בשנה האחרונה אנחנו שומעים לא מעט את המילה "הדתה", נדמה שזו הפכה להיות ססמה של קבוצות של חילונים שמגלים התנגדות לתכנים שמועברים בצורה מוגזמת וקיצונית ברוח הדת וההלכה היהודית, ולא נראה שזה עומד להסתיים בקרוב.

תקרית "ההדתה" האחרונה ברשימה התרחשה בחטיבת הביניים יגאל אלון שבחולון, הממוקמת בשכונת קרית שרת שלא מעט תושביה הם דתיים וחלקם אף חרדים. לדברי מיכל שלו-רייכר, נשיאת הפורום החילוני שהוקם לפני שנתיים בין היתר על מנת להילחם בהדתה בחינוך, מנהלת החטיבה החליטה להפוך את הבית ספר למעין מיני בית כנסת.

זאת עשתה כאשר הביאה רב שערך תפילת סליחות מדי בוקר לקראת יום הכיפורים. "מדובר בבית ספר ממלכתי, לא ייתכן שילדים חילוניים יחויבו להשתתף בתפילות דתיות, כחלק משעות הלימוד שלהם, ולערוך את הטקסים הללו מדי שנה", אומרת מיכל ומציינת שבעקבות כך הוגש מכתב תלונה חריף על ידי היועץ המשפטי של הפורום החילוני למשרד החינוך, לעיריית חולון ולבית הספר אולם טרם התקבלה תגובתם. התפילות וסיורי הסליחות לא התקיימו רק בחולון אלא גם בקדימה, באילת ובתל אביב. "גם ארגון חב"ד נכנס לבתי ספר ומעביר הרצאות ברוח שמרנית ובעייתית מגדרית וליברלית. הקיום החילוני לא מוצג כאלטרנטיבה ערכית ראויה והמסר הוא שהאדם הטוב הוא האדם הדתי", טוענים ההורים החילונים שמתנגדים..

עד כמה הורים מתנגדים לפעילויות הללו?"
"הפורום החילוני מקבל עשרות תלונות מהורים, על אירועי הדתה ועל תכנים דתיים בספרי לימוד. לקראת החגים יש עלייה בדיווחים. ברוב הפעמים הורים מפחדים, לכן הם פונים אלינו כי אף אחד לא רוצה להסתבך עם בית הספר. בבתי ספר רבים בארץ נערכו סיורי סליחות בהנחיית עמותות דתיות ויש לנו תיעוד על מאבקי הורים נגד הסיורים". 

ילד טוב הוא ילד שלומד תורה

לדברי מיכל, מגמת ההדתה בחינוך הממלכתי היא תופעה שמתעצמת בשבע השנים האחרונות. מבדיקה של 81 ספרי לימוד בחינוך היסודי הממלכתי, עלה כי בלא מעט ספרי עברית מועבר המסר שילד טוב הוא ילד שלומד תורה ואף בספרי חשבון מוצגות בעיות ברוח היהדות כמו למשל "כמה בהמות טהורות צריך להקריב בבית המקדש?" לתחושתה של מיכל, תהליך ההדתה הואץ מאז ימי בנט בחינוך, מה גם ש-94% מתוך העמותות שמשרד החינוך אישר שייכות לבית היהודי.

האם החלטות של מידת הפעילויות הדתיות בבתי הספר נתונים רק לשיקול המנהלים?
"מדובר ברוח 'המפקד' של משרד החינוך אבל מנהלת היום יכולה מיוזמתה להביא עמותות, או רב ולקיים פעילויות בשעות הלימודים או אחר הצהריים בחסות בית הספר. לא מעט פעמים יש בעיות של שקיפות. בהרצליה לדוגמא עבדנו עם אגף החינוך בעירייה שהוציא למנהלים מכתב שאומר שהשתתפות בפעילות של העמותות היא רשות ואי אפשר להכריח ילדים להשתתף בהן. זה אומר שאם הפעילות מתקיימת בשעות הלימודים, ההורים צריכים לדאוג לאלטרנטיבה אחרת. העמותות הדתיות היא תופעה רווחת והתקציב שניתן להן בשנים האחרונות הוגדל, הן פותרות למנהלים בעיה תקציבית ויש להם אינטרס כלכלי להשתמש בהן. אלו הן שעות נוספות שבית הספר לא צריך לשלם עליו, הגרעין התורני שפועל בעיר מציע את מרכולתו חינם או התעריף זעום, והמנהלים בוחרים לשלב אותם בפעילויות הבית ספריות, אבל גם אם המנהלים לא משלמים, משלמי המיסים משלמים את שכרם. כדי לפתור זאת אמרנו שגם אם בוחרים להכניס עמותה, מורה חייב להיות נוכח בכיתה. כדי לתווך את המסרים. החינוך חייב להישאר בידי המחנכים והמורים שהוכשרו לתפקידם ואין צורך לעשות אאוטסורסינג לבנות שירות לאומי בנות 18".

