אנחנו יודעים שסטרס משפיע על השיער שלנו – ויