אקסל רוז הופעה 1 (צילום: דרור נחום)
"הוא שונא את האמ'אמא שלי". סלאש על אקסל רוז | צילום: דרור נחום

ההברזה של אקסל רוז מטקס הכניסה של "גאנז נ' רוזס" הערב (שבת) ל"היכל התהילה של הרוקנ'רול" בקליבלנד, אוהיו, נתפסה בקרב מעריצי גאנז נ' רוזס כהזדמנות מפוספסת, חד-פעמית, שלא תחזור יותר, לאיזשהו איחוד של הלהקה בהרכבה המקורי. רבים ממעריצי "גאנז" טענו שאקסל ממשיך לשחק משחקי אגו מיותרים מול שאר החברים ולא נותן למוזיקה של להקתו את הכבוד המגיע לה.

אנשי "היכל התהילה", שקיוו שאקסל יתעלה מעל המריבות ויתן הופעה יחד עם סלאש, סטיבן אדלר, איזי סטראדלין ודאף מק'קגיאן, הגיבו למכתב של אקסל ואמרו כי מבחינתם הוא ייכנס ל"היכל התהילה של הרוקנ'רול" למרות סירובו, יחד עם שאר החברים בהרכב המקורי של הלהקה משנת 1987. בינתיים נדמה שגם הגיטריסט איזי סטראדלין לא יתייצב לאירוע, מה שיותיר על הבמה את סלאש, אדלר ומק'קגיאן, שהתחייבו להגיע, וסלאש חתם בהסבר הפשוט: "אקסל רוז שונא אותי בטירוף".

אקסל לא לבד

אין תמונה
לא סופרים את הסופרים. דיאנה רוס

אבל אם חשבתם שאקסל רוז הוא ה"משוגע" היחידי, שלא מתעלה מעל האגו הפרטי שלו עבור המעמד החשוב של הכניסה ל"היכל התהילה של הרוקנ'רול", כדאי לזכור שהוא ממש לא היחידי שאינו יכול לסבול חברים אחרים בלהקתו מהעבר ולכן נעדר מהטקס. לרשימה הזו נכנסים שמות גדולים במיוחד מההיסטוריה של הרוקנ'רול, כמו פול מקרטני, ניל יאנג, רוג'ר ווטרס ופיטר גבריאל. מגזין ה"רולינג סטון" פרסם רשימה של אמנים גדולים שנעדרו מהטקסים, כל אחד מסיבותיו הוא. היא כוללת בין היתר גם את דיוויד בואי, הסקס פיסטולז, דיאנה רוס, רוד סטיוארט, אדי ואן הלן, ואן מוריסון, ביורן ואגנתה מ"אבבא", אריק ברדון וג'ון דיקון מ"קווין".

דיאנה רוס, 1988
דיאנה רוס לא הגיע לכניסת שלישיית ה"סופרימז" ל"היכל התהילה". ההרכב שהוקם ב-1967 והופיע בפעם האחרונה יחד ב-1983 בחגיגות 25 שנה לחברת "מוטאון", לא התחבר שוב, כיוון ששנתיים קודם לכן פרסמה מרי ווילסון מהסופרימז ספר שצייר פורטרט רע מאוד של רוס, שסיבתה הרשמית להברזה היתה: "ילדתי את בני רוס לפני 3 חודשים".

פול מקרטני בהופעה (צילום: שוקה כהן)
רב עם יוקו, ג'ורג' ורינגו. פול מקרטני | צילום: שוקה כהן

פול מקרטני, 1988
שמונה עשרה שנה אחרי פירוק הביטלס ו-8 שנים אחרי רצח ג'ון לנון נכנסו "ארבעת המפולאים" ל"היכל התהילה", אבל ממש באותו זמן פול מקרטני היה מסוכסך עם אלמנתו של לנון יוקו אונו (כנראה האישה המעצבנת בהיסטוריה של המוזיקה הפופולרית), ועם חברי הלהקה ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר. בנאום שנשא בטקס מייק לאב מ"הביץ' בויז", שגם הם נכנסו להיכל באותה שנה, הוא חשף שמקרטני מעורב בתביעות משפטיות מול אונו ורינגו. הכי שלום, אחווה ואהבה.

