותיות לממים ברשתות החברתיות, שכחנו לשאול את השאלה הכי חשובה: מה ההשפעה האמיתית של התנהלות כזו על מרקם יחסי העבודה בארגון? על יחסי האמון העדינים שבין עובדים להנהלה? על האפשרות של עובדת או עובד לקום, לדפוק בדלת של משאבי אנוש, להציף בפניהם תלונה, ולומר – "משהו לא בסדר כאן".
כבעלת ניסיון רב הן כממונה על מניעת הטרדה מינית בארגונים והן בייעוץ משפטי לארגונים בתחום זה, אני יודעת כמה קשה – ולעיתים כמעט בלתי אפשרי – לבנות תרבות ארגונית שבה עובדים מרגישים באמת בטוחים להתלונן ולהיחשף. מדובר בעבודה יומיומית, איטית, עקבית. בהעלאת מודעות, בהגדרת גבולות, בהטמעת ערכים, ביצירת תחושה של ארגון קשוב ובעיקר – בהענקת דוגמה אישית מצד ההנהלה הבכירה ביותר.
ומה קורה כשהדמות שאמונה על מניעת הטרדות מיניות בעצמה מצולמת מבלה עם המנכ"ל בקשר אינטימי שמעלה סימני שאלה? המסר לעובדים ברור: אין באמת למי לפנות. גם אם קרה משהו – עדיף לשתוק.
נכון, יש כאלה שיאמינו ש"זה עניין אישי". אבל רבים אחרים, בעיקר צעירים, נשים, עובדים מוחלשים – יראו בזה מערכת סגורה של קשרים, שבה אי אפשר לפרוץ את מעגלי הכוח.
הפועל היוצא מזה הוא שבמקומות שבהם הכי מורכב להשרות תחושת ביטחון אצל עובדים ויחד עם זאת הכי חשוב לטפל – כאשר מדובר בתלונה שמופנית כלפי בעל מרות – האמון ייפגע בצורה הקשה ביותר, ועובדים יאמינו שאין טעם להתלונן מלכתחילה.
"אמון נבנה בטיפות – ונשפך בדליים". זה אולי קלישאה, אבל היא מדויקת להפליא כשמדובר ביחסים בין עובדים להנהלה. ברגע שהאמון הזה נסדק, יידרשו חודשים – אם לא שנים – כדי להחזיר אותו.
ולכן, השאלה אם היה או לא היה רומן פחות חשובה. מה שחשוב הוא כיצד הוא נתפס – ואיזה מסר הוא מעביר. מנהלים בכירים – ובמיוחד מי שמופקדים על רווחת העובדים, על הגינות ועל אתיקה – נדרשים לא רק לעמוד בכללים. הם נדרשים לגלם אותם. כי כשהם מועדים – לא רק הם נופלים.
מאת עו"ד יעל רובינשטיין, שותפה וראש מחלקת יחסי עבודה, מטרי, מאירי, וכט ושות'
***
כתבה שיווקית בחסות "מטרי, מאירי, וכט ושות'"; הכתבה נערכה על ידי מערכת Duns 100.