כשפנו בעלי הבית השוכן באחד מיישובי השרון אל האדריכל יצחק מרוז, התמקדה הפרוגראמה שהציגו בהתאמה לצורכי המשפחה ולאורחות חייה. "במסגרת זו, מבוקשם היה שהבית יהיה בן קומה אחת + קומת מרתף, שהחלל הציבורי יהיה מרווח מאד ומעבר לפונקציות הרגילות (מטבח, סלון ופינת אוכל) יכלול גם פינת טלוויזיה בקרבת המטבח, ושחדרי הילדים, ארבעה במספר, ייכללו בשטחם חדרי רחצה צמודים. חלל קומת המרתף נועד לשמש כסטודיו, אשר בעתיד ו/או בהתאם לצרכים ניתן יהיה להסב את ייעודו", מספר מרוז על הבית רחב הידיים. המגרש שעליו הוקם הבית פונה לכיוון נוף שדות, ונתון זה, כמו גם קיום קשרי חוץ-פנים אמיצים והתייחסות להיבטים אקלימיים כאור ואוורור, עמדו בבסיס הקונספט התכנוני של המרחב הביתי שאכן מספר את הסיפור - אוורירי, מואר ושזור בתחושת חוץ שהיא חלק בלתי נפרד מחללו.

יצחק מרוז, מראה טבעי ומזמין (צילום: גלעד רדט)
מראה טבעי ומזמין | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, רצף ויטרינות מייצר חזית שקופה הפונה  (צילום: גלעד רדט)
רצף ויטרינות מייצר חזית שקופה הפונה אל החצר הפנימית | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, ואזור אירוח גבוה מקורה בתקרת עץ מעוגלת  (צילום: גלעד רדט)
יאזור אירוח גבוה מקורה בתקרת עץ מעוגלת הנוסכת חמימות | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, גומחה שתוכננה ייעודית כפרט עיצובי (צילום: גלעד רדט)
גומחה שתוכננה ייעודית כפרט עיצובי | צילום: גלעד רדט
 

עוד בערוץ לעיצוב הבית:

מבטים ארוכים ושקיפות

הבית תוכנן בתצורת האות ח' (על מנת שרוב פתחיו יהיו בכיווני דרום וצפון) שאחת מצלעותיה הצדדיות גבוהה מהשתיים האחרות ומקורה בגג אבץ מקומר. מתאר הח' עוטף חצר פנימית הנחשפת מבעד לרצף פתחים גדולים התוחמים את החללים הפונים אליה, כך שכבר ממבואת הכניסה ניתן לשלח מבט ישיר הן אל נוף החצר, הן אל הנוף הרחוק המשתרע מעבר לה, והן אל אגפי הבית השונים. ככלל, מבטים ארוכים ושקיפות מתבררים כמאפיין משמעותי של הבית, אשר פתחיו הרבים עוצבו עם מינימום חלוקות על מנת לאפשר קשר ויזואלי מיטבי. בהיבט האקלימי הזכוכית שהותקנה בהם היא בידודית, מבחוץ מגנים עליהם צלונים חיצוניים וכן פרגולות בכיווני מזרח ומערב, שמיקומם בגומחה שעומקה כ-40 סנטימטר בצד דרום מאפשר חדירת שמש בחורף.

קומת המרתף תוכננה אף היא מתוך אותה תפיסה אקלימית, עם חצרות אנגליות גדולות למדי המאירות את שטחה ומשוות לה תחושת מרחב נעימה המבטלת כל ממד מרתפי.

חלוקת חלל הפנים הגדירה בו שני אזורים המקושרים זה עם זה באמצעות המבואה הפנימית שנפרשת כציר המעבר והחיבור ביניהם: אזור ציבורי שמרכז בשטחו את הפונקציות הציבוריות ובו ניצב גם גרם המדרגות המוביל לקומת המרתף, ואזור פרטי בו ממוקמים החדרים. באזור זה יצר התכנון חלוקת משנה ושטחו מתפצל - צדו האחד מוביל אל יחידת ההורים והשני אל אזור חדרי הילדים שמוקמו בהיקף מבואה רבועה משותפת. המעבר המוליך אליה פתוח לכל אורכו אל הנוף, וחללה מקורה בסקיילייט המשווה לה תחושה של פטיו חיצוני נעים ומבטיח חדירת אור יום טבעי. על מנת לזכות בחוץ של ממש תוכננו כל החדרים עם פתחים המעניקים גישה ישירה אליו, ובתוך כך מעצימים את ממדי הרצף וההמשכיות עם הפנים: חדרי הילדים נהנים ממעין מרפסות פרטיות מקורות ומרוצפות באבן כורכר, וביחידת ההורים נפרצו פתחים גדולים מרצפה לתקרה המוליכים ישירות אל משטח דק עץ איפאה מקורה בפרגולה תואמת המשלבת עץ ואלומיניום.

יצחק מרוז, המטבח. חזיתות במבוק ומשטח גרניט שחור (צילום: גלעד רדט)
יצחק מרוז, המטבח. חזיתות במבוק ומשטח גרניט שחור | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, גובה, מעבר שקוף לאגף החדרים  (צילום: גלעד רדט)
מעבר שקוף לאגף החדרים מחזק קשרי חוץ ופנים | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, מבטים ארוכים בין פנים לחוץ (צילום: גלעד רדט)
מבטים ארוכים בין פנים לחוץ | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, ריצוף פרקט ופתחים גדולים (צילום: גלעד רדט)
ריצוף פרקט ופתחים גדולים | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, גישה ישיראה אל רחבת דק (צילום: גלעד רדט)
חדר השינה. גישה ישירה אל רחבת דק | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, קיר נגרות מהווה גב למיטה, ובו משתלבות  (צילום: גלעד רדט)
קיר נגרות מהווה גב למיטה, ובו משתלבות דלתות לאזור הארונות | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, חדר הרחצה ביחידת ההורים תחום בוויטרינה  (צילום: גלעד רדט)
חדר הרחצה ביחידת ההורים תחום בוויטרינה גדולה | צילום: גלעד רדט

ניקיון ויזואלי וחמימות

עיצוב הפנים מודרני בעיקרו, משמר ניקיון ויזואלי וחמימות בה בעת. ריצוף האגף הציבורי בוצע באריחי אבן שיש הרסין גדולים מאד בגון בז'-אפרפר ולחדרים נבחר פרקט במבוק. הטיפול בקירות משלב קירות שנצבעו בלבן לצד כאלה שחופו בלבנים ליצירת עניין וריכוך תחושה של "מסת קיר" רבה/אחידה מדי, דוגמת בצירי המעבר או במבואה שבאזור החדרים. התאורה שהותקנה בבית נושאת אופי מינימליסטי אך מגוון, ומורכבת בעיקר מגופים צמודי קיר, גופים שקועים וספוטים, עם שילוב של גופים דקורטיביים (תלויים ועומדים) שונים בקווי עיצוב מודרניים-עכשוויים.

למעט אזורי המטבח ופינת המשפחה להם הקנה התכנון קנה מידה אינטימי, האזור הציבורי רחב הידיים הוא חלל גבוה שנגזר מהצלע הגבוהה של מתאר הח', ותקרתו המקומרת קלות בהתאם למבנה המעוגל של הגג היא תקרת עץ הנוסכת חמימות גם ממעל. התקרה הגבוהה תואמת את הפרופורציות של החלל הגדול ומדגישה את מהותו כאזור אירוח, ופתחים עליונים שנפרצו במרווח בינה לבין הקירות מסייעים לשחרור אוויר חם ויצירת אוורור טבעי.

חלק משמעותי משפת החלל שמור לעיצובים ייעודיים שבוצעו בעבודת נגרות. כך, למשל, גומחה אופקית גדולה למדי שתוכננה בפינת האוכל על מנת לשלב בתוכה מדפי עץ שנתלו על כבלי מתכת והוארו בתאורת לד, או המטבח שעוצב עם חזיתות במבוק ומשטח אבן גרניט שחור. העיצוב הייעודי מאפיין את כל חללי הבית, ולמעשה, רוקם את מופעם. יחידת ההורים עוצבה עם קיר נגרות עשוי פורניר אלון בטקסטורת פסים אופקיים החוצץ בין אזור השינה ואזור ההלבשה/ארונות. הכניסה אליו נעשית דרך דלתות הממוקמות משני עברי המיטה, ומעליה משתלבת בקיר גומחה אופקית לאחסון זמין של פריטים נדרשים ו/או הנחת חפצי נוי. על חדר הרחצה הנכלל בשטח היחידה סוגרת דלת זכוכית חלבית, לריצופו נעשה שימוש באריחים המדמים חלוקי נחל, ופתח גדול מרצפה לתקרה מחבר אותו עם נוף פטיו חיצוני המוצנע על ידי עץ. במרכז חללו ניצב אמבט פרי סטנדינג מסוגנן, ויחידת הכיור עוצבה ייעודית מעץ בקווים נקיים. חדרי הרחצה האחרים בבית טופלו באותה רוח עם פריטים שעוצבו עבורם וחיפוי קירות בטיח טדלקט המשמש בעיקר בחמאמים ונודע כחומר ירוק.

בחלקה האחורי של הגינה הסובבת את הבית מפנקת את הדיירים בריכת שחייה שתוכננה כבריכת גלישה, והנוף המשתרע נכחה חותם ומשלים את התכנון שהרעיון העומד בבסיסו התחיל, למעשה, מעובדת קיומו והוא אכן ממצה אותו כראוי. 

יצחק מרוז, המבואה המשותפת באזור הילדים (צילום: גלעד רדט)
המבואה המשותפת באזור הילדים | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, אסתטיקה מוקפדת משלבת חיפוי לבנים  (צילום: גלעד רדט)
אסתטיקה מוקפדת משלבת חיפוי לבנים ומדף עץ מינימליסטי | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז, החצר האחורית. תצורת ח' עוטפת חצר פנימית (צילום: גלעד רדט)
החצר האחורית. תצורת ח' עוטפת חצר פנימית | צילום: גלעד רדט
יצחק מרוז תרשים (צילום: גלעד רדט)
תרשים | צילום: גלעד רדט

תכנון ועיצוב: אדריכל יצחק מרוז  בשיתוף אדר' לימור הראל-מרוז ואורי מרוז (סטודיו HoM)

עיצוב גן: רותם אשוח; תאורה תלויה ST אור; ריצוף אבן שיש: סטון גאלרי; אלומיניום: פרפקט; גופי תאורה צמודי קיר: יאיר דורם; כיור בהנחה עליונה וגוף תאורה תואם: אקסקלוסיב; פרקט: קנהקש; דק+פרגולה: יתד; אביזרים סניטריים: חזי בנק.

במדור הקודם: מעוצב עד הגג: פנטהאוס מפנק בהרצליה
לכל הבתים של בית ונוי

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"