לא מכבר הצענו בשם לשכת הקבלנים לממשלת ישראל הנבחרת לקדם בנגב ובגליל את הקמתם של שתי ערי מטרופולין חדשות, בנות כמיליון דירות כל אחד, זאת על מנת לעמוד באתגר הצפוי של הכפלת מספר תושבי מדינת ישראל לכ-18 מיליון בשנת 2050.

מדובר ללא ספק ביעד מורכב ויוצא דופן, המצריך "חשיבה מחוץ לקופסה" והכר בכך שכל פתרונות הדיור הקיימים, כולל שיווק קרקע רמ"י, כולל התחדשות עירונית וכולל הקמת שכונות ומתחמים חדשים בערים הוותיקות, יהיו רחוקים מאוד מלספק את היצע הדיור המתדלדל לנוכח הגידול הדרמטי הצפוי באוכלוסיית המדינה.

אולם, וזה אולם גדול, אין די בכך. העובדה שמטרופולין גוש דן  הולך והופך להיות מגלופוליס, עיר ענק  צפופה העתידה על פי כל התחזיות להגיע לכ-8 מיליון תושבים עד 2050, בין נתניה לבין אשדוד, כולל בעיות תחבורה מחמירות והולכות, זיהום אוויר ויתר מרעין בישין, אמור להדיר שינה מעיניהם של מקבלי ההחלטות בממשלה החדשה.

המלצתנו הינה לשקול, בד בבד להתחלת תכנון ערי מטרופולין חדשות בגליל ובגנב, קידום מטרופולין אלטרנטיבי משמעותי בין תל אביב לבין ירושלים, מה שעשוי גם להעניק לשוק הדיור עוד מאות אלפי יחידות דיור החסרות לו כאוויר לנשימה, וגם להקל, ולו חלקית, את הלחץ הגובר והולך על גוש דן בפרט ועל מישור החוף הצפוף בכלל.

לטעמנו הפתרון הזמין ביותר הינו הפיכתה של העיר מודיעין, שמיקומה ממש אידיאלי, בין הרי ירושלים והשומרון לבין מישור החוף, ובסמיכות לכביש 6(חוצה ישראל) וכביש 1(ירושלים-תל אביב) ולהפוך אותה למטרופולין הבא של ישראל.

נכון להיום, 30 שנה לאחר הקמתה, מונה העיר מודיעין כ-100 אלף תושבים, מספר מכובד לכל הדעות, אולם רחוק מאוד לממש את הפוטנציאל האמיתי שלה כפי שצפו מקימיה, עיר מטרופולין  בת מאות אלפי  תושבים. שטחה של מודיעין (שבינתיים צירפו אליה גם את היישובים רעות ומכבים) כ-48 אלף דונם, הינו לשם ההשוואה כשטחן של חולון, בת ים, רמת גן וגבעתיים יחד, ארבע ערי לווין של תל אביב המכילות יחדיו כבר היום כ-600 אלף תושבים (!) בקירוב, מה שממחיש את היכולת שלה להכיל אוכלוסייה גדולה פי כמה וכמה.

יתרה מכך: בשונה מערי גוש דן שהוזכרו לעיל, שהינם ערים ותיקות וצפופות, וקשה מאוד לקדם בהן תכניות בנייה חדשות, כולל התחדשות עירונית, מודיעין עודנה עיר חדשה המוקפת סביבה שטחי ענק ריקים מאדם, כולל גבעות טרשים חשופות הממתינות לגואלן.

ברגע שירחיבו את מודיעין אל גבעות הטרשים המקיפות אותה, ניתן יהיה אף להכיל בה עוד יותר תושבים, יותר מתחמי תעסוקה גדולים, ולהפוך אותה בהדרגה מעיר בעלת גודל בינוני למטרופולין שיתווסף לגוש דן, ירושלים וחיפה.

ואפרופו הזכרנו את כביש 6, המרוחק דקות נסיעה ספורות ממודיעין ומוביל לצפון הארץ ודרומה, ניתן כיום בנקל לסלול למלוא לאורכו מסילת רכבת מהירה, מקבילה מזרחית למסילת החוף חיפה-תל אביב,  שתתאפשר בנקל למי שיתגורר במטרופולינים החדשים להגיע למקום העבודה, קניות ובילוי בכל רחבי הארץ, אם זה בנגב, במודיעין או בגליל.

מטרופולין חדש זה, לפרוטוקול, תהיה לו לא רק חשיבות אורבנית ופתרון למשבר הדיור, אלא גם חשיבות ביטחונית (!) מהמעלה הראשונה, זאת משום שהוא יגרום תוך שנים מעטות למעבר של מאות אלפי ישראלים, אולי אף יותר, ממישור החוף הצר והצפוף אל פנים הארץ.

כאמור, יחד עם תכנון בו זמנית של שתי ערי המטרופולין החדשות בגליל ובנגב ועוד אחד בצמוד למודיעין, אנו בלשכת הקבלנים מציבים את היעדים הללו בפני ממשלת ישראל החדשה שכן רק כך נצליח להתגבר על משבר הדיור! 

כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"