הדיירים: זוג בשנות ה-50 לחייו. היא עוסקת בניהול משרד לאדריכלות נוף, הוא מנהל ראשי בדואר ישראל.

הדירה: הדירה נמצאת בלב תל אביב, ברחוב דיזנגוף. הבניין והדירה נבנו בשנות ה-50. שטח הדירה 90 מ"ר שהופרדו לארבעה חדרים נפרדים שכללו, כל אחד, גם מטבח וחדר רחצה ושירותים. מצב הדירה לפני השיפוץ הצריך קילוף של כל קירות הגבס במטרה לחשוף את מה שקיים במקום, וכן חיזוק של הקירות שהיו במצב מתקדם של התפוררות. בדירה אין מרפסת אך היא פונה חזיתית לרחוב דיזינגוף.

רחל ורשבסקי, מראה (10)
נכנסים לדירה ישירות אל מול מראת קיר | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, חלל (8)
המבואה בוטלה על מנת שלא ליצור מסדרונות ולתת תחושת פתיחות | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, מראה (9)
במראה משתקפים ספרייה וחלק מהחלל | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, ספרייה (38)
אוספי ספרים, פסלים ותרנגולים הובאו מהדירה הקודמת | צילום: נטלי שור

החזון: הדיירים ביקשו דירה מפנקת עם אי מרכזי במטבח, חדר שינה ראשי וחדר נוסף לאירוח הילדים. עוד ביקשו שני חדרי רחצה, אחד ראשי ומפנק בשבילם והאחד לאירוח הילדים ואורחים. כן היתה דרישה לאחסון מרבי, שנפתרה בעשרה מטרים של ארונות קיר.

משך השיפוץ: זמן שיא של חודשיים.

עלות השיפוץ: כ-350 אלף שקל. השיפוץ כלל: תכנון, תשתיות, עבודות גבס ובניית קירות מבלוקים, נגרות ורכישת ריהוט ופריטי מעצבים מקומיים.

רחל ורשבסקי, סלון (21)
חלונות מסך לכל אורך החזית | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, סלון (37)
הבניין והדירה נבנו בשנות ה-50 | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, סלון (20)
שיח ישיר בין פנים וחוץ | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, ספה בסלון (5)
רוב הרהיטים נרכשו מחדש | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, סלון (33)
כורסה של רענן גוטליב | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, סלון (16)
עמודי תאורה של סטודיו ויהי | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, סלון (14)
ספה ופריטי טקסטיל של תמר ברניצקי | צילום: נטלי שור

עוד באתר לעיצוב הבית:

הומאז' לאדריכלות האופיינית לתל אביב

הדירה שופצה מהיסוד ועברה שינוי מקצה לקצה. שינינו את התוואי שלה מארבעה חדרים קטנים לשלושה חדרים ושני חדרי אמבטיה. תוך כדי ההריסות נתגלו עמודי תמך, האחד באזור האי במטבח ואחד בסלון. שניהם שולבו בעיצוב והפכו לאלמנטים דקורטיביים. מבחינת העיצוב הכללי של הבית, דאגנו כול הזמן לעמוד בגבולות התקציב. אמנם רצינו קצת יותר פריטי נגרות בהזמנה אישית מנגר, אך בסופו של דבר התפשרנו מעט בסעיף זה.

הכניסה: נכנסים לדירה ישירות אל מול מראת קיר שבה משתקפים ספרייה וחלק מהחלל. המבואה בוטלה על מנת שלא ליצור מסדרונות ולתת תחושת פתיחות, מרחב וגודל ומבט בלתי אמצעי מקצה אחד של הדירה לקצה השני כמו בווילה צמודת קרקע. כך, הכניסה מתבצעת למעשה ישירות אל המטבח והסלון - המטבח מתגלה ראשון והסלון ופינת האוכל מיד אחריו.

רחל ורשבסקי , סלון(12)
השילוב עם המעצבים היה טבעי ונינוח | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, פינת אוכל (11)
המשרבייה של חזית המבנה נחשפה | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, שולחן (24)
מרחב וגודל ומבט בלתי אמצעי מקצה אחד של הדירה לקצה השני | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, פינת אוכל (22)
ארוניות ישנות בנות מאה שנה שהועברו בירושה ונצבעו בגוון חדש | צילום: נטלי שור
 

הסלון: בחרנו דווקא לחשוף את חזית המבנה שנראית כמו משרבייה ישנה, להכניסה פנימה ולהבליט אותה כאחת מנקודות המפתח בעיצוב הדירה וכהומאז' לאדריכלות אופיינית לתל אביב ולגילו של הבניין. כך בחרנו להשתמש בחלונות מסך לכל אורך החזית ולקיים שיח ישיר בין פנים וחוץ כך שהמרחב נפתח עוד יותר.

