התפשטות מגפת הקורונה בשנתיים האחרונות קידמה תהליכים של כמה שנים והצרכנים שינו את הרגלי הצריכה שלהם ואימצו פלטפורמות דיגיטליות. היום, הסיכויים של עסק ללא נוכחות דיגיטלית להצליח נמוכים בהרבה ומי שלא מתאים את עצמו עלול למצוא את עצמו מאחור. ירין יחזקאל, בעלים של חברה לפרסום דיגיטלי: "צריך לנצל את המהפכה לטובתנו".

המהפכה הדיגיטלית שינתה את עולם העסקים הקטנים מקצה לקצה. אם פעם עסק קטן כמו מאפייה היה יכול להצליח בזכות אפיית לחמים ועוגות טובות, היום מתלוות לכך גם דרישות לאתר מעוצב, פרסומות ממומנות ונוכחות ברשתות החברתיות. ניהול עסק בעולם דינמי ומשתנה הוא אינו דבר פשוט, לכן שוחחנו עם מספר מומחים בתחום ואספנו עבורכם את הכלים והטיפים החשובים ביותר שכל עסק קטן ב-2022 צריך לדעת.

"אנו נמצאים במהפכה דיגיטלית שמערערת את סדרי העולם הקיימים", מתאר ירין יחזקאל (26), בעלים ומנכ"ל של חברת YOUNG- חברת פרסום דיגיטלי, "הכלכלה הופכת אט אט לדיגיטלית לחלוטין, הקניות שלנו הופכות לדיגיטליות וישנו זינוק משמעותי בקניות באתר סחר מקוונים (חנויות איקומרס). עלינו, כבעלי עסקים, חברות ומותגים, להכיר במהפכה הזאת ולנצלה לטובתנו. עלינו להתאים את העסק לעולם המשתנה ופשוט להיות שם".

ירין יחזקאל, בעלים ומנכ"ל חברת Young (צילום: גיא סידי)
ירין יחזקאל | צילום: גיא סידי

על מנת להחליט האם להקים אתר דיגיטלי, צריך להתחשב במספר שיקולים. "חברות שמוכרות מוצרים ללקוחות קצה (B2C) חייבות להקים במקביל חנות דיגיטלית. חברות שנותנות שירותים (B2B) חייבות להקים אתר תדמית עם מקום להשארת פרטים", ממליץ יחזקאל ומוסיף, "אני ממליץ בהתחלה, כדי לא להיכנס להוצאות גבוהות, לפתח את האתר בפלטפורמות אתרים קיימות ולא לתכנת אתר מ-0".

החלטתם לעשות שינוי ולעבור לעולם הדיגיטלי? תתחילו לאסוף את פרטי הלקוחות: "דאטה היום היא שם המשחק. פלטפורמות השיווק תמיד ישתנו, חלקן יעלו וחלק ירדו, אך הדאטה של לקוחותיהם תמיד תישאר. תוכלו תמיד 'לטרגט' אותם ולהציע להם הצעות והם יהיו הקהל הזול ביותר להגיע אליו, מכיוון שהוא מכיר אתכם וחווה את המוצר או השירות שלכם".

גם להיות ריאליים באשר לתקציב הפרסום שלכם. "אתם צריכים לשאול את עצמכם מה הרווח הגלום חשוב בכל לקוח שלכם, וכמה לקוחות תרצו לקבל מידי חודש. כך תוכלו לבנות אסטרטגיה עסקית ומשם לגזור את התקציב השיווקי שלכם", הוא ממליץ ומפרט, "אני הייתי ממליץ להתחיל עם תקציב מינימלי של 3,000 שקלים לכל פלטפורמה בהתחלה. משם אפשר להבין מה זה נותן, איך להשתפר ולבנות תקציב ארוך טווח בהתאם ליעדים".

אופיר שמואל, מנהל שיווק ב-d&b (צילום: יח"צ)
אופיר שמואל, מנהל שיווק d&b | צילום: יח"צ

גם אופיר שמואל, מנהל שיווק ב-d&b (דן אנד ברדסטריט) הנותנת כלי דאטה שמאפשרים לפלח ולאתר לקוחות ממוקדים, מציין כי דאטה היא כלי הכרחי גם לעסקים קטנים. "השימוש בכלים עסקיים המנתחים את מאגרי המידע שלנו, מאפשרים לקבל תובנות חשובות וממוקדות על הנושאים החשובים", הוא מסביר. "בין אם מדובר על הגעה ללקוחות פוטנציאלים, איתור צרכים ומתן מענה מדויק ללקוחות קיימים, קבלת התרעות על סיכונים או הזדמנויות עסקיות. מידע מדויק מייצר מיקוד שמוביל לתוצאות טובות יותר. רמת הוודאות עולה דרמטית ומסייעת לקבל באופן מושכל את ההחלטות השיווקיות הנכונות".

