N12
פרסומת

התיקון לחוק שיאפשר מסלול שיקום מיוחד לעסקים קטנים ובינוניים

לאחר סגירת כ-33 אלף עסקים במחצית הראשונה של 2025 ולאור ההשלכות הכלכליות הקשות של המלחמה המתמשכת על עסקים – במיוחד קטנים ובינוניים – יש צורך בהתאמה חקיקתית רחבה ומהירה כדי למנוע קריסה מערכתית של מגזר שלם

עו"ד לירום סנדה
Duns 100במימון Duns 100
פורסם:
עו"ד לירום סנדה
עו"ד לירום סנדה | צילום: אוריה עמית
הקישור הועתק

מאז פרוץ המלחמה ובמיוחד לאחר גיוסי המילואים ההמוניים, הפינויים מהבתים, הפגיעה המתמשכת בשרשרת האספקה וסנקציות שמתרחבות, אנו עדין לגל הולך ומתרחב של קריסות עסקיות. למרות זאת, החוק הקיים אינו מציע מענה מספק לעסקיים קטנים ובינוניים הנקלעיים לקשיים כתוצאה מהמצב הביטחוני. בשעה שמדינת ישראל נערכת, שוב, להרחבת המלחמה בעזה ואולי אף תיקלע למערכה נוספת מול איראן יש צורך בשינוי חקיקה בהול.

לפי הנתונים בשנת 2024 לבדה נסגרו בישראל בין 60-65 אלף עסקים - גידול של כ- 50% לעומת שנים רגילות. ואם הנתון הזה לא העיר את המחוקק מתרדמתו במחצית הראשונה של שנת 2025 נסגרו למעלה מ 33,000 עסקים כאשר הענפים שנפגעו בצורה החמורה ביותר כוללים את ענף הבנייה, ההי טק, המסעדנות, התיירות, החקלאות והתחבורה.

הסיבות לקריסות הן מגוונות וכללו קריסות עקב גיוס ממושך של הבעלים למילואים, ירידה חדה בצריכה הפרטית של הציבור, סביבת ריבית גבוהה שאין צפי להוזלתה, אינפלציה שכללה התייקרות של חומרי הגלם, שכר העובדים ועלויות השילוח, וחלק מהקריסות פשוט נבעו משחיקה ארוכה מאז הקורונה ועסקים שהגיעו למלחמה שהם כבר מוחלשים עם חובות שטרם שוקמו.

במצב הדברים הקיים יש לייצר שינוי חקיקתי מיידי ומבני באמצעות מסלול ייעודי בתוך חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי כאשר במקביל יש לבצע תיקון בתחומי המס, הבנקאות, התשלומים לספקים ולייצר הגנות חוקיות לעסק המצוי תחת לחץ בטחוני וכלכלי חריג.

החוק יכלול כלים לשיקום עסקים, פיצוי כספי, דחיית התחייבויות והקלה בירוקרטית לעסק המצוי בקשיים. מטרתו של החוק כפולה: לאפשר הישרדות ותפעול עסקי גם בתקופת חירום - ולמנוע חדלות פירעון מיותרת שתפגע הן בעובדים והן בכלכלה הלאומית.

סעיף 1 - הוספת פרק לחוק חדלות פירעון: "שיקום עסקי במצבי חירום

  • פרק חדש אשר יעסוק במסלול ייחודי לעסקים קטנים ובינוניים במצב חירום..
  • בפרק זה ייקבעו תנאים לקבלת צו הקפאת הליכים מיידי, ניהול הליך שיקום ללא מינוי נאמן ומתן הפטר חלקי מהיר לעסקים העומדים בקריטריונים של פגיעה מוכחת מהמצב הביטחוני.
פרסומת

סעיף 2 - תיקון לפקודת מס הכנסה ולחוק מע"מ

  • יוספו הוראות שעה הקובעות כי במצב חירום כהגדרתו רשאי שר האוצר לקבוע חישוב מקדמות מס על פי מחזור ההכנסות בפועל בלבד.
  • דחיית מועד דיווח ותשלום מע"מ לתקופה של עד 180 ימים.
  • ביטול קנסות והצמדות לעסקים הממוקמים באזורים מוכי לחימה.

סעיף 3 - יצירת קרן שיקום ופיצוי לעסקים

  • תוקם קרן ממשלתית שתפעל מכוח חוק ביטוח נזקי מלחמה ותחול גם על ירידת הכנסות (ולא רק נזק פיזי)
  • תנאי הקרן יקבעו פיצוי של עד 40% מהנזק המאומת, בהתאם לירידה מוכחת בהכנסות משנה קודמת.

סעיף 4 - תיקון חוק הגנת הצרכן וחוק הבנקאות שירות ללקוח

  • יוגבלו עמלות ריבית לעסק קטן באזורים מוכי לחימה.
  • יחוייבו הבנקים וחברות האשראי להציע מסלולי פריסה מיוחדים לחובות עסקיים שנוצרו בתקופת החירום בריבית שייקבע בנק ישראל.

סעיף 5 - הגנה על עסקים של חיילי מילואים או תושבים שפונו

  • עסק אשר בעליו גויס לשירות מילואים פעיל או פונה מביתו יזכה בפטור מלא של ארנונה וחשבונות חשמל לתקופה של עד 6 חודשים.
  • יוקם מסלול פיצוי ייעודי לעסקים אלו בקרן השיקום.

סעיף 6 - דחיית מועדים לתשלום שכר ותשלומים לספקים

  • בעת חירום תוכר תקופת דחייה של עד 15 ימים נוספים בתשלום שכר לעובדים או תשלומים לספקים ולא תיחשב כהפרת חובה.
  • בית המשפט יוכל לאשר תוכנית שיקום עסק הכולתת פריסת תשלומים אלו על פני תקופת זמן שתקבע.

במצב הנוכחי בתי המשפט אכן מגלים הבנה לחייבים שנקלעו לקשיים עקב שירות מילואים ממושך או פינוי אך הכלים המשפטיים שבידיהם מוגבלים. עם כל הרצון לסייע ולהציל את העסקים הקטנים והבינוניים רק שינוי חקיקה כולל יאפשר פיתרון רחב שיאזן בין זכויות החייבים והנושים - ובמקביל ישמר את יציבות הכלכלה.

לא ייתכן שמי שגוייס להגן על המדינה או מי שנפגע בשל לחימה ייאלץ לראות את מפעל חייו קורס מול עיניו ללא סיוע אמיתי. הגיע הזמן להעניק לעסקים הקטנים והבינוניים את ההגנה שמגיעה להם - לא כטובה אלא כצדק. הצעת החוק המוצעת כאן היא הצעד הראשון בדרך לתיקון.

פרסומת

עו"ד לירום סנדה הוא המייסד והבעלים של משרד עורכי הדין הגדול ביותר בישראל בתחום חדלות הפירעון וההוצאה לפועל ופועל שנים למען בעלי העסקים והחייבים. טור הדעה מציג את עיקרי ההצעה ומזמין דיון ציבורי להמשך קידומה.