המטבח: אורכו של המטבח הוא שבעה מטרים והוא מורכב מאי צף במרכזו ומארון סמוי המעוצב בקווים נקיים שבו מוחבאים כל צורכי הבית, כולל מכונת הכביסה והמייבש. המטרה היתה להסתיר מכשירי חשמל באופן מרבי בתוך נגרות סמויה באזור המטבח ובכך לבטל את חדר השירות.

רוב הרהיטים נרכשו מחדש. מהדירה הקודמת הובאו רק פריטים בודדים כמו שולחן האוכל ואוספי ספרים, פסלים ותרנגולים שפוזרו בדירה. עוד הובאו שני פריטי נגרות אמן בדמות ארוניות ישנות בנות מאה שנה שהועברו בירושה ונצבעו בגוון חדש, בהיר ומרענן התואם לאופי הבית החדש.

רחל ורשבסקי, מטבח (44)
המטבח מורכב מאי צף במרכזו | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, ג, אי (23)
המטרה היתה להסתיר מכשירי חשמל באופן מרבי | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, ג, מטבח (43)
ארון סמוי המעוצב בקווים נקיים שבו מוחבאים כל צורכי הבית | צילום: נטלי שור

שילוב מעצבים ישראלים

אני תמיד מאמינה בשילוב של עיצוב ואמנות ישראלית במיטבה, ולכן דואגת לשלב בפרויקטים שלי אמנים, מעצבים תעשייתיים ואומני טקסטיל. יש בארץ מגוון אדיר של יוצרים מיוחדים ומוכשרים ביותר, ולדעתי, חובה עלינו כמעצבים לעבוד איתם בכל פרויקט. הפעם בחרתי לשלב כורסה של רענן גוטליב, עמודי תאורה של סטודיו ויהי, פריטים לפינת אוכל של אברהם ידן וספה ופריטי טקסטיל של תמר ברניצקי. השילוב עם המעצבים היה טבעי ונינוח וההתאמה לנוף התל אביבי עמדה באותו קנה עם עיצוב הדירה.

דבר המעצב: המטרה המרכזית היתה להפוך את הדירה לפינוק אמיתי כך שהלקוחות יגיעו יום יום הביתה וייהנו מכל רגע של שהייה בה. החוויה העיצובית היתה מעצם ההריסה הכללית וההתחלה מחדש באופן שפתחנו את כל מרחבי הדירה. לכל אורך התהליך הרגשתי שלמה וכמי שמספקת ללקוחות את חלומותיהם ורצונותיהם. הייתי שמחה להוסיף וילונות, אך החלטנו כי הם יוספו בשלב מאוחר יותר.

רחל ורשבסקי, חדר שינה(26)
שיפוץ בזמן שיא של חודשיים | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, חדר שינה (29)
ארבעה חדרים הפכו לשלושה | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, ג, שינה (30)
המטרה היתה להפוך את הדירה לפינוק אמיתי | צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, ג, רחצה (48)
צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, רחצה (28)
צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי (3)
צילום: נטלי שור
רחל ורשבסקי, פסלים (2)
פריטים מהדירה הקודמת | צילום: נטלי שור

טיפ: מיד אחרי ההריסה, יש תמיד להוציא תוכנית מדידה לדירה שתיעשה על ידי מודד מורשה. כך אין הפתעות כמו עמודים שצצים פתאום. כשהכל גלוי וידוע מראש, אפשר לתכנן באופן נכון ומדויק.

פריט אהוב: ריצוף טרצו הוא אהבה ישנה שלי וחוויה שאין לה תחליף. מבחינתי, זה הריצוף היחיד שנותן לבית מראה של שיש חלק, מעודן וללא הפרדות. בזמן שהבריקו את הרצפה בדירה לא הייתה מאושרת ממני ועד היום, כשאני באה לבקר, אני מסתכלת בקנאה כמה יפה הרצפה שלהם. מבחינתי זוהי בחירה שהיא בגדר הישג.

רחל ורשבסקי, לפני השיפוץ (3)
לפני השיפוץ | צילום: רחל ורשבסקי
רחל ורשבסקי, לפני השיפוץ (2)
לפני השיפוץ | צילום: רחל ורשבסקי
רחל ורשבסקי, לפני השיפוץ (8)
לפני השיפוץ | צילום: רחל ורשבסקי
רחל ורשבסקי, בזמן השיפוץ (1)
בזמן השיפוץ | צילום: רחל ורשבסקי
_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ

רחל ורשבסקי - אדריכלות ועיצוב פנים

 במדור הקודם: ממלכת נרניה בצפון תל אביב
לכל הכתבות במדור בשיפוץ