צונאמי של עליות מחירים? "לקוחות כבר בודקים סיכון"
גלי הצונאמי ברוסיה ובארה"ב עשויים להוביל לשיבושים בשרשראות האספקה ועליות מחירים גורפות. איך מנהלים את הסיכון, ומה קריטי שחברות ועסקים יבצעו עכשיו? המומחים עונים

רעידת האדמה בקמצ'טקה שברוסיה גררה גלי צונאמי אדירים שפגעו בחופי רוסיה, והובילו למצב חירום במזרח אסיה, מערב ארה"ב, הוואי ואף בדרום אמריקה. מומחים מזהירים כי גלי הצונאמי ורעידות המשנה עשויים להימשך כחודש שלם, ואיתם עשויות לבוא גם השפעות על שרשרת האספקה והשילוח הימי, התלויים בנמלי הים באיזורים המוכים.
מבדיקה שערכה דן אנד ברדסטריט עולה כי באסונות עבר, כגון אסון פוקושימה ביפן ב-2011 ואסון הצונאמי בדרום מזרח אסיה בשנת 2004, השיבושים בנמלי אסיה הובילו לעליות שבין 10% ל-25% במחירי השילוח הימי, וכתוצאה מכך אף לעלייה של עד כ-15% במחירי השילוח האווירי. השיבושים נמשכו בין חודשיים לכחצי שנה.
"תגובת השוק לא בהכרח תהיה דומה במקרה הנוכחי, אולם עסקים וחברות נדרשים לתשומת לב מיוחדת לנושא", אומר רוני אלפרן, סמנכ"ל הדאטה בקבוצת המידע העסקי הגלובלית דן אנד ברדסטריט. "יש חשיבות רבה למעקב אחר מחירי השילוח הימי ואחרי שיבושים אפשריים שעשויים להשפיע על שרשרת האספקה, זמינות חומרי הגלם ומוצרי הצריכה.

