אין תמונה
"בשנות האלפיים חסר בשר". בלוך, לידר, מנדלסון, ברמן וגפן

אביב גפן אומנם מקליט אלבום בלונדון, אבל יש מסורות שלא שוברים. אחת מהן היא מופע "רוק עצמאות" המסורתי, בו יופיע גפן בערב יום העצמאות לצד עברי לידר, "איפה הילד", "מוניקה סקס", "מופע הארנבות של ד"ר קספר", אריק ברמן, יוני בלוך, שייגעצ ועוד. האמנים והלהקות נבחרו למופע באמצעות סקר מיוחד בין בני נוער, שהודיעו באמצעותו למפיקים את מי הם רוצים לראות על הבמה באמפי ראשון לציון.

גפן, שכרגיל יופיע אחרון ויסגור את האירוע עם מעריציו לפנות בוקר ולקראת אור ראשון, חושב שאין במה ראויה מזו. "זה נהיה מקום הכי ראוי להופיע בו, זה בעצם פסטיבל רוק לכל דבר", הוא אומר. "הקהל מגיע לראות את האמנים לא על במת בידור חינמית, אלא בבמת מוזיקה, בעיקר רוק, בלי שגוף מסחרי קובע מי יופיע, אלא הנוער עצמו קובע מה יהיה. יצאתי ראשון בסקרים האלה וכל עוד הנוער בוחר זה יפה ומבורך בעיני. אני גם יודע שמשקיעים בבמה מדהימה, בסאונד הכי טוב, זו לא חלטורה. בקיצור כיף להופיע, כיף לבוא ולתת את הכל".

"הקהל בוחר את האמנים בלי אסאמאסים ובלי גוף מסחרי"

-אתה סוגר את הלילה עם הקהל שלך ויכול לשיר מה שאתה רוצה, אבל שאר האמנים עולים ונותנים את מיטב הלהיטים המקפיצים, אין כמעט מקום לשירים אחרים.
"אמן נמדד בעיני לאורך זמן. הרדיו כמו באייטיז או בניינטיז לא מספיק וצריך להיפגש עם קהל פנים מול פנים, אין קיצורי דרך. יש כאלה שעושים מסלול ארוך של כמה וכמה שנים. 'מוניקה' לא סתם נבחרו, הם עובדים הרבה זמן ויש להם הרבה שירים טובים. בכלל, בעיני השנה זה הליינאפ הכי טוב שיש, חוץ מברי (סחרוף) שלא מופיע זה מושלם. 'איפה הילד' נמצאים עכשיו באיחוד מאוד מבורך, כמובן עברי (לידר). אנחנו נותנים מענה לכל הנוער שלא בא להם לדפוק בראש עם פטישים מפלסטיק".

אין תמונה
"להרים אירוע גדול בלעדי או בלי עברי זה קצת קשה ובסוף הקהל נענש"

-"מוניקה סקס", "איפה הילד", הקספרים, עברי ואתה - ממש פגישת מחזור של "רוקסן".
"זה אומר לי הרבה. זה מספר לי הרבה מהסיפור של הרוק הישראלי בכלל. מה שבער והלך ומה שנלחמנו בשיניים ובלב זה מה שמנצח. הקהל קולט שלא עובדים עליו. אין להיטים דביקים, וזה סיפור הצלחה. זה ליין אפ שהקהל בוחר. לא באסאמאסים. את הקספרים ו'איפה הילד' מרבית הקהל הזה אף פעם לא ראה, ואלה שתי להקות אדירות בעיני, אדירות. זה רק מראה מה קרה אחרי זה לדור האלפיים, שנראה שאין שם בשר".

-יש את שייגעצ, יוני בלוך ואריק ברמן שמייצגים את הדור הזה.
"אוקיי. אני יכול להגיד שנפלתי מ'שמות' של ברמן. שיר גדול בעיני, אבל בראייה כללית זה מראה שאין קיצורי דרך".

"התנדבתי לצבא ולא קיבלו אותי, אבל את זה לא מספרים לציבור"

-יש לך עוד הופעות ביום העצמאות?
"כן, יש ברמת השרון ויש כמה במות שעם כל העניין של הצבא עוד לא סגור אם אני מופיע, כי יש שם אנשים שמעלים הרבה בעיות. אבל העניין שלי זה להופיע בראשון לציון כל השאר זה פחות חשוב".

כשגפן מדבר על הצבא הוא מתכוון לקריאות שנשמעו לאחרונה נגד אמנים שהשתמטו משירות צבאי ולהצעת חוק שעומדת בכנסת, שעיקרן לא לאפשר לאמנים שלא שרתו בצבא להופיע באירועים מוסדיים ובכלל זה הופעות יום עצמאות בעיריות ומועצות מקומיות. "הבעיה איתי במירכאות היא שאני השתחררתי כחוק", אומר גפן. "הבעיה היא שהלכתי ללהקה צבאית ולא עברתי, כי טענו שאני לא מוזיקלי. התנדבתי ולא קיבלו אותי. אבל מעדיפים לא לחשוף את זה לציבור. כי אביב גפן נהיה נושא דגל. אני כן בשמאל החזק, נגד כיבוש מכל סוג, אבל יש עובדות והעובדות שלי ממש הפוכות למה שמנסים לצייר.

"בי זה לא יפגע, צריך להילחם עבור אמנים אחרים"

"למזלי אני לא זקוק לחסדיו של חבר כנסת כזה או אחר או לבמת עירייה כדי להתפרנס. אני חי טוב, יש לי כסף, יש לי עשרות אלפי אנשים בקהל. זה עלול לפגוע יותר באמנים אחרים שבשבילם צריך להילחם. אותי זה לא מטריד ולא מעניין. גם אם החוק המופרע הזה ייפול על אוזניים פרימיטיביות וימנעו ממני להופיע הקהל בסופו של דבר ייענש ובני נוער לא יגיעו להופעות. האנשים החשוכים האלה צריכים להבין שלהרים מופע גדול בלעדי זה קצת קשה. לא סתם רואים אותי או את עברי בכל אירוע גדול עם כרטיסים. אם אני לא שמה או אמן בסדר גודל כמוני אז אין מופע. אז העונש הוא לא כלפי. לשמחתי אני לא תלוי בזה כלכלית".

-מה מחכה לקהל מבחינת רפרטואר המופע?
"יהיו כמה הפתעות, אבל בעיקר יש המון חבר'ה שמכירים אותי מהרדיו ולא מהופעות, אז צריכים לתת מס של להיטים. יש גם גרעין קשה שלי שלפעמים בבאסה כי הוא רוצה שירים נדירים, צריך להתחשב בכולם.