פורום duns 100 מבית דן אנד ברדסטריט כינס בפעם הראשונה את בכירי ענף הסחר והשילוח בישראל, כדי לדון על הנושאים הבוערים בתחום: כיצד השפיעו אירועי הקורונה והמלחמה ברוסיה ואוקראינה על תחום השילוח הבינלאומי, הירידה בהיצע השינוע הימי, משבר כוח האדם, תהליכי הדיגיטציה והאתגרים הצפויים לשנת 2023 - הירידה הצפויה בסחר העולמי וביבוא ויצוא סחורות מישראל, התגברות סיכוני הסייבר והתגברות התחרות בענף על רקע פתיחת שני הנמלים הפרטיים החדשים.

"תחום הסחר והשילוח הבינלאומי מהווה חלק מהותי מכלכלת ישראל", ציינה אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט. פעילות הענף מושפעת מאוד מהפרמטרים המקרו כלכליים - לאחר שמרבית העולם יצא מהקורונה, נרשמה צמיחה בסחר העולמי וכעת אנו צופים האטה שככל הנראה תלווה אותנו בשנת 2023. הענף, שנחשב לחלק מהתעשייה המסורתית, עובר שינויים ונרשמת מגמת עליה בתהליכי דיגיטציה, בין היתר בזכות שיתופי פעולה עם סטארטאפים וטכנולוגיה רלוונטיות שנכנסת לענף". 

גיל מילר, מנכ"ל אלאלוף ושות' ספנות התייחס למשבר בשרשראות האספקה. "שוק הסחר והשילוח הימי חווה בשנים האחרונות טלטלות, ונדרש היה להיערך מחדש", אמר. "לא הספקנו לצאת ממשבר הקורונה, והתחילה מלחמה באוקראינה. פתיחת נמל המפרץ בישראל לצד הירידה בביקושים, הביאו לירידה בעומס בנמלים. בשנה הבאה צפויה תוספת של 30% לקיבולת העולמית של אוניות מכולה, דבר שישפיע על מחירי ההובלה הימית. אני קורא לממשלה החדשה להשקיע בפרויקטים של תשתיות ארוכי טווח בדגש על פרויקטים של תחבורה מתוך מטרה להתמודד עם המיתון הצפוי במשק".

יואב צוקרמן, סגן נשיא נמל המפרץ: "נמל המפרץ עושה חמישים אלף מכולות בחודש כיום, יותר משליש מהכמות של המכולות במרחב חיפה עברו לנמל המפרץ. המטרה היא להגיע לכמות של 80- 90 אלף מכולות בחודש שמשקפים כמות של מיליון בשנה. נמל המפרץ הוא כיום אחד מחמשת הנמלים הכי מתקדמים בעולם. הלקוחות שעברו אלינו מאוד מרוצים, אצלנו נכנסים בלי תור, יש נאמנות ורואים את זה. צריך להבין שיש נמל חדש והשינוי הזה הוא דרמטי. הנמל חצי אוטונומי ועובד בשלט רחוק, פעילות של עובדים ישראלים צעירים ללא ניסיון קודם והפעלה בשלט רחוק. המציאות משתנה גם בעולם ייבוא הרכבים. החלנו בייבוא רכבים במכולות, דבר שיכול להשפיע על מחירי הרכבים, השפעה מאוד דרמטית על הנמלים הממשלתיים".

שמואל גרוסמן, שותף, משרד עורכי דין גרוסמן, קורדובה, גלעד: "המשלחים 'נהנים' מכל הסיכונים האפשריים. הקפיצה בתעריפים היא דבר מטורף, אבל מעבר לכך נוצר אי וודאות. בנוסף לכך, גם נושא האשראי הוא נושא המסכן את המשלחים, כיוון שמדובר על כמות גדולה של לקוחות המבקשת את האשראי היקר מאוד. בנוסף, אנו עדים לאיום מסתמן של חברות ספנות שמנסות לנגוס בעולם השילוח הבינלאומי וזה בהחלט דרמטי שגם ממנו אנו מוטרדים. אנו נצטרך להיכנס לנישות חדשות – ייצוא חקלאי, אומנות, ציוד רפואי, ייצוא ביטחוני. המשלחים יצטרכו להתמקצע ולתת את השירות הטוב ביותר. התחרות תעסוק ברמת שירות, בזמינות ובטכנולוגיה".

