דירת הגג הדו קומתית בתל אביב נרכשה כדירתו הראשונה של זוג צעיר שביקש לבצע בה שיפוץ מותאם לצרכיו בראשית חייו המשותפים, לחדש ולרענן את חזותה. ביצוע הפרויקט הופקד בידי סטודיו טולדו ליפשיץ, בבעלות האדריכל אריאל ליפשיץ והמעצבת מירב טולדו, רעייתו ושותפתו, אשר מפגשם הראשון עם החלל הותיר עליהם, כדבריהם "רושם קודר וחסום".

בקומת הכניסה היו מרוכזים המטבח, הסלון, חדר רחצה ושני חדרים, ובקומה העליונה יחידת השינה ומרפסת שמש גדולה. טולדו וליפשיץ: "נקודת החוזק של החלל התגלתה ללא ספק בקומה העליונה המשקיפה על נוף אורבני יפה, שהיה, למעשה, נחלתה של יחידת השינה בלבד, ומכאן נולד הרעיון להפוך את היוצרות: למקם את הפונקציות המשותפות למעלה ואת יחידת השינה למטה. בני הזוג אוהבים לארח ואך נכון היה שהמרפסת תהווה המשך והרחבה של אזור האירוח ואף תעניק לו ולחלל כולו את בונוס יפי הנוף הנפרש מולו".

סטודיו טולדו-ליפשיץ (צילום: אריאל ליפשיץ)
המטבח והסלון עלו קומה | צילום: אריאל ליפשיץ
מטבח (צילום: אריאל ליפשיץ)
נהנים מנוף פתוח ומרפסת היקפית | צילום: אריאל ליפשיץ
סלון (צילום: אריאל ליפשיץ)
חללים מוארים ומאווררים | צילום: אריאל ליפשיץ
סלון פתוח (צילום: אריאל ליפשיץ)
צילום: אריאל ליפשיץ

גג (צילום: אריאל ליפשיץ)
רפפות חיצוניות מספקות הגנה והצללה לויטרינות הגדולות שתוחמות אותו | צילום: אריאל ליפשיץ

עוד באתר לעיצוב הבית:

עץ, בטון ותאורה כחומר


מימוש הרעיון התכנוני היה כרוך בביצוע שיפוץ מסיבי, שבמסגרתו הוסרו מהחלל כל מחיצות הפנים למעט עמודים תומכים, וחלוקתו נעשתה מחדש: בשטחה של קומת הכניסה התחתונה מוקמו חדר ילדים עתידי (שבינתיים כבר אוכלס), חדר רחצה גדול, חדר משפחה שתוכנן כאזור פתוח המכיל גם אזור עבודה, ואת יחידת השינה של ההורים. הקומה העליונה תוכננה כחלל אחד בעל איכויות לופטיות ובו סלון, מטבח ופינת אוכל, העטוף בוויטרינות שמקשרות אותו פיזית וויזואלית עם המרפסת ומעצימות אגב כך את ממד הפתיחות ותחושת המרחב.

עיצוב הפנים שרקמו טולדו וליפשיץ עבור החלל המחודש מאופיין בשפה נקייה ונטולת גחמות: נשען על החומרים עץ ובטון, על התייחסות לתאורה כאל חומר לכל דבר, ועל ניצול הקיים באורח יצירתי. לריצוף שתי הקומות נבחר פרקט אלון, וגרם המדרגות המחבר בין הקומות נותר במיקומו תוך שדרוג משמעותי של חללו.
"נפח החלל היה רחב יחסית, אך בה בעת היו משולבים בו אלמנטים דוגמת מדף בנוי או גומחה שלא שירתו פונקציות מוגדרות", מספרים ליפשיץ וטולדו. הקירות יושרו, והבליטות והמגרעות אוחדו לכדי פני שטח אחידים ונקיים, שבהם שולב חריץ תאורה המאיר באור רך ומעשיר בעניין עיצובי.

מדרגות גובה (צילום: אריאל ליפשיץ)
בקירות שהוחלקו הוטמע פס תאורה | צילום: אריאל ליפשיץ

לופט בקומה העליונה


בקומה העליונה, הנחשפת לעין כקופסת זכוכית מרשימה, הודגש הממד הלופטי של המרחב האחיד באמצעות גילוח התקרה הקיימת וחישוף הבטון, ובכלל זה צלעות וקורות היקפיות שגויסו לטובת התכנון. בין הצלעות החשופות הותקנו גופי תאורה סמויים באמצעות פרט ייעודי שפותח לצורך זה, והחללים הפנימיים שביניהן נצבעו בלבן תוך יצירת חזות של גופי תאורה לכל דבר המפיצים את אפקט האור כהילה היקפית נעימה למראה. טולדו וליפשיץ: "ככלל, למעט שני פסי צבירה עם ספוטים (אחד מעל משטח העבודה של המטבח ואחד נוסף שנועד להאיר יצירת אמנות) וגוף תאורה בעיצוב מינימליסטי שמשתלשל מעל שולחן האוכל, מוקדי האור במרבית חללי הדירה משתלבים כחלק בלתי נפרד מהתכנון האדריכלי, למשל בניתוקים בין קירות שמנוצלים להצנעת גופי תאורה ומעניקים הפתעות אור מעניינות".