"שרשרת האספקה אינה יציבה מאז הקורונה"
לדברי אלפרן, העיכובים בשרשראות האספקה והסיכונים הלוגיסטיים שעשויים להיווצר בקרוב מובילים למורכבות נוספת עבור חברות ועסקים בכל העולם. "הסיכון העסקי בתקופה הנוכחית בלאו הכי גבוה כתוצאה ממתיחות גיאו-פוליטית גלובלית, אינפלציה גבוהה, סביבת ריבית ותנאי שוק מאתגרים", הוא אומר. "בשלב זה המשך יישום רפורמת המכסים של טראמפ, יחד עם אפשרות להתווספות של סיכון לוגיסטי נוסף, עשויות להמשיך לייצור תנודות בשווקים ולהקצין את התגובות. כתוצאה מכך, כבר עכשיו אנחנו רואים עוד ועוד לקוחות שבודקים את מידת הסיכון של ספקים וגופים עימם הם עובדים, נעזרים בשירותים להערכת הסיכון הלוגיסטי ומבצעים התאמות במדיניות האשראי שלהם כדי להגן על עצמם. בהקשר זה חשוב לזכור כי שרשרת האספקה מאז תקופת הקורונה גם כך אינה יציבה כבעבר ומחירי השילוח תנודתיים עוד מתחילת מלחמת רוסיה-אוקראינה ומעורבות החות'ים במלחמת חרבות ברזל".
אלפרן אף מציין כי בדומה לכל אירוע משברי, עשויות לצוץ גם הזדמנויות. "אירועי טבע, בייחוד כאלו, הם לא משהו שאפשר לתזמן, אולם גופים שמנהלים סיכון באופן שוטף יודעים להיערך עם רזרבות, לייצר לעצמם 'גמישות תפעולית' בתקופות שכאלו וליהנות מיכולת תגובה מהירה והתאמה מהירה לשוק. הידע והתובנות שמופקות מהם מסייעים לצמצם פגיעה, ליהנות מיתרון תחרותי ושמירה או הגעה למעמד של מובילי שוק - דווקא בעת משבר".
עליית מחירים גורפת
יותם בן ארי, מומחה ויועץ בתחום טכנולוגיה ללוגיסטיקה ולשרשרת האספקה, סבור כי לרעידות האדמה ולצונאמי עלולה להיות השפעה על הפעילות של הנמלים האסטרטגיים ברוסיה כמו ולדיווסטוק, נובורוסייקס או מורמנסק. "נמלים אלו מעבירים בעיקר נפט, גז, דגנים ומתכת, ופגיעה בפעילותם עשויה להוביל לעיכוב בתנועות המטענים הללו", הוא מסביר. "שיבוש בפעילות אף יצריך הסטה של ספינות לנמלים אחרים, וכן לחסום את הגישה לנתיב הים הצפוני המהווה קיצור דרך בין אירופה לאסיה. כתוצאה מכך, זמני הפלגה יתארכו וגם עלויות הדלק צפויות לזנק".
לדברי בן ארי, השבתת הנמלים והשלכות הרוחב של הצונאמי עשויות להוביל גם לעליות מחירים גורפות. "מדינות שתלויות בייצוא הרוסי באירופה ובאסיה בתחום האנרגיה צפויות להתמודד עם עליית מחירי האנרגיה (נפט, גז ופחם). כתוצאה מכך, עלויות התפעול והייצור יעלו גם הן. כמו כן גם מחירי דשנים ודגנים, כמו חיטה ותירס והדשנים שרוסיה מייצאת עשויים להאמיר. כתוצאה מכך, עשוי להיווצר מחסור במדינות המייבאות ולייצר תגובת שרשרת של זינוק במחירי הקמח, הלחם ומוצרי יסוד. שוק המתכות - ובפרט ניקל, פלדיום ואלומיניום - עשוי להיתקל גם כן בעיכובים ועליות מחירים - שתתבטאנה בעיקר מול חברות רכב וטכנולוגיה. ואם לא די בכך, חברות אף עשויות להתמודד עם עלייה בפרמיות הביטוח, המהוות מרכיב מרכזי בלוגיסטיקה ובשרשראות האספקה".
עוד מעריך בן ארי כי "השלכות הצונאמי עשויה להוביל למחסור של חודשים ספורים, ומחירי הסחורות צפויים להישאר גבוהים כל עוד שרשרת האספקה תהיה במצב התאוששות, שעשויה לנוע בין שלושה לשישה חודשים מהיום - כלומר עד תחילת 2026".

יצירת אורך נשימה
על רקע ההשלכות וההשפעות המאקרו-כלכליות של הצונאמי, בן ארי ממליץ "לבחון חשיפה ולזהות האם לחברה יש תלות בסחורות כמו חיטה, שעורה, דשנים, מתכות או אנרגיה. מומלץ אף לבחון את החוזים ולהבין את תנאי השינוי במחירים במקרים של אסון טבע. בהתאם, מומלץ לאתר מיידית מקורות אספקה חלופיים כמו אוקראינה, בולגריה, רומניה, קזחסטן, אוסטרליה וארה"ב. רצוי לבדוק את שרשרת האספקה מולן גם אם מחירן גבוה יותר ביחס לרוסיה. בהמשך לצעדים אלו, יש להגדיל את המלאי הקריטי ולאפשר אורך נשימה ממושך ככל האפשר, גם אם השיבושים נמשכים או מתארכים".
"לאור השינויים יש לשכלל את התחזיות הללו בתוכניות העסקיות על מנת להיות מסוגלים לשקול שילוח ממקומות חלופיים, תיאום עם משלחים, חברות ספנות ונמלים", ממשיך בן ארי. "שמירה של שקיפות בנושא מול הלקוחות תקל בתקשור של העלאות המחירים על רקע השיבושים, ולצד זאת מומלץ להציג גם תחזית התאוששות והפעולות שננקטו לצמצום ההתייקרות".