סיגל מנהיים קצוביץ, מנכ"ל DSV ישראל: "התעשייה קצת מיושנת ושמרנית, והקורנה נתנה בוסט לעולם הדיגיטציה - יש עוד הרבה מה לעשות, שטר מטען לא צריך להיות נייר אלא דיגיטלי, ההטמעה מאוד איטית. בסוף אנו מתחרים על השירות הטוב, השילוח מדלת לדלת, מנקודה לנקודה ולא רק על המחיר. הבעיה הגדולה של הלקוחות היא אי הוודאות, כלל שנייצב את זה כך ניתן שירות טוב יותר ללקוחות ותחרות היא למילה גסה אלא משפרת. הסחר הבינלאומי הוא מה שמניע את המדינה, הענף שלנו ייפגע פחות מענפים אחרים. הסחר ימשיך ויצמח ואולי יהיו שחקנים שלא יוכלו לעמוד במשימה, אבל אני לא רואה משהו שייפגע בענף הזה. הממשלה פותחת הקלות במיסים בייבוא אבל זה לא מעודד מספיק".

עמוס גבאי, מנכ"ל פריץ קומפניס ישראל טי: "בתקופת הקורונה שם המשחק לא היה מחיר, אלא מקום על הספינות. לקוחות שנתנו לך בעבר נאמנות פתחו את השוק והתחרות נהייתה יותר קשה. כיום יש זמינות של מכולות וכולנו משתמשים בה, גם חברות הספנות נכנסו לעולם המשלחים, אבל אני לא מפחד מתחרות. המחסור בכוח אדם מאוד קשה, עובדים היום רוצים לעבוד מהבית ואנו מאפשרים זאת בלית ברירה".

רונית לוי, סמנכ"ל כספים, מעיין שירותי מכס ותעבורה: "לעבוד מהבית זה לעבוד על המעסיק. אנחנו מאפשרים את זה כי אין ברירה. הגיוס הפך לנושא מרכזי, זה מאוד קשה, הענף קטן אבל התחרות על כל עובד ועובד היא גדולה. כולם מדברים על מיתון והאטה ועובדים מנסים לשפר את מצבם לקראת התקופה הזו, דבר שמאוד קשה בעולם כוח  האדם ובלית ברירה אנחנו נענים לבקשות העובדים".

דרור כץ, יו"ר דירקטוריון, קבוצת כץ: "הגיע הזמן לפנות לממשלה ולהגיד ש בלי הכשרת כוח אדם העולם של הלוגיסטיקה וההפצה ימצא את עצמו עם עליית מחירים, שאף אחד לא יצליח להתמודד איתה. אין לזה עצירה. אנחנו רואים את זה בכל נקודה, הגיע הזמן לתת לזה תעדוף".

ראובן קריאף, מנכ"ל קריאף אלבטרוס: "לאור הקשיים בנמלים אנו רואים התעצמות בהובלה אווירית, שמחייב אותנו להסתכל בצורה אחרת על מכלול שירותים. לפני כשבועיים נפגשתי עם המשלחת הכלכלית הגדולה ביותר שהייתה בישראל שהגיעה מבחריין, דנו יחד בהזדמנויות המרתקות שבחריין מציבה לנו בתחום המסחר והשילוח הבינלאומי מהאוויר ואני חייב לציין כי מאז הסכמי אברהם שיתופי הפעולה בתחום משגשגים".