גם יעל קנדר (46), מנהלת יחידת BDO Digital המספקת שירותי ייעוץ לארגונים בגיבוש ופיתוח יכולות דיגיטליות, מסכימה שהפלטפורמה דיגיטלית כאן כדי להישאר. "הפוך להיות נינג'ה דיגיטלית. בעלי עסקים רבים יודעים שהם צריכים להיות פעילים במדיה החברתית, אבל לעיתים קרובות זה לא מספיק מתועדף ונופל בין הכיסאות", היא מתארת ומדגישה, "בתור בעלי עסקים, קחו את הזמן לאמן את עצמכם בהבנה דיגיטלית, כי אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לנהוג אחרת בשנת 2022".

לדבריה, לא להיות "שחקן איקומרס" – זו לא אופציה. "מסחר אלקטרוני הוא עסק המשתנה ללא הרף. חנות מקוונת צריכה לעמוד בקצב של כל השינויים הללו כדי להישאר רלוונטית אבל יש דברים שלעולם לא משתנים", היא מתארת ומרחיבה, "עסקים תמיד יצטרכו לעשות רושם ראשוני טוב. לוקח לאנשים רק 50 אלפיות השנייה כדי  להחליט אם הם אוהבים את האתר שלך, לכן השקעה בנראות האתר היא הצעד הראשון לשיפור חווית המשתמש. עסקים קטנים לא צריכים לעשות לעצמם הנחות ולוותר על פתיחת חנות איקומרס כי בהחלטה כזו הם מפנים את השטח למתחרים שלהם. לקוחות קונים אונליין ואם אתם לא שם, מישהו אחר נמצא שם במקומכם".

יעל קנדר, מנהלת יחידת BDO Digital
יעל קנדר, מנהלת יחידת BDO Digital

ואם כבר, אז למה לא לפנות גם למשפיעני רשת? "אחד הטרנדים הכי בולטים בזמן האחרון הוא כוח השיווק של משפיענים. פלטפורמות מקוונות וערוצי מדיה חברתית כמו אינסטגרם וטיק טוק יכולים לעזור לעסקים קטנים לספר את הסיפורים שלהם כדי לעורר מודעות והתרגשות", היא ממליצה ומדגישה, "משפיענים גדולים וקטנים כאחד מחזקים את הסיפור על ידי מתו רלוונטיות ואישורים. כעסק קטן, למצוא מיקרו משפיענים שלכם (יתכן והם בין הלקוחות שלכם) ולעשות עמם עבודת שיווק, זו אחת הדרכים המניבות שיחזירו לכם את ההשקעה".

שניהם מסכימים שנדרש ידע מסוים בשיווק על מנת שהעסק יצליח. "אפשר לצבור ידע בסיסי מקורסים דיגיטליים, יוטיוב או קהילות ידע ואפשר לקחת חברת קידום/פרסום או בניית אתרים", ממליץ יחזקאל. קנדר מוסיפה: "הפתרון טמון במציאת היתרון האישי שלך, כפרסונה. בעלי עסק קטן צריכים לחשוב במה הם יכולים לתת ערך ללקוחות שלהם. אולי הם יכולים לתת עצות, לצלם סרטוני הדרכה וכו'. תנעלו את נעלי הלקוחות שלכם".

הקורונה כמובן, רק חיזקה את הצורך במעבר לעולם הדיגיטלי. "הקורונה האיצה את המהפכה הדיגיטלית. סגירת העסקים הפיזית והבידודים האינסופיים גרמו לאנשים לצאת מהשגרה ופתחה בפניהם את העולם הדיגיטלי", מתאר יחזקאל, "דור חדש של עסקים מוכוון דיגיטל נולד והמון עסקים שנשארו מאחור פשוט נסגרו".

על מנת להצליח לעלות על הגל, קנדר ממליצה: "כלים דיגיטליים עוזרים למתן את האתגרים העסקיים, בכך שהם מאפשרים לעסקים קטנים להגיע לקהל רחב יותר או לחזק את הקשרים שלהם עם הקהילות המקומיות שלהם. במקרים מסוימים, זה אפילו הוביל את החברות להפוך לרווחיות יותר ממה שהיו לפני שהקורונה התרחשה. העולם זז מהר ואם אתם זזים לאט יותר אתם הופכים ללא רלוונטיים, ועדיין, עם כל הרצון לזוז מהר, לא כדאי לרוץ לפני שלומדים ללכת. כדאי להתחיל בקטן ולהתקדם בהדרגה לגבהים חדשים ומוצלחים".