אבל מה כל כך נורא בסיורי סליחות או בטקסי תשליך? אחרי הכול עומדים מאחורי הטקסים הללו ערכים חשובים של דרך ארץ, סליחה, ואהבת לרעך כמוך?
"אנחנו לא חושבים שצריכים לעשות את זה דרך אקט פולחני דתי. אנחנו רוצים שילמדו על היהדות אבל לא לחייב את הילדים להשתתף בטקסים שהם לא חלק ממערכת האמונות שלהן, לא לעמוד ולהגיד תפילה כי הכריחו אותך, אין לזה מקום בבית ספר חילוני. החילונים נתפסים ככאלה שאין להם ערכים ואנחנו צריכים להתחשב ברגשות הדתיים אבל הם לא מתחשבים ברגשותינו. אין לנו בעיה שילמדו על יום כיפור, מושג הסליחה וחשבון הנפש הוא חשוב אבל אפשר ונכון לנתק אותו מההקשר האמוני, היינו שמחים שידברו על כך ברמה התרבותית, הסוציולוגית והפילוסופית, יש דרכים אחרות לדון בזה ובוחרים בדרך הקלה והשטחית. עשרות אלפי הורים חושבים שהילדים מגיעים לבתי ספר שמזמן לא משקפים את הערכים של הבית שלהם".  

הפורום החילוני מציע להורים המתנגדים לפעילויות ברוח אמונית ואורתודוכסית המתקיימות בבתי ספר ממלכתיים סל של כלים: ייעוץ במסלולי הידברות עם המנהל/ת, כשזה לא מצליח הם מבקשים שההורים יהפכו להיות פעילים וידווחו אלו עמותות פעילות בבית הספר וכמה שעות. במקרים בהם אין תגובה מצד בית הספר הם גם מציעים ייעוץ משפטי. "אנחנו מאמינים שכל אחד צריך לקבל חינוך על פי הערכים שלו, כשם שלדתיים יש את זרם החינוך שלהם המקפיד מאוד על ערכיו ועל המסרים והתכנים אליהם נחשפים ילדיו, יש את זרם החינוך הממלכתי וחשוב לשמור שהוא יישאר ממלכתי וישקף את הערכים והתכנים החילוניים שאנו דוגלים בהם", מוסיפה מיכל. 

תהליך ההדתה הואץ מאז ימי בנט בחינוך | צילום: פלאש 90, יונתן סינדל, חדשות

תגובת מנהלת בית הספר "יגאל אלון": "אין כל בסיס מאחורי הטענות המופנות כלפי בית הספר. מספר תלמידים מסורתיים פנו בבקשה חד פעמית להתארגן עצמאית לפני פתיחת יום הלימודים ולומר תפילת סליחות. בקשתם אושרה. יצוין כי אף תלמיד לא חויב להגיע לתפילות. מעבר לכך לא הייתה כל פעילות דתית אחרת ולבית הספר אין כל קשר עם תנועת חב"ד או עם כל תנועה דתית".

ממשרד החינוך נמסר: "למנהלי בתי הספר יש אוטונומיה, ואנחנו סמוכים ובטוחים שהם יודעים, על פי שיקול דעתם, להעניק לתלמידים שלהם  את הצרכים החינוכיים הנדרשים" .

רוצים ספינר? בוא תלמד על עשרת הדיברות