גרוב כנעני הרכב חדש (צילום: מלי דולינגר)
"כולנו עסוקים בהמון פרויקטים במקביל". גרוב כנעני בהרכב החדש | צילום: מלי דולינגר

למתופף שי וצר היה חזון. כבר כמה שנים שהוא מנגן במספר פרויקטים, ביניהם בהרכבים הקבועים שמלווה את דני סנדרסון ואלון אולארצ'יק במופע הג'אז שלו. אבל וצר חלם על להקה משלו, אנסמבל, שיחבר סגנונות והשפעות וייצור פיוז'ן ישראלי, כנעני לדבריו.

התוצאה היא ההרכב "גרוב כנעני", שהוציא עצמאית לפני כשנתיים את השיר "בורא עולם". מאז נחתם חוזה ב"תו השמיני" ובשנה האחרונה החלו "גרוב" להוציא סינגלים לקראת אלבום ראשון, ביניהם שיר הנושא "גרוב כנעני" ועוד לפניו השיר "צבע החיים" עם אריאל זילבר.

עתה מוציאים חברי ה"גרוב" שיר נוסף בשם "אל תדאגי", שהוקלט עם הסולן החדש שלהם, יאיר צברי, שהחליף את כפיר בן-ליש, שהגיע להרכב מההיכרות עם וצר בלהקת הליווי של סנדרסון. הסולנית השנייה בשיר היא ורד הררי וצר, אשתו של שי, שגם שותפה איתו ללחן ולמילים עם דפנה בר-ציון. שם נוסף שבולט בהרכב הוא הנשפן ניצן עין-הבר, שמנגן כבר עשור עם שלמה ארצי.

"אולארצ'יק הוא הכי 'כנעני' בעיני"

תרנגולים, אלון אולארצ'יק, מיקה קרני (צילום: שי פרג)
"למדתי ממנו להפוך דף ולהתמקד". אלון אולארצ'יק בהופעה | צילום: שי פרג

בעוד יומיים (שלישי, 5 באוקטובר) יארחו "גרוב כנעני" את אלון אולארצ'יק במופע ההשקה לאלבום בתאטרון תמונע בתל אביב, ושיר וצר, בעל החזון כבר לא יכול לחכות. "אני עובד עם אלון כבר כמה שנים והוא הכי 'כנעני' בעיני ומביע אמת לאמיתה במוזיקה שלו. למדתי ממנו איך לעשות סוויצ'ים, איך לעבוד יום שלם על דבר אחד, ואז בערב כשמגיעה הופעה 'להפוך דף' לדבר שני, למוזיקה שלו למשל, ולהיות בו באופן מלא, מרוכז רק בו. זה קשה אבל הנה זה מצליח. הוא יוצר מוזיקה להמון דברים, אבל כשצריך להתרכז בהופעה בחומרים שלו הוא יוצא מאוד אמיתי".

-אתם הרכב שעושה סוויצ'ים בין סגנונות.
"כולם אצלנו מנגנים ג'אז, פאנקי ורוק ומוזיקת עולם ומה לא. 'גרוב כנעני' זה אומר תהיה כל הסוויצ'ים בנגן אחד, להתאים את עצמך לכל שיר ושיר. השיר שלנו, 'גרוב כנעני', שאת הטקסט שלו חיבר שניר להב, מספר כבר את כל הסיפור, משקף את כל הנושא. הקונספט הוא שכל אחד מביא את עצמו, וזה נשמע אולי קצת רוחני, אבל עובד. המלודיות פשוטות והטקסטים הם על שאלות בסיסיות השל החיים, מי אנחנו מה אנחנו".

גרוב כנעני הופעה (צילום: עומר וצר)
"גרוב כנעני' זה אומר תהיה כל הסוויצ'ים בנגן אחד, להתאים את עצמך לכל שיר ושיר" | צילום: עומר וצר

-איך זה מסתדר עם הנטייה הטבעית לקטלג?
"בסוף זו מוזיקה ישראלית, מקומית. אנחנו לא מתיימרים לעשות מוזיקה שהיא לא פה או לא מפה, הכל יוצא מפה נטו. הלחנים שיישמעו באלבום המלא שלנו באו מפה וזה גם מתבטא בנגינה עצמה ובכלים כמו עוד וחלילי ניי, הכל סאונדים שבאים מפה, זו מוזיקה מקומית ישראלית לגמרי".

