לשידור החי וכל העדכונים מגמר אירוויזיון 2023

מתי ישודר האירוויזיון?

חצי הגמר הראשון של האירוויזיון, החצי בו נועה קירל תופיע, ישודר ב-9 במאי, יום שלישי. חצי הגמר השני ישודר ב-11 במאי, יום חמישי. הגמר ישודר ב-13 במאי, מוצאי שבת. כל השידורים יתחילו בשעה 22:00 וישודרו בערוץ כאן 11.

איפה יערך האירוויזיון?

השנה ייערך האירוויזיון בליברפול, אנגליה. ה-BBC וגם איגוד השידור האירופי העדיפו שלא לקיים את התחרות בלונדון, שאירחה את האירוויזיון כבר ארבע פעמים. בתום תחרות בין 20 ערים, ליברפול, עיר הנמל ועיר הולדתה של להקת הביטלס, לקחה את הכבוד שבאירוח האירוויזיון. אגב, בפעם האחרונה שבריטניה אירחה את האירוויזיון, ב-1998, ישראל לקחה את המקום הראשונה עם "דיווה" של דנה אינטרנשיונל.

לשידור החי וכל העדכונים מגמר אירוויזיון 2023

איך מצביעים באירוויזיון?

בזמן חצי הגמר הראשון, תאגיד השידור הציבורי (כאן) יפרסמו מספר שדרכו תוכלו לשלוח מסרון ולהצביע עבור השיר שאהבתם. אפשר להצביע גם דרך האפליקציה של האירוויזיון. קחו בחשבון שגם אם חס וחלילה לא נעלה לגמר - עדיין תוכלו להצביע בחצי הגמר השני, שיתקיים ביום חמישי, ה-11.5. בכל מקרה, בשני חצאי הגמר, לא תוכלו להצביע לישראל - לכל מדינה אסור להצביע למדינה שלה.

מה זה "השטיח הטורקיז"?

השטיח הטורקיז הוא מצעד כוכבי האירוויזיון, שמגיע לפני ההתחלה הרשמית של התחרות ומסמל את תחילת עונת האירוויזיון. כמו שלכוכבים בהוליווד יש את השטיח האדום אליו הם מגיעים להיראות בכניסה לטקסי פרסים, כך לכוכבי האירוויזיון יש את השטיח הטורקיז. אתמול (יום ראשון, ה-7.5.2023) נפתח השטיח בסמוך להיכל סיינט ג'ורג' בליברפול, וכמובן שגם נועה דפקה הופעה ודיברה עם העיתונאים.

לשידור החי וכל העדכונים מגמר אירוויזיון 2023

למה אוקראינה לא מארחת את האירוויזיון?

בעקבות המלחמה על אדמת אוקראינה, תאגיד השידור האירופאי החליט שלא לקיים את התחרות שם מתוך דאגה לביטחון המשתתפים. לאחר דיונים, הוחלט שבריטניה תארח את התחרות.

האם רק מדינות אירופאיות משתתפות באירוויזיון?

 ממש לא! ישראל היא לא מדינה אירופאית, ולמרות זאת אנחנו משתתפים בתחרות השירים כבר מ-1973. כמונו גם מדינות אחרות שטכנית לא נמצאות בשטח אירופה או שנמצאות חלקית בשטח אירופה, כמו קפריסין, ארמניה, מרוקו ואוסטרליה.

מי מנחה את האירוויזיון?

את האירוויזיון ינחה המגיש הבריטי גרהאם נורטון, ששימש כפרשן האירוויזיון של ה-BBC עוד מ-2009. לצידו ינחו האנה וודינגהאם ("משחקי הכס", "טד לאסו"), והזמרות ג'וליה סנינה (אוקראינה) ואלישה דיקסון (בריטניה). אצלנו יפרשנו את התחרות אסף ליברמן ועקיבא נוביק בחצאי הגמר. בגמר יוחלף נוביק בדורון מדלי, שנמנה גם על צוות כותבי השיר שמייצג אותנו בתחרות.

מי מייצגת את ישראל?

את ישראל תייצג השנה באירוויזיון נועה קירל. הבחירה בקירל נעשתה ללא תחרות קדם אירוויזיון, אלא בהחלטה של ועדה, ולוותה בהתלבטויות רבות מצד קירל האם להיענות לבקשה ולהשתתף בתחרות, או לוותר על הכבוד. בסוף היא החליטה לייצג את ישראל – ומאז לא הביטה לאחור

מה השיר של ישראל באירוויזיון?

