A post shared by Ernest Shackleton (@shack_leton_) on

יום שבת הזה הוא תאריך משמעותי מאוד בשביל מגלי ארצות בכלל וחוקרים של הקוטב הדרומי בפרט. ב-4.8 ימלאו 197 שנים למסע המופלא של פביאן תדאוש גוטליב פון בלינגסהאוזן סביב יבשת אנטארקטיקה. בלינגסהאוזן היה אדמירל בחיל הים של האימפריה הרוסית משלהי המאה ה-18 ועד אמצע המאה ה-19. בשנת 1819, הוא הוביל משלחת מיוחדת אל הקוטב הדרומי ולמעשה, הפך לימאי הראשון מבין רבים שיצאו לכבוש את אנטארקטיקה. שנתיים מאוחר יותר, הוא השלים את משימתו ומיפה את האזור. הוא הפך לאדם הראשון שצעד על היבשת הקפואה.

אם אתם עוקבים אחרי המדור הצנוע שלנו, אז אתם בוודאי יודעים שאנחנו מאוד מתעניינים במסתורין שסובב את אנטארקטיקה. ממחקרים מסקרנים על מה שוכן מתחת לקרח, אל הפרעות מסתוריות בכוח המשיכה ממזרח לקוטב הדרומי ועד לתאוריות קונספירציה שונות (כולל חורים שמובילים לעולמות מופלאים וזה שאנטארקטיקה היא המפתח להוכחת תאוריית הארץ השטוחה). אז לרגל יום השנה למסע של אדמירל בלינגסהאוזן, החלטנו לחלוק אתכם עוד כמה מהתופעות המסתוריות, התאוריות המופרעות והשערוריות הגדולות ביותר שקשורות לקוטב הדרומי – מתחילים:

1. מפלי הדם של קרחון טיילר

כשחוקרים גילו לראשונה את מפלי הדם בשנת 1911, הם היו המומים לחלוטין. בהתחלה, הם סברו כי המים האדומים הם תוצאה של ירוקת מיקרוסקופית שהתערבבה עם המים, אך זה התברר כסברה שגויה.

במשך שנים חקרו מה גורם לקרחון לפלוט את המים האדומים והמסתוריים, וכולם העלו תאוריות שונות ומשונות. בשלב מסוים, חוקרים מאוניברסיטת 'אלסקה פייבנקס' טענו כי המפל שופך אל האוקיינוס מים שנלכדו באגם תת קרקעי במשך מיליוני שנים, אך גם הסברה הזו התבררה כשנויה במחלוקת בקרב מדענים רבים. כיום, הסברה הרווחת בקהילת המדע היא שהצבע האדום נוצר כתוצאה מיוני ברזל שמגיעים מן ההרים בסביבה, אשר התערבבו עם המים והפכו לאדומים.

אבל שום דבר לא בטוח.

2. תאוריית העיר האבודה

נעזוב לרגע קטן את אזורי המדע ונקפוץ עמוק אל כמה תאוריות קונספירציה: ישנה סברה בקרב כל מיני גולשים הזויים כי אטלנטיס קבורה מתחת ליבשת אנטארקטיקה. כן, העיר המיתולוגית שהוחרבה על ידי זאוס בגלל החמדנות של תושביה, קבורה מתחת לקרחונים האדירים של הקוטב הדרומי.

התאוריה צצה לה מדי כמה זמן, כאשר גולשים תרים את אתר Google Earth ומוצאים כל מיני "מבנים מסתוריים" באנטארקטיקה – נניח פירמידה שחורה. ברוב המקרים, מדענים מצליחים להסביר את היווצרותם של ה-"מבנים" הללו בלי להתאמץ יותר מדי, אבל לכו תסבירו את זה לקונספירטורים באינטרנט.

3. בסיס 22

תאוריה קונספירציה נוספת שכיחה ברשת, היא זו שגורסת כי הצבא הנאצי הקים בסיס שיגור לחלל על אנטארקטיקה. חשוב להגדיש כי אכן היה מוצב ארקטי לנאצים (שוואביה החדשה), אך הוא ננטש באפריל 1939, אחרי שהם סיימו למפות את אזור החוף שקרוב ליבשת אפריקה.

על פי התאוריה, מדענים גרמנים הקימו בסיס סודי מתחת לאדמת אנטארקטיקה, אותו הם כינו 'בסיס 22' או 'ניאו ברלין'. המקום שימש בתור המכון לחקר החלל של הנאצים וכבסיס לשיגור משימות אל הירח. התאוריה הפכה עם השנים לאחת הקונספירציות הפופולאריות ביותר בכל הנוגע לנאצים. למעשה, היא הפכה לפופולארית כל כך, שקולין סאמרהייס, גיאולוג מאוניברסיטת קיימברידג', כתב מחקר שמפריך אותה לחלוטין – ונחשו מה? זה לא עזר.

4. ההר הסודי

ישנם לא מעט הרים באנטארקטיקה וחלקם, כמו הר גאמבורצב, גבוהים מאוד. אף על פי כן, לא תוכלו לעשות עליו סקי בגלל שהוא קבור לחלוטין מתחת לקרח. ההר התגלה לראשונה בשנת 1950 והוא נישא לגובה של כ-3,400 מטרים – גבוה ב-600 מטרים מהחרמון.

חוקרים מאמינים כי הר גאמבורצב נוצר לראשונה לפני כמיליארד שנים. במרוצת הזמן, הוא הפך למוקד עניין של גיאולוגים רבים, אשר התדיינו בנוגע לאופן שבו הוא נוצר ותהו כיצד הוא שרד את הרוחות העזות של היבשת הארקטית בלי להישחק לחלוטין. נכון לעכשיו, הסברה היא שהוא נוצר כתוצאה מהתנגשות בין שתי יבשות.

5. מנחתים של חייזרים

אנחנו חוזרים באלגנטיות אל מחוזות הביזאר, הפעם עם אחד הבלוגרים האהובים עלינו ביוטיוב – טיילור, עורך הערוץ SecureTeam 10.

לפני כשנה, טיילור העלה סרטון לערוץ שלו שבו טען כי "צלחת מעופפת גדולה נמצאה קבורה באנטארקטיקה" – כמה אופייני.

במהלך הסרטון, טיילור הציג מספר נקודות ציון באתר Google Earth, בהן ניתן לראות צלליות שנראות באופן מחשיד כמו צלחות מעופפות. כמו כן, הוא הציג מספר מערות וטען שהן נראות כאילו אפשר להטיס פנימה כלי תעופה – נניח, צלחות מעופפות. הטענה שלו מתקשרת לשורה של קונספירציות לפיהן אנטארקטיקה היא מעין תחנה מרכזית בשביל חייזרים, אשר מבקרים אותנו כבר אלפי שנים.

6. הרוצח הגלובאלי

אחת התאוריות המדעיות המסעירות ביותר לגבי הקוטב הדרומי קשורה למה שנקרא "אנומליית כוח המשיכה של ווילקס לאנד". בשנת 2006, נאס"א חשפה כי ישנן הפרעות בכוח המשיכה באזור המזרחי של אנטארקטיקה – ככל הנראה בגלל אובייקט עצום שקבור מתחת לקרח.

חשוב להדגיש: אנחנו לא מדברים כאן על גולשים הזויים שהפיצו את המידע הזה באיזה ערוץ יוטיוב, אלא על סוכנות החלל האמריקאית. על פי הדיווחים, האובייקט קבור בתוך מכתש שרוחבו מוערך בכ-480 קילומטרים. חוקרים סבורים כי מדובר באסטרואיד גדול בהרבה מזה שכביכול הרג את הדינוזאורים לפני 66 מיליוני שנים. להערכתם, הפגיעה של האובייקט הזה השמידה כ-70 אחוזים מכל בעלי החיים על פני האדמה וכ-96 אחוזים מן היצורים במים.

7. החיים המופלאים של אנטארקטיקה

למרות שמדענים לא הצליחו למצוא חייזרים בקוטב הדרומי, הם כן הצליחו למצוא יצורים חיים ומעניינים מאוד שחיים ביבשת הארקטית – חלקם בתנאים מדהימים.

בשנת 2014, התגלו יותר מ-4,000 סוגים שונים של מיקרואורגניזמים (או מיקרובים) שחיים באגם תת קרקעי שנמצא כ-800 מטרים מתחת לפני הקרחונים.

ברנט כריסטנר, ביולוג מאוניברסיטת לואיזיאנה סטייט, התייחס לתגלית המדהימה בראיון לאתר ה-Telegraph ואמר: "התגלית הזאת לא רק מוכיחה שיש חיים מתחת לקרחונים של אנטארקטיקה, אלא מערכות אקולוגיות שלמות. אני חושב שהתגלית הזאת רק מוכיחה לנו שיש סיכוי לקיום של חיים במתארים קפואים ברחבי כדור הארץ – ואפילו מעבר לו".

8. הרוצח המסתורי של רודני מרקס

במאי 2000, קהילת המדע הוכתה בהלם למשמע הדיווחים על מותו של רודני מרקס. מדובר באסטרופיזיקאי אוסטרלי שהשתתף במחקר בתחנת אדמונסון-סקוט, אשר נבנתה בסמוך לקוטב הדרומי, וככל הנראה נרצח על ידי אחד מתוך 49 המדענים האחרים שנכחו במקום.

על פי הדיווחים, מרקס הורעל על ידי מתנול במהלך שהותו בתחנת המחקר ומת כעבור 36 שעות. בזמן חקירת הפרשה הועלו מספר סברות לגבי נסיבות מותו, כולל אחת שגורסת כי הוא ניסה להתאבד – אך כולן נפסלו על ידי החוקרים.

האפשרות היחידה שנותרה הייתה שהוא נרצח. עקב חוסר שיתוף פעולה מצד המדענים בתחנה והבידוד הקיצוני שלה ממקומות אחרים, הפרשה מעולם לא נפתרה והרוצח של מרקס מעולם לא נתפס. נכון לעכשיו, מדובר בתעלומה הרצינית הכי גדולה באנטארקטיקה.