בהיסטוריה של הבנייה האנושית, גשרים נחשבו תמיד לאתגר ההנדסי האולטימטיבי. כזה שמעיד על קדמה טכנולוגית ויכולת ביצוע מרבית. מהרומאים, דרך האיראנים ועד לאמריקאים – גשרים היו סמל לעוצמה ולכיבוש טבע, ומשותף להם תמיד אותו צביון דרמטי מובהק. קיבצנו עבורכם חמישה גשרים מדהימים במיוחד, שיעשו לכם טוב בעיניים אבל קצת פחות בלב.

עוד באתר לעיצוב הבית:

גשר טריפט, שוויצריה

גשר טריפט המפורסם שבאלפים השוויצריים הוא הגשר התלוי הארוך ביותר בעולם שנועד לשימושם של הולכי רגל. הגשר הגמיש במיוחד הזה לא משמש למעבר חיוני כלשהו. רוב רובם של המבקרים בו - כ-20 אלף איש בשנה - באים להתרשם מקרחון טריפט שהגשר הוא נקודת התצפית המיטבית עבורו. הגשר, שנמתח לאורך 170 מטר בגובה של 100 מטרים מעל לאגם טריפטסי, הוקם ב-2004, אבל היו צריכים להחליפו ב-2009 בגשר חדש שיתנדנד פחות במצב של רוחות חזקות. בקיצור, לא מומלץ לחלשי לב.

גשר טריפט, שוויצריה (צילום: hiconsumption.com)
גשר טריפט, שוויצריה | צילום: hiconsumption.com
גשר טריפט, שוויצריה (צילום: myswitzerland.com)
צילום: myswitzerland.com

גשר טריפט, שוויצריה (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
צילום: באדיבות ויקיפדיה

ויאדוקט מיו, צרפת

הגשר הזה, שנבנה כפתרון לתנועת כלי הרכב העמוסה בגבול שבין צרפת לספרד, הוא הגשר הגבוה בעולם כיום (הנקודה הכי גבוהה של התרנים היא בגובה של לא פחות מ-343 מטרים!). הקמתו נחשבת לאחד מההישגים ההנדסיים המרשימים ביותר בתחום הבנייה אי פעם. הגשר, המתנשא מעל קניון טארן, תוכנן על ידי האדריכל הנודע נורמן פוסטר, וניתן להתרשם לא רק מההישג ההנדסי אלא גם מיופיו הרב ומהשתלבותו ההרמונית בסביבה למרות ממדיו האדירים. עלות הקמתו הייתה כ-400 מיליון אירו, והוא זכה בפרס ה-Outstanding Structure, שזה פחות או יותר האוסקר של תחום בניית הגשרים, ב-2006. פייר, מגיע לו.

ויאדוקט מיו, צרפת (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
גשר ויאדוקט מיו, צרפת | צילום: באדיבות ויקיפדיה
ויאדוקט מיו (צילום: fosterandpartners.com)
צילום: fosterandpartners.com
ויאדוקט מיו (צילום: fosterandpartners.com)
צילום: fosterandpartners.com
ויאדוקט מיו (צילום: fosterandpartners.com)
צילום: fosterandpartners.com
ויאדוקט מיו (צילום: fosterandpartners.com)
צילום: fosterandpartners.com
ויאדוקט מיו (צילום: fosterandpartners.com)
צילום: fosterandpartners.com
ויאדוקט מיו (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
צילום: באדיבות ויקיפדיה

גשר מפרץ האנגזו, סין

אם האתגר של לבנות גשר אדיר לא מספיק בפני עצמו, אולי כדאי להוסיף לזה גם מיקום גאוגרפי שמועד לרעידות אדמה וטייפונים, באחד האזורים עם כוחות הגאות החזקים בכדור הארץ. ואם כבר, אז אולי גם נוסיף למשוואה את הצורך לבנות את הגשר כגשר הימי הכי ארוך בעולם. אלה לא דברים שמרתיעים את הסינים כמובן. גשר מפרץ האנגזו, שנפתח לתנועת כלי רכב ב-2009 משתרע לאורך של יותר מקילומטר, וחוסך לעוברים בו סיבוב של יותר מ-100 קילומטר ויותר משלוש שעות נסיעה. חיסכון ששווה את ההשקעה האדירה שנדרשה לבנייתו כנראה. באמצע הגשר ישנו מרכז שירות קטנצ'יק שנקרא "מקום בין הים לשמים", שבו אפשר לעצור ולצפות בגאות ובשפל או סתם ללכת להשתין.

גשר מפרץ האנגזו, סין (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
גשר מפרץ האנגזו, סין | צילום: באדיבות ויקיפדיה

גשר מפרץ האנגזו (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
צילום: באדיבות ויקיפדיה

גשר השמיים של לאנגקאווי, מלזיה

מה עושים כשבא לכם לצאת למסע ג'ונגלים בטבע היפהפה של מלזיה, אבל אתם לא מצוידים במצ'טה כדי לחצוב את דרככם בצמחייה הסבוכה? ובכן, בדיוק לשם כך קיים גשר השמים של לאנגקאווי. הגשר ממוקם בפסגה של הר המא'צינצ'אנג, ומציע נוף פנורמי מושלם מאחת הפסגות הכי גבוהות בארכיפלג בעל 100 האיים של לאנגקאווי. מגיעים לגשר ברכבל, שבעצמו משקיף למפלים עוצרי נשימה. הצורה הנחשית של הגשר מאפשרת לשנות נקודות מבט על הנוף, וגם יוצרת אשליה שכאילו אין לגשר קצה והוא נבלע בהרים.

גשר השמיים של לאנגקאווי (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
גשר השמים של לאנגקאווי | צילום: באדיבות ויקיפדיה

גשר השמיים של לאנגקאווי (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
צילום: באדיבות ויקיפדיה

גשר סי-או-סה פול, איראן

גשר סי-או-סה פול נבנה, תאמינו או לא, לפני יותר מ-400 שנה, בין 1599 ל-1602, בתקופת שלטונה של השושלת הספווית באיראן, ושומר בצורה יוצאת מן הכלל במהלך המאות שחלפו מאז. ניתן לתרגם את שמו כ"גשר 33 הקשתות", והוא אחד מסדרה של גשרים מפורסמים שנמצאים בעיר החשובה אספהאן. אם ירצה השם ויום אחד יהיה מותר לכם ולנו לבקר באיראן, תדעו שהשעה הכי טובה לטייל בגשר היא בלילה, כאשר התאורה החמה מציפה אותו ומשתקפת בצורה מקסימה בנהר הזיינדה. 

גשר סי או סה פול, איראן (צילום: באדיבות ויקיפדיה)
גשר סי או סה פול, איראן | צילום: באדיבות ויקיפדיה