נועה קירל תעלה על הבמה בליברפול עם Unicorn, שנחשף רשמית ב-8 במרץ 2023. השיר נכתב על ידי צוות שכולל את דורון מדלי, מאי ספדיה, ינון יהל ונועה קירל. השיר הגיע למקום הראשון במגוון מצעדי פופ ישראליים, כולל כמובן אצלנו ב-mako היטליסט - מצעד המוזיקה של ישראל.

לשידור החי וכל העדכונים מגמר אירוויזיון 2023

מה אומרות טבלאות ההימורים?

נכון לכתיבת שורות אלו, במהלך הגמר, השיר של נועה נמצא במקום הרביעי בטבלאות ההימורים. במקום הראשון נמצאת שוודיה, ואחריה: פינלנד, אוקראינה, ישראל, נורבגיה, צרפת וספרד. האם עוד נטפס במהלך הערב? נחיה ונראה.

מה נועה תעשה אחרי האירוויזיון?

תופיע בבת מצווה. כך היא סיפרה לתקשורת הישראלית אתמול, בשטיח הטורקיז. בתגובה לשאלות העיתונאים היא סיפרה: "מאמי זו ישראל, זה אנחנו, אין מה לעשות. יומיים אחרי האירוויזיון יש לי הופעה בבת מצווה, זאת אני, אלה החיים שלי, אבל זה מאזן, מנחית וטוב. אף פעם לא נתקלתי בדבר כזה, בכל השנים שאני עושה את מה שאני עושה, באהבה כזאת ובפרגון כזה, זה כל כך לא מובן מאליו ובסוף אין מה לעשות, לרשתות יש הרבה השפעה, אז זה שכולם מעלים ומצביעים זה כל כך חשוב. זה מדהים לקבל את הגב הזה. אין קהל כמו ישראל - אני תמיד אומרת את זה, הקהל הכי חם, הכי מרים, הכי מפרגן שיש וזה מטורף, לעבוד קשה ולחשוב על הגב שיש לי בארץ, מדהים".

מה נועה קירל מתכננת לאכול אחרי התחרות?

שאלה מצוינת וחשובה. כנראה בורקס. כך היא סיפרה לכתבנו במסיבת אירוויזיון לפני שטסה לחו"ל, והוסיפה: "אני כל הזמן חושבת מה אני אוכל, הרי לא משנה מה תהיה התצאה, אני אהיה רעבה בסוף הערב". בתיאבון.

איזה שיר תשלח כל מדינה?

כמו כל שנה, האירוויזיון הוא חגיגת פופ אמיתית, ואם אתם רוצים לשמוע את השירים של כל המדינות המשתתפות, ריכזנו לכם חצי הגמר הראשון כאן, וכאן את חצי הגמר השני. בנוסף, בתחתית הכתבה הזאת מחכים לכם השירים של 5 הגדולות, חמש המדינות שתורמות את סכומי הכסף הגבוהים ביותר לתאגיד השידור האירופי ועולות לגמר באופן אוטומטי ללא תחרות נוספת: בריטניה, ספרד, איטליה, צרפת וגרמניה. לגמר תעלה ישירות גם המדינה שזכתה בגמר האחרון: אוקראינה.

מה סדר השירים בחצי הגמר הראשון?

בחצי הגמר הראשון יופיעו, לפי הסדר: נורווגיה, מלטה, סרביה, לטביה, פורטוגל, אירלנד, קרואטיה, שוויץ, ישראל, מולדובה, שוודיה, אזרבייג'ן, צ'כיה, הולנד ופינלנד.

מה סדר השירים בחצי הגמר השני?

בחצי הגמר השני יופיעו, לפי הסדר: דנמרק, ארמניה, רומניה, אסטוניה, בלגיה, קפריסין, איסלנד, יוון, פולין, סלובניה, גאורגיה, סן מרינו, אוסטריה, אלבניה, ליטא, אוסטרליה.

מה סדר השירים בגמר?

אנחנו עדיין לא יודעים, כיוון שעדיין לא ידוע מי המדינות שיעפילו לגמר משני חצאי גמר האירוויזיון. בנוסף, יופיעו בגמר "חמש הגדולות", ותצטרף אליהן אוקראינה, המנצחת של השנה שעברה, שעולה גם היא ישירות לגמר התחרות.

שירי המדינות שעולות ישר לגמר

  1. איטליה: מרקו מנגוני - Due Vite


  2. גרמניה: לורד אוף דה לוסט - Blood & Glitter


  3. צרפת: La Zara - Évidemment


  4. הממלכה המאוחדת: מאי מולר - I Wrote A Song


  5. ספרד: בלאנקה פלומה - EAEA


  6. אוקראינה: טבורצ'י - Heart Of Steel