-איך הגעת למושג "כנעני"?
"באמריקה שאלו אותי לפני כעשר שנים מה זה מוזיקה ישראלית ולא ידעתי מה להגיד מהי המוזיקה שלנו. ישראל זה תמיד בין לבין ואתה לא יכול לשים את האצבע. לא השירים הרוסיים ולא הרוק ולא המזרחית. מוש בן ארי ואהוד בנאי ועידן רייכל הביאו איזה צבע מיוחד מפה, מכאן שאנחנו רוכבים על כתפי ענקים ומנסים להביא את כל הטעמים לקדירה אחת. כשהייתי באמריקה כל הזמן שאלתי את עצמי למה אי אפשר להיות מנוגן בחו"ל בעברית כמו שהמוזקה היוונית מנוגנת בחו"ל ביוונית ולא באנגלית. האמנתי בזה והנה בא מישהו כמו עידן רייכל ועשה את זה. אם אתה מתחבר למושג 'מוזיקת עולם' זה עובד וזה מאוד מעניין".

"קיבלתי ריקושטים על השיר עם אריאל זילבר"

אריאל זילבר, מופע מאיר אריאל (צילום: נעה מגר)
"אמרתי לו: 'אריאל, אני מכבד אותך, עכשיו בוא נעשה מוזיקה'". זילבר | צילום: נעה מגר

-לא חששתם לעשות שיר עם אריאל זילבר, שמושך אש מכל מיני כיוונים?
"קיבלתי על זה ריקושטים. שמע, אני בא ממוזיקה, ממה שמתאים ועובד לשיר. זילבר אמן אמיתי, עם צבע וסאונד שהתאים מאוד לשיר ההוא. אני התחברתי למסר של התנועה הכנענית של יונתן רטוש מתחילת המאה קודמת, שדגלו בשוויון מוחלט של כל מי שנמצא פה, בארץ ישראל. אני לא פוסל אף אחד, בטח שלא מבחינה מוזיקלית.

"אז היו חששות, אבל מאוד אהבתי לעבוד אעם אריאל, יתו כי כשעבדנו באמת על השיר זה היה פרופר מוזיקה, ושום דבר שקשור לדעות שלו. באתי אליו ואמרתי לו: 'אריאל, תאמין במה שאתה רוצה ואני מכבד אותך, עכשיו בוא ונדבר תכלס מוזיקה, והוא עשה את זה מהמקום הזה".

"כפיר בן ליש ואני נשארנו חברים, ההרכב רץ קדימה עם יאיר צברי"

-אתה מתופף שמוביל הרכב, זה לא שכיח.
"כן. אני מוביל בקצב וכנראה שעכשיו גם בדרך אחרת. אני נהנה לחבר בין האנשים ולא לוקח פוקוס בשירהף אבל מנסה ליצור משהו אחד הכולם יהיו יחד ומאוד נהנה מזה".

אם כבר שירה - החלפתם סולן מכפיר בן ליש ליאיר צברי.
"'גרוב כנעני' זה כרכרה וכל אחד יכול לעלות עליה. אנחנו אנשים עסוקים מאוד ואני מבין את כפיר שרצה כרגע אחרי לא מעט שנים בתחום להתרכז באלבום משלו. הוא גם הוציא לאחרונה שיר עם עילי בוטנר. הכל ברוח טובה וכפיר ואני נשארנו כמובן חברים טובים.

"החיפוש שלנו אחרי מחליף התחיל בלמצוא מישהו זמין ולא לעצור את המופעים, פשוט לשמור ולא לאבד את זה, ומצאנו את את יאיר שמביא איתו צבע חדש ומנעד חדש ומשופר של יכולות שירה, ואיתו אנחנו רצים קדימה".

>> כרטיסים זוגיים למופע החדש של דין דין אביב