לבן אקלקטי על לבן רפיטטיבי


המטבח שעוצב ייעודית ובוצע בעבודת נגרות משלב חזיתות צבע בתנור בגון לבן. לחיפוי הקיר נבחרו אריחים בעבודת יד בסקלה של גווני לבן לסוגיהם כ"טון סור טון". האריחים חושפים דיגומים רפטטיביים שונים זה מזה, אך שילובם ביחד לצד הבדלי הגוונים הקלים של הצבע הלבן מייצר עניין ויזואלי של מראה מעודן וחי כאחד, המקפל בתוכו גם את ערך האותנטיות של עבודת היד. פריטי הריהוט בחלל מגלמים שפה אקלקטית, וביניהם כאלה שיוצרו בהזמנה, דוגמת הספה שבפינת הישיבה שמשתלבת היטב עם הדום מאורך עשוי רטאן ועם ארגז משאות-מסעות המשמש כשולחן קפה. הוויטרינות העוטפות את החלל ומחדירות אגב כך שמש ואור רב טופלו עם פילם מסנן קרינה, והגנה נוספת להבטחת נוחות אקלימית מספקים רפפות מתכת חיצוניות וסוככים שהותקנו מעליהן.

תאורה, חומרים וניצול הקיים כמרכיבי נוסחת התכנון-עיצוב באים לידי ביטוי מיטבי ביחידת השינה שבקומת הכניסה. הקיר מאחורי המיטה חופה בעץ המשמש לה גם כגב, כשמעל חלק משטחו "מרחפת" חלקת קיר לבנה ומהמרווח בין שני המשטחים מופץ אור של גופי תאורה סמויים שהוצנעו מאחור. תוספת אור בחלל זה מגיעה גם ממרווחי ניתוק בין קירות, וכך גם באזור הרחצה והשירותים שעל פתחו סוגרות דלתות זכוכית חלבית. שידות הלילה שמשני צדי המיטה עוצבו ייעודית ע"י סטודיו "יוביקו" המתמקד בעיצוב המבוסס על חומרים ממוחזרים (RE-USE): המגירות ששימשו ברהיט אחר זכו כאן למחזור חיים נוסף.
אלמנט מעניין אחר בחלל זה הוא ניצול מקורי של עמוד תומך מבטון חשוף אשר נותר בחלל עם הסרת הקירות: את חלקו התחתון של העמוד הגולמי למראה חובקת/עוטפת יחידת נגרות מרחפת שעיצובה המהוקצע משלב עץ בעבודת נגרות עם קונסטרוקציית מתכת. היחידה תוכננה כדו צדדית כך שהיא משרתת את אזורי השינה והרחצה כאחד, ולמרות היותה מרחפת וקלילה למראה היא עמידה דיה לשמש גם כספסל ישיבה.

כך, בחזותו החדשה שלאחר השיפוץ נהנה החלל הנעים מהפרדה נכונה בין האזור הציבורי לפרטי, ואין ספק ששעתו הגדולה היא בקומה העליונה שאיחודה עם המרפסת כרצף ישיר עונה על אהבת האירוח של הדיירים. וכשהיא מתובלת במראה הנוף המשתנה בשעות היממה השונות קשה לחשוב איך בעצם היה אחרת.

חדר שינה (צילום: אריאל ליפשיץ)
קיר מחופה עץ שעליו מותקן משטח נגרות | צילום: אריאל ליפשיץ
שידה (צילום: אריאל ליפשיץ)
עמוד קיים שנותר מעברו של החלל מנוצל כבסיס ליחידת נגרות מרחפת העוטפת אותו | צילום: אריאל ליפשיץ
שידה תקריב (צילום: אריאל ליפשיץ)
צילום: אריאל ליפשיץ
שירותים גובה (צילום: אריאל ליפשיץ)
צילום: אריאל ליפשיץ

תכניות (צילום: אריאל ליפשיץ)
תכנית מפלס תחתון | צילום: אריאל ליפשיץ

אדריכלות ועיצוב: סטודיו טולדו-ליפשיץ, אדר' אריאל ליפשיץ ומעצבת מירב טולדו

במדור הקודם: דירה לוהטת באדום
לכל הכתבות במדור בית ונוי