אריאל זיבזינר, סמנכ"ל שירות עסקי, ווינדוורד: "אנו אוספים הרבה מידע ומפרסמים דו"ח פעם בחודש, שמנתח תנועה בנמלים ומגמות. בתקופת הקורונה הצריכה עלתה באופן חד, ראינו צריכה לא רגילה בשילוב של ייצוא, שרובו מסין, והמגמה המקרו כלכלית שנוצרה, בעיקר בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה יוצרים האטה, רואים את זה בהרבה תחומים אחרים, לדוגמה בייצוא אלקטרוניקה. יש מגמות מאוד גדולות, אף אחד לא צפה את המיתון, זו שאלה טובה מה יקרה עוד שנתיים. האנאליסטים האופטימיים טוענים שהמשבר יירגע".

דניאל בכר, שותף מנהל בפירמת GBK: "אני קורא לשר או שרת התחבורה החדשה לסייע ולהקל בהכנסת סחורות לישראל על ידי פתיחת השוק והקלה מידית בבירוקרטיה. לא ייתכן שכל משפחה בישראל, משלמת אלפי שקלים יותר כל שנה, בגלל שעיכובים גורמים ליבואנים נזקים אדירים ועולים להם המון כסף".

השתתפו בפורום"  אופיר ברונהיים, מנהל תחום חדשנות, DSV ישראל, אייל אהרוני, מנכ"ל משותף, מעיין שירותי מכס ותעבורה, אייל בוזגלו, משנה למנכ"ל, קריאף אלבטרוס, אלי מלניק, מנכ"ל משותף, קרגו אמרפורד, אפרת פייביש, מנהלת שיווק קשרי לקוחות ושירות, חברת נמל חיפה, אריאל זיבזינר, סמנכ"ל שירות עסקי, ווינדוורד, גיא כהן, מנהל מסחרי,UPS, גיל מילר, מנכ"ל, אלאלוף ושות' ספנות, דניאל בכר, שותף מנהל,GBK ושות משרד עורכי דין, דרור כץ, יו"ר דירקטוריון, קבוצת כץ, חני אברהם, סמנכ"לית מכירות, צים ישראל, יואב הריס, שותף מנהל, הריס ושות', משפט ימי וליטיגציה מסחרית, יואב צוקרמן, סגן נשיא, נמל המפרץ, יפית גולן, מנהלת שיווק וקשרי לקוחות, חברת נמל חיפה, יריב פוזנר, סמנכ"ל שיווק ומכירות, אוריין ש.מ, ליאת הדר שרביט, משנה למנכ"ל, עמילות מכס ותחבורה עמית, לימור גיל שני, סמנכ"לית שיווק ומכירות, DSV ישראל, מוטי אברשי, מנכ"ל, צים ישראל, מטי אלאלוף, מנהלת משא"ב ותקשורת, קבוצת אלאלוף, נתן אלאלוף, נשיא, קבוצת אלאלוף, סיגל מנהיים קצוביץ, מנכ"ל,DSV ישראל, עידן ויינר, יועץ תקשורת, קבוצת אלאלוף, עמוס גבאי, מנכ"ל, פריץ קומפניס ישראל טי, ערן פלץ, מנכ"ל משותף, קרגו אמרפורד, ראובן קריאף, מנכ"ל, קריאף אלבטרוס, רונית לוי, סמנכ"ל כספים, מעיין שירותי מכס ותעבורה, רונן שפירא, מנהל חטיבת המטענים, אל-על נתיבי אויר לישראל, רועי כץ, מנכ"ל, כץ משלוחים, רמי ויינברג, מנכ"ל, סוויספורט ישראל, רפי רוזליס, מנכ"ל, DHL ישראל, שי אינזלברג, מנכ"ל משותף, מעיין שירותי מכס ותעבורה, שלומי קקון, סמנכ"ל שיווק, DHL ישראל, שמואל גרוסמן, שותף, משרד עורכי דין גרוסמן, קורדובה, גלעד.