makoland

חיות דגולות: דגלים עם סמלים של בעלי חיים

בעלי חיים רבים מהווים עבורנו השראה להתמודדויות שונות בחיינו. רבים מהם אף מלווים עמים ואומות כסמל על דגל מדינותיהם. עולם החי הדגול

עדי ויינברגר | עיתון חי | פורסם 19/10/11 15:58:17

האריה ניצב זקוף על הדגל המתנוסס בגאווה. נס לזיהוי, להזדהות, שאגתו של מלך החיות מונפת לראווה. עוד משחר ההיסטוריה של עם ישראל נבחר האריה לייצג את שבט יהודה בדגלו, כפי שיעקב אבינו בירך את יהודה "גור אריה יהודה".

אין תמונה דגל סרי לנקה: האריה מסמל את כוח האומה

ירושלים, בירת ישראל, הייתה גם בירתה של ממלכת יהודה, ואף דגלה מתהדר באריה. האריה מסמל עוצמה, מלכות ואומץ. כך גם בעלי חיים רבים אחרים מסמלים תכונות וערכים שונים, ולפיכך נבחרו להופיע בדגליהן של מדינות רבות מסביב לעולם. פעמים רבות מדובר בחיה הלאומית, בבעל חיים הנפוץ בשטח המדינה או בזה שמופיע בפולקלור או בהיסטוריית העם.

האריה הסמכותי

האריה אינו ייחודי לעם היהודי, והוא מככב בדגליהן של כמה ארצות. בדגלה של סרי לנקה נראה אריה צהוב האוחז בחרב. במקור, האריה שימש את סרי לנקה כסמל, עוד מאז שוויג'איה, המלך הראשון של סרי לנקה, הגיע לאי מהודו עם דגל המעוטר באריה. בדגל סרי לנקה, האריה בשלמותו מסמל את כוח האומה ואת הסינהלים, הקבוצה האתנית העיקרית שבאי. רעמתו המתולתלת של האריה מסמלת את הדת, החוכמה והמדיטציה. זקנו את טהרת המלים, חוטמו את האינטליגנציה, ואילו כפות רגליו הקדמיות מסמלות את הטוהר בהתעסקות בעושר.

גם באחד מצדדיו של דגל פראגוואי, הדגל היחיד בעולם אשר לו שני צדדים שונים, מופיע אריה צהוב במרכז הדגל, כחלק מחותם האוצר של המדינה המסמל חירות. האריה אוחז בכובע החירות, ומעליו כתוב "שלום וצדק".

אין תמונה דגל ספרד: אריה אדום



בדגלה של ספרד, אריה אדום מייצג את פרובינציית לאון, הנמצאת בצפון מערב המדינה, אשר משמעות שמה היא "אריה". בדגלה של פיג'י מופיע שלט אצולה ובו אריה המייצג את בריטניה (לפני עצמאותה הייתה פיג'י מושבה בריטית) ואוחז בתרמיל קקאו. דגל זה, שבו מופיעה גם יונה לבנה המייצגת שלום, מלווה את פיג'י גם לאחר שפיג'י הוכרזה "הרפובליקה של פיג'י" ועשר שנים לאחר מכן "הרפובליקה של איי פיג'י".

אף בדגלה של מונטנגרו מופיעים אריה ובעל כנף. האריה מייצג את סמכות הכנסייה האפיסקופלית בנצרות, דבר ששוב מוכיח כי האריה כמלך החיות מסמל כוח וסמכות. נוסף על כך, על הדגל מופיע עיט בעל שני ראשים המייצג את האיחוד בין המדינה לכנסייה.

אין תמונה דגל מונטנגרו

דורסים עם כבוד

כשם שבשמים קיים מגוון בעלי כנף, כך גם מדינות רבות מהדרות את דגליהן בציפורים. כבעלי חיים רבי עוצמה אשר מעוררים יראת כבוד, לרוב מדובר בעופות דורסים. גם בדגלה של סרביה מופיע עיט כסוף וזהוב בעל שני ראשים. עיט דו-ראשי שחור מתנוסס על גבי רקע אדום בדגלה של אלבניה, ומסמל את הצפון והדרום של המדינה.

אגדת עם אלבנית מספרת כיצד אלבניה זכתה בכינוי "ארץ העיטים". באגדה, נער הציל עיט צעיר מהכשת נחש ולקח אותו עמו. אביו של העיט רצה את בנו בחזרה, ולכן הבטיח בתמורה לנער, אשר לימים נהיה למלך, את חדות עיניו וכוח כנפיו – וכך להיות בלתי מנוצח.

אין תמונה דגל אלבניה: "ארץ העיטים"



העיט והנחש המופיעים בדגלה של מקסיקו מייצגים גם הם אגדה המתארת את היווסדה של טנוצ'טיטלאן, בירת התרבות האצטקית. לפי האגדה, המיקום המתאים לבניית העיר סומן על ידי עיט הניזון מנחש, בעוד שהוא עומד על קקטוס.

עיט כתום המעופף בדגל זמביה מייצג את יכולתם של בני העם הזמבי להתעלות מעבר לבעיות האומה. בדגל קזחסטן עף עיט זהוב המביע חופש, כוח ואת המעוף לעתיד. עיט זהוב אומץ כסמל גם על ידי כמה אומות ערביות, ומופיע בדגלה של מצרים, מפני שככל הנראה צלאח א-דין, גיבור מעולם האיסלאם שלחם בצלבנים, השתמש בו כסמלו האישי.

במרכז דגלה של מולדובה מוצג שלט האצולה של מולדובה ובו עיט המייצג את מקורם הלטיני של בני העם המולדובי. על חזה העיט מגן ועליו ראש של שור. מלבד עיטים, גם קונדור האנדים מיוצג בדגליהן של שתי מדינות שבהן עובר רכס הרי האנדים. זהו עוף גדול ממדים החג בהרי האנדים וניזון בעיקר מפגרים.

הקונדור בדגלה של אקוודור מסמל כוח וגבורה, והוא מופיע גם בדגלה של בוליביה, מעל מסגרת ובה למה. הלמה היא החיה הלאומית של בוליביה, גם היא מוצאת את ביתה בהרי האנדים, והיא מהווה חלק בלתי נפרד מחיי הבוליביאנים.

מעופפות על הדגל

אם נשוב ונתבונן בבעלי הכנף המעטרים דגלי ארצות, נגלה שלא מדובר רק בעופות הדורסים כגון העיט והקונדור שהוזכרו. בדגל זימבבואה למשל, ציפור צהובה מייצגת את ההיסטורה הארוכה של המדינה.

אין תמונה הציפור הלאומית של גואטמלה

בדגלה של אוגנדה מופיע עגור הכתר האפור, סמלה של המדינה. אין ספק שלציפור יכולה להיות חשיבות רבה למדינה, וכך גם עבור דומיניקה, אשר בדגלה מופיע תוכי אמזונה מלכותית, הציפור הלאומית של המדינה. זהו תוכי מרהיב בגוונים של ירוק וסגול, אשר חי ביערות טרופיים, ואפשר לראותו באי דומיניקה בלבד.

ציפור יפהפייה נוספת מוצגת בירוק ובאדום בדגל גואטמלה. מדובר בקצאל הזוהר, הציפור הלאומית של גואטמלה, החיה ביערות הטרופיים של מרכז אמריקה. למרבה הצער, אוכלוסיית הקצאל בגואטמלה מאוימת על ידי הרס יערות, הרג ולכידה לגידול בשבי. אובדן בית מחיה וציד מאיימים גם על כמה מיני ציפורי גן עדן, אשר מרביתן מוצאות את ביתן בגיניאה החדשה. ואכן בדגלה של פפואה גינאה החדשה, מעופפת ה"קומול", הציפור הלאומית -  ציפור גן עדן המייצגת את צמיחתה של פפואה גיניאה החדשה כאומה.

אם כך, ארצות רבות ומגוון עמים מחשיבים בעלי חיים כמקור לגאווה לאומית, כסמל לערכיות המאחד את האומה מול יתר העולם. כדי שלא נתבונן באותן חיות המתנוססות על דגלים רק כתזכורת למה שכבר נעלם, כולי תקווה שהדגל יזכיר כבר בימינו על מה באמת חשוב להגן. כי מאחורי הסמליות של הדגל מסתתר בעל חיים אמיתי, חי ונושם.

>>הכתבה המלאה התפרסמה במגזין עיתון חי

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן