ויטמינים (צילום: istockphoto)
אם הייתה לידו תמונה של עגבניה הוא היה אוכל ממנה יותר | צילום: istockphoto

ילדים אוכלים עם העיניים, זוהי עובדה ידועה, ומחקרי עבר כבר הראו ששוקולד עם ציור של דורה נראה להם טעים יותר מאותו שוקולד נטול הילדה המקסיקנית. אבל שוקולד זה דבר אחד וירקות זה דבר אחר, והרצון הגדול של הורים להעניק לילדיהם תזונה עשירה בסיבים וויטמינים היה אחת הסיבות העיקריות לעריכת המחקר החדש והמעניין הזה, שתוצאותיו מפתיעות ואף שימושיות: מסתבר שאפשר להגדיל את כמות הירקות והפירות שילדים צורכים באמצעים פשוטים ביותר הלקוחים היישר מעולם הפרסום: כל מה שצריך זה לקשט את המגש או הצלחת בתמונות מפתות של פירות וירקות.

תמונה אחת שווה אלף ירקות

במסגרת המחקר, שפורסם בכתב העת האמריקני של אגודת הרופאים, חמישה חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה ערכו ניסוי בבית הספר היסודי ריצ’מונד. הם הגישו בקפיטריית בית הספר את אותו המזון בדיוק, כשיום אחד על מגשי האוכל התנוססו תמונות צבעוניות של גזר ושעועית ירוקה, וביום אחר לא. בימים בהם הופיעה התמונה העמיסו הילדים על הצלחת, ואף צרכו, הרבה יותר ירקות.

צוות החוקרים, שהורכב מפסיכולוגית, כלכלן, שני תזונאים ואיש שיווק אחד, הגיעו למסקנה שהתמונות גרמו  לילדים להבין שהם אמורים לקחת ירקות לצלחת. "אני חושבת שהתמונה נותנת לילדים משימה: אם יש פה תמונה של ירק, זה אומר שצריך לשים פה ירק", מסבירה הפסיכולוגית טרייסי מאן מצוות החוקרים. "הם התייחסו לזה כמו אל משימה שביצעו בהצלחה. המנות היו זהות בשני הביקורים שערכנו: מנה עיקרית פלוס שעועית ירוקה, גזר, תפוזים חתוכים ורסק תפוחים. כשהנחנו את תמונות הירקות במגשים, הכמות הנצרכת כמעט שולשה בכל מגש.

"למרות התוצאות משביעות הרצון, עבודתנו לא הסתיימה. צריך לעשות שינוי משמעותי בתזונת הילדים היום. יש עוד דרכים לעודד התנהלות בריאה סביב מזון בעזרת מסרים ויזואליים, בדיוק כפי שעושים כל המפרסמים. אין סיבה שלא להשתמש בכל הידע הזה למטרות מועילות. אנו יודעים שבצלחות גדולות אנשים אוכלים יותר, למשל, או שאוכלים יותר ירקות אם מגישים אותם ראשונים. מדובר בשינויים קטנים שאינם דורשים הוצאה כספית משמעותית ויכולים לעשות הבדל אמיתי בבריאות הילדים. התמונות, למשל, שהיו הדפסי צבע, עלו בסך הכל 3 דולר למאה חתיכות, ולקח עשרים דקות להניח אותם במגשים. בעיניי זה שווה את התוצאה".

"הפרסום עובד, זה ידוע", אומרת גאיה פינקל-כהן, תזונאית קלינית ומומחית להשמנת ילדים. "תמונה גורמת לנו לתחושות ורצון, ומעוררת בנו כנראה גם פתיחות. כולנו מכירים את התחושה שעולה כשאנחנו רואים תמונה של גלידה, ופתאום גם לנו מתחשק גלידה. אין סיבה שזה לא יעבוד גם עם ירקות. אין בעיה לשלב את הרעיון הזה בבית וליצור בקלות פלייסמטים כאלה ואפילו צלחות כאלה. ילד מגיל די צעיר יכול לקחת לעצמו את האוכל אל הצלחת, אין עם זה בעיה. אפשר אפילו ללכת עם זה יותר רחוק ולשים תמונות במטבח ואפילו בחדר, כל עוד התמונות חיוביות, נעימות ומזמינות ויצרו אצל הילד קונוטציה חיובית. זה גורם לקבלה".

>> מאמא באהבה: ארוחות העשר הכי מושקעות שתראו