כיצד קורה שנקודות זיכוי המס של הורים במשמורת משותפת או אחריות הורית שווה, אשר נושאים בנטל הכלכלי והכללי באותה המידה, לא מחולקות באופן שווה? לכאורה, בעידן שבו ישנם גברים ונשים החולקים באופן שווה, או כמעט שווה, את זמני השהות, גידול וטיפול בילדים לאחר הפרידה והגירושין, היה אפשר לחשוב שגם הזכויות נחלקות באופן שווה והוגן. אולם, במציאות הנוכחית פעמים רבות התשובה היא שלילית וגברים מודרים מקבלת הטבות מס, דווקא כשהם שותפים מלאים ושווים בגידול הילדים ובנטל הכלכלי הכרוך בגידול שלהם.

למעשה, במציאות של היום גברים החולקים אחריות הורית משותפת לא יכולים להיחשב כמשפחה חד הורית. ולכן, בעוד האם תקבל נקודת זיכוי על כל ילד, האב שנושא בהוצאות גידול הילדים באופן שווה ונקבע כי לא ישלם מזונות לאם, לא יקבל את נקודות זיכוי על כל ילד מעל גיל 6 שנים. למעשה, האב יקבל הטבה רק בהסכם או בפסק דין למזונות בו נקבע כי האב ישלם לאם מזונות בגין הילדים, ואז יקבל האב את ההכרה בנקודות זיכוי בגלל שהוא משלם מזונות.

עו"ד שירלי שדה (צילום: יח"צ)
עו"ד שירלי שדה | צילום: יח"צ

למשך תקופה מסוימת המצב היה שונה. רשות המסים הכירה לתקופת זמן מה בהסדר שוויוני בפקודת מס הכנסה והעניקה בין חצי נקודת זיכוי לשתי נקודות זיכוי (תלוי בגיל הילד) הן לאם והן לאב, אשר הוגדרו ״משמורת משותפת מלאה״ בכפוף לכך שהילדים נמצאים אצל כל אחד מההורים מחצית מהזמן וכי באותו הזמן כלכלתם המלאה של הילדים עליו, "בשנת 2014 הגישה עמותת "הורות משותפת"  בג"ץ בניסיון לקבע את הוראת חוזר מס' 2014/2 של רשות המסים" אומרת שירלי שדה, עורכת דין ומגשרת לענייני משפחה גירושין וירושה, בעלים ומייסדת משרד עורכי דין 'שירלי שדה', "אולם, בעקבות התייחסות היועמ"ש הוחלט שהעניין יטופל במסגרת חוק מזונות הילדים".

לדברי עו"ד שדה, "בהתאם להחלטה שניתנה ביום 7 ביוני 2015 בעתירת עמותת הורות משותפת, טובת הילד ואחרים, בבג"צ 13/7455, בעניין משמורת משותפת, הוקפאה הוראת החוזר עד לסיום עבודתן של הוועדות הציבוריות הבוחנות את נושא מזונות הילדים ואת האחריות ההורית בגירושין. כלומר, כיום רק אחד מן ההורים יכול לקבל את ההטבה, מה שגורם לטעמי לאפליה מגדרית, מאחר וגברים הם אלה שלרוב לא מקבלים את ההטבה. בהכללה, לרוב נשים הן אלה שמקבלות מזונות וגברים משלמים אותם, ואם הגברים לא משלמים מזונות, כמו שקורה פעמים רבות באחריות הורית שווה, לא רק שהם לא מקבלים נקודות זיכוי על גידול הילדים, הם גם לא מקבלים את הטבת המס שניתן לקבל על תשלום מזונות". 

לפי דבריה של עו"ד שדה, רשות המסים מעניקה את ההטבה בנקודות הזיכוי למי שמקבל את קצבת הילדים מביטוח לאומי – כאשר לרוב מדובר באמהות. לטענתה, בית המשפט העליון בחר שלא להתערב בנושא עד לקידום המלצות ועדת שניט-שיפמן אך הנושא טרם הוסדר ויוצר כאמור חוסר שוויוניות. עו"ד שדה מציעה פתרונות שיכולים לאזן את חוסר השוויוניות בצורות יצירתיות, אך לא תמיד הדבר מתאפשר, "ניתן לאזן את העיוות בכך שיכולים לקבוע שנקודת הזיכוי תלך לאם והאב יקבל את קצבת ביטוח לאומי לילדים העומדת על כ-150 ש"ח לילד אחד, וכ-250 ש"ח לשניים, כאשר נקודת זיכוי שווה כ - 223 ₪ (תלוי בכמות הילדים ובגילם). אפשר גם לבצע חישוב כללי ולשנות את הסכומים שהצד שלא נהנה מהטבת המס מעביר בתוך ההסכמים בהעברות החודשיות. אולם, יש מקרים שבהם אי אפשר לייצר את האיזונים הללו, כמו למשל במקרים שבהם אין תשלום מזונות, או שיש ילד אחד והסכומים לא שווי ערך".

במקביל להחלטה כי שני ההורים ללא זכאים לנקודות זיכוי, השוות כ – 3000 ₪ בשנה לכל אחד מן ההורים, נוצר פה גם מצב פרדוקסאלי נוסף. "מבחינת המדינה אבות גרושים לא יכולים כאמור להיחשב כמשפחה חד הורית, גם אם הילדים במסגרת אחריות הורית משותפת. מצד שני, במידה והם משלמים מזונות, כדי לקבל הטבת מס על תשלום המזונות, הם צריכים להתחייב שהילדים לא ברשותם. מה יעשה אבא שמחזיק באחריות הורית משותפת ובמקביל משלם מזונות?" מספרת עו"ד שדה, "כל שנה, בתחילת השנה, אנחנו מקבלים פניות רבות מאבות גרושים – בעיקר כאלו שבהסדר של משמורת משותפת או אחריות הורית שווה – ששואלים מה הם אמורים לסמן בטופס 101? הרי סעיף 6 מיועד רק לאמהות. מבחינת מס הכנסה אבות גרושים במשמורת משותפת אינם משפחה חד הורית. בנוסף, האב הגרוש לא מקבל את קצבת הילד, ולכן הסעיף לא יועד לו - סעיף 10 מיועד לאבות הגרושים -. כן, גם אלו בהסדר של משמורת משותפת צריכים למעשה להצהיר שהילדים לא בחזקתם, למרות שלא כך הוא המצב, וזאת על מנת לקבל את נקודת הזיכוי המגיעה להם עבור תשלום המזונות". 

לדברי עו"ד שדה, הוראות חוק אחרות מראות כי יש כאן בעיה של חוסר שוויון, "כאשר הורים הינם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים או מצויים בכיתה "קטנה", שני ההורים מקבלים הטבות מס על אף שאינם חיים יחדיו וללא תלות בהגדרת המשמורת. כלומר, שניהם מקבלים הטבת מס בגלל האפיון המיוחד. בנוסף לאחרונה פרסמה רשות המסים כי יתווספו להורים לילדים מעל גיל 6 ועד גיל 12 נקודות זיכוי החל מתחילת שנת 2022. כלומר יש הבנה שצריך לחלק את הטבות המס באופן שוויוני יותר כדי לעזור להורים במציאות הכלכלית המאתגרת של תקופתנו, אף אם הם אינם נשואים, ושוב, ללא קשר בהגדרת המשמורת. נראה כי קיים תקציב לאזרחי המדינה שבין היתר הינם גרושים ומקבלים הטבות ללא קשר להגדרה המשפטית האם הם מצויים במשמורת משותפת או שלא, וכך גם גברים וגם נשים מקבלים הטבה זו. ואילו במקרה ספציפי של הסכמי גירושין או פסקי דין בו נקבעת אחריות הורית שווה ללא תשלום מזונות מהורה להורה – לרוב גברים לא יקבלו את הטבת המס בהיות האישה מקבלת קצבת הילדים וכן את נקודת הזיכוי".

עו"ד שדה מתכננת יחד עם משרדה לנסות ולשנות את המצב הקיים. פיזור הממשלה הנוכחית אמנם מעכב את התכניות שלה, אולם עם הקמת הממשלה החדשה היא מתעתדת לנסות ולשנות את המצב הקיים, "הכוונה שלי היא לנסות ולייצר מצב חוקתי חדש שמפסיק את האפליה ומייצר שוויוניות. יתכן שהנושא לא תוקצב כראוי ויהיה ניתן לפתור את העיוות ללא עבודת הוועדות הציבוריות, שהחלו וכבר נתנו את המלצתם. אני מכינה נייר עמדה והוא יועבר בערוצים המקובלים דרך לשכת עורכי הדין לכנסת בכדי לתקן את העיוות ולעזור להורים שבוחרים את האחריות ההורית המשותפת, על כל המשתמע מכך". 

 מאת עו"ד שירלי שדה, עורכת דין, מגשרת ונוטריונית