3 שירים מקוריים, 7 קאברים בשנה אחת. זו העשייה המוזיקלית של עומר אדם בשנה האחרונה מאז שהוציא את האלבום "סוף העולם", שכלל את "אני" שיר העזיבה שהיה כנראה הלהיט המקורי האחרון שלו. הבצורת היצירתית לא עוברת מתחת לרדאר בתעשיית המוזיקה והיא מעסיקה רבים מהתחום. איך הפך הזמר שהיה בפסגת המוזיקה לאיש עסקים שמקדם כמעט רק את מותג המשקפיים שהקים או תרומות שמביאות לו את אהדת הציבור בזמן המלחמה.

"יבשו המים בבאר. הוציא אלבום ("סוף העולם") והוא לא עבד חזק, אז הלך למוכר, הקל והידוע. הלך על הבטוח. שירים שאי אפשר לפספס איתם", מנסה להסביר גורם בכיר בתעשייה בשיחה עם mako מדוע אדם מקליט רק קאברים בשנה האחרונה.

איך זה שהאלבום האחרון שהוא הוציא לא עבד?
"לא כל האלבומים עובדים תמיד, אצל אף אחד. עשה אלבום לצאת לידי חובה. וככה זה כשאתה עושה אלבום בדרך הזאת. פעם כשעומר הוציא אלבום זו הייתה בשורה, אנשים חיכו לו, ספרו את הזמן לאחור. עכשיו אף אחד לא באמת מחכה. מאז 'שני משוגעים' לא היה לו איזה להיט שבאמת הפך את המדינה".

ומה הנזק של זה?
"זה משפיע לו על הקטלוג, תהליך של כרסום במעמד שלו. זה שהתרחק מכאן לדובאי. זה שהוא נעלם מהעין, אומר גם להיעלם מהאוזן של האנשים. הוא יותר מתעסק בזוגיות עם שלביה והקמפיינים מסביב מאשר במוזיקה, ואז כשרוצה להוציא שיר מתעסק במקום הבטוח, הכי נוח - שלא דורש הרבה עבודה ומחשבה. זה לא סשן באולפנים ולא כלום אין יצירתיות. אין כלום יש שתי דרכים ששיר תופס או מהשטח לרדיו או מהרדיו לשטח".

מעמדו של עומר אדם במוזיקה הישראלית התערער, זה כבר לא סוד. קשה לשים את האצבע על הנקודה הספציפית שבה הכל התחיל להדרדר, אבל כשמסתכלים על האירועים בשלוש שנים האחרונות של הזמר, מתקבלת תוצאה די ברורה: "הבריחה" למיקונוס בתקופת הקורונה, הריבים עם הפוליטיקאים, ההופעה עם ניקי ג'אם בפארק הירקון והמעבר הזמני לדובאי. יש כאלה שיגידו שכבר ב-2020 הוא איבד את הקהל ועד עכשיו היה על האדים.

"לא כיף לחבק את מי שלא מחבק אותך בחזרה"

למרות כל השערוריות, אדם היה מצליח לגעת בקהל שלו עם להיטים פה ושם כמו "חצי דפוק" או "לבד על המיטה". אלא שעכשיו משהו השתנה גם בזווית המוזיקלית, הוא מקליט יותר ויותר קאברים מאשר שירים חדשים: "סהרה+לבדי", "סיגליות", "סטלות", "יהיה טוב ומים שקופים" (עם יסמין מועלם), "השמחה / מדברים על שלום", "ואיך שלא" ועכשיו גם "בחורים טובים" בגרסת לייב - כל אלה רק בשנה האחרונה (!). סך הכל, מאז האלבום האחרון הוא הוציא 9 סינגלים. 3 שירים מקוריים, השאר קאברים כשאחד מהם שת"פ מסחרי עם קפה טורקי.

הרדיו כבר פחות "מחבק" את עומר אדם כמו שהיה נהנה לעשות פעם. שירים של "עומר", ככה השדרנים היו קוראים לו בשידור, זו כבר לא סיבה לחגיגה. "לא כיף לחבק את מי שלא מחבק אותך בחזרה", מספר אחד מאנשי רדיו בישראל ל-mako, "עומר אדם לא משתף פעולה עם תחנות הרדיו. לא מתראיין, שולח לינקים לשירים שלו דרך יחסי הציבור שלו ונעלם. זה אמור להיות הדדי, יד לוחצת יד. גם בקשות קטנות ממנו נשללות על הסף".

לטענת בכירה נוספת בתעשיית המוזיקה, זה דווקא פיתרון חכם ולא מתאמץ מצידו לשמור על קשר עם הקהל: "אני חושבת שעדיף אומן שמשאיר את עצמו רלוונטי על ידי קאברים ולא אומן שמוציא שירים רק בשביל להוציא שירים", היא משתפת. "ככל שאתה יותר בתוך התעשייה, ככה יותר קשה לייצר להיטים ועדיף לא לדחוף לקהל שלך שירים בכוח. עדיף לתת ריספקט לשירים". לראייה, "ואיך שלא", שהקליט אחרי שהשיר המקורי התפוצץ בטיקטוק, השבוע במקום הרביעי בהיטליסט - מצעד המוזיקה הרשמי של ישראל, אבל מצד שני, בשנה האחרונה אדם לא הצליח להביא שום להיט של מקום ראשון משל עצמו. האחרון היה הביצוע המשותף עם יסמין מועלם ל"יהיה טוב" ו"מים שקופים" כשבוע לאחר הטבח ב-7 באוקטובר.

"עדיף קאברים מאשר אמן שמתאמץ להביא להיט"

אבל גם היא מודעת למשבר שיש בינו לבין תחנות הרדיו: "יש כמה סיבות, הראשונה היא החוסר שיתוף פעולה שלו, הוא לא נגיש וזה מביא לחוסר רצון לפרגן לו. עומר מעולם לא חובק על ידי הרדיו, אולי בהתחלה שלו ואחר כך הפסיקו. הרדיו אוהב לבנות אנשים ועומר לא צריך את זה".

גורם אחר בתעשייה דווקא מנסה להרגיע את האש שיש כלפיו וטוען שמוקדם להכריז ש"עומר גמר". "לא הייתי מספיד את עומר אדם כל כך מהר, נכון שאין לו להיטים תקופה אבל אם הוא פותח עכשיו מופעים במקומות גדולים כמו מנורה ואפילו בלומפילד הוא יכול למכור", הוא מעיד וכנראה בצדק, "הקהל יבוא בשביל השירים שלו של פעם, לא חייב רק חדשים".