ואן מוריסון, ג'ון פוגרטי, 1993
הטקס של 93' התברך בהופעות איחוד של "Cream" ו"הדורז" (בלי ג'ים מוריסון) אבל היה עוד מוריסון שלא הגיע באותה שנה - ואן מוריסון, ולא ברור למה. אז ה"קאונטינג קרואוז" שרו במקומו את "קרוואן". כמה חודשים אחר כך הם הוציאו את האלבום שכלל את הלהיט "מיסטר ג'ונס" ותעשיית המוזיקה כבר הכירה אותם ופרגנה להם. מי שעוד עשה בעיות באותה שנה הוא ג'ון פוגרטי, שלא הסכים להופיע על הבמה עם שאר חברי "Creedence Clearwater Revival".

רוד סטיוארט נוקיה 1 (צילום: אלעד דיין)
רעידת אדמה. רוד סטיוארט | צילום: אלעד דיין

רוד סטיוארט, ג'רי גרסיה, אריק ברדון לבון הלם, 1994
הטקס של "היכל התהילה" בשנה זו היה בעייתי מכמה סיבות. יומיים קודם לכן התרחשה בלוס אנג'לס רעידת האדמה המפורסמת ורוד סטיוארט לא הגיע בגלל שנשאר עם שני ילדיו הקטנים, בני שנה ושלוש, שלדבריו "היו מבועתים מפחד", אבל השנה, ב-2012, הוא יהיה שם עם "הפייסז".

ג'רי גרסיה מ"גרייטפול דד" התנגד לכל הרעיון של "היכל התהילה", אבל חבריו לא ויתרו והופיעו כשעל הבמה בובת קרטון בצורתו. מצחיקים. לבון הלם מ"The Band" כעס על רובי רוברטסון, וחברי "דה בנד" הופיעו בלעדיו. אריק ברדון מה"אנימלז" לא הגיע כי היתה לו הופעה באותו ערב בדיסלדורף שבגרמניה, והוא פיצה ב-2010 עם "We Gotta Get Out of This Place" לכבוד כותבי השיר.

 

רוג'ר ווטרס (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
מגיע לו. רוג'ר ווטרס | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

רוג'ר ווטרס, דיויד בואי, גרייס סליק 1996
רוג'ר ווטרס היה ב-1996 די מסוכסך עם שאר חבריו ל"פינק פלויד". הלהקה המשיכה בלעדיו ושנתיים קודם לכן הרוויחה מאות מליונים בסיבוב הופעות, בזמן שהוא חווה כישלון בקריירת הסולו. רק כמה שנים אחר כך, כשדיוויד גילמור עזב, ווטרס חזר ל"פינק פלויד", אבל ב-96' הוא ממש לא רצה להיות איתם באותו אולם. את זה שהוא מריר ומתוסכל אנחנו כבר יודעים ומכירים.

אצל דיוויד בואי הדרמה היתה פחותה, אבל עדיין מיוחדת - הוא היה בסיבוב הופעות באירופה ונקבעה לו הופעה בהלסינקי, פינלנד. מדונה עלתה לקבל את הפרס בשמו ומריאן פיית'פול שרה במקומו את "Rebel Rebel".

גרייס סליק מ"ג'פרסון איירפליין" החזיקה בדעה מגובשת שלפיה רוקרים מעל גיל 50 צריכים לפרוש כי הם נראים פאתטיים, ולא הגיעה לטקס. חבריה ללהקה הופיעו בלעדיה ב"היכל התילה" ונתנו יופי של מוזיקה.

 

ניל יאנג בהופעה (צילום: Simone Joyner, GettyImages IL)
ויתר על הגלידה של הפעם השלישית. ניל יאנג | צילום: Simone Joyner, GettyImages IL

ניל יאנג, ג'וני מיטשל, 1997
ניל יאנג התאחד עם חברי "באפאלו ספרינגפילד" כמה שנים מאוחר יותר, לכן קשה לדעת בדיוק מדוע לא הגיע לטקס כניסתה של הלהקה ל"היכל התהילה", בו הוא חבר שלוש פעמים - גם כזמר בפני עצמו וגם עם "קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג". ההשערה היא שהוא כעס על כך ששאר חברי הלהקה נאלצו לשלם הרבה כסף על כניסת קרובי משפחה וחברים לאירוע. טענה מוכרת בקרב אמנים לכל אורך השנים.

ג'וני מיטשל נעדרה מהטקס באותה שנה כיוון שזמן קצר קודם לכן התאחדה עם בתה, אותה מסרה לאימוץ ב-1965 כשהיתה בת 21. גרהאם נאש קיבל את הפרס במקומה.

ג'ון דיקון, 2001
הבסיסט של "קווין" פרש ממוזיקה עם מותו של פרדי מרקורי ב-1991. הוא הופיע עם "קווין" במחווה לפרדי ב-92' ובהופעה עם אלטון ג'ון ב-97', אבל נעדר מסיבוב האיחוד שלהם שנערך באותן שנים וגם מהטקס.

הסקס פיסטולז להיכל התהילה: "אנחנו לא הקופים שלכם"

ג'וני ליידון הופעה 2 (צילום: נועה מגר)
השתין עליהם בקשת. ג'וני "רוטן" ליידון | צילום: נועה מגר

הסקס פיסטולז, 2006
המכתב ששלחו חברי הסקס פיסטולז לאנשי "היכל התהילה של הרוקנ'רול" אמר הכל: "ההיכל שלכם הוא כתם שתן. המוזיאון הוא שתן בתוך יין. אנחנו לא באים. אנחנו לא הקופים שלכם, ומה? 25 אלף דולר לשולחן באירוע או 15 אלף דולר למקום ישיבה ביציע? ארגון שאין לו מטרות רווח מוכר לנו זקנים מפורסמים. ברכותינו. אם הצבעתם לנו אנחנו מקווים שכתבתם מהן הסיבות. השופטים הם אנונימיי אבל אתם עדיין אנשי תעשיית המוזיקה. אנחנו לא באים. אתם לא שמים לב. מחוץ לבועה שלכם יש 'אקדח סקס' אמיתי".

אדי ואן הלן, אלכס ואן הלן, דיוויד לי רות', 2007
הזכייה הגיעה ללהקתו של אדי ואן הלן בתזמון בעייתי. אדי ואן הלן עצמו היה בגמילה, מארק אנת'וני נזרק ממהרכב זמן קצר לפני כן ובמקומו צורף דיוויד לי רות', שלא רצה להגיע בגלל ש"וולווט ריבולבר" הופיעו באירוע. גם חדש וגם יש לו דרישות. בסוף הגיעו רק אנת'וני וסמי האגר.

 

בני אנדרסון וביורן אולבאוס, אבבא (צילום: Francois Durand, GettyImages IL)
רק אחד מהם הופיע. בני וביורן מ"אבבא" | צילום: Francois Durand, GettyImages IL

פיטר גבריאל, ביורן אלבאוס ואגנתה פאלסקוג, 2010
מעריצי "ג'נסיס" חיכו 30 שנה לאיחוד של ההרכב המקורי עם פיטר גבריאל, אבל הוא היה בחזרות למופע סימפוני חדש באנגליה ולא לקח את הטיסה לקליבלנד. להקת "Phish" הופיעה במקום "ג'נסיס" באירוע. אוף.

חברי "אבבא" סירבו כבר להצעה בגובה מיליארד דולר לאיחוד, לכן היה צפוי שלא יגיעו ארבעתם יחד. אגנתה פאלסקוג גם ככה לא יוצאת כמעט משטוקהולם בירת שוודיה ולביורן אולבאוס היו באותו הזמן בעיות בריאות. אז בני אנדרסון הופיע עם זמרת הקאנטרי פיית' היל ב"The Winner Takes It All".

 

טוני היקס, בובי אליוט, 2010
ההרכב המקורי של ה"הוליס" לא הופיע יחד עשרות שנים, אבל טוני היקס ובובי אליוט המשיכו להופיע תחת שם הלהקה עם חברים אחרים. בזמן האירוע היתה להם הופעה באירופה והם החליטו שלא לבטל אותה. מייסדים אחרים של הלהקה, גרהאם נאש ואלן קלארק, הופיעו בכמה קלאסיקות עם הלהקה של פול שייפר. לבמה עלה גם טרי קלארק שהצטרף אליהם בשיר נוסף.

>> למה אביב גפן מתנהג כמו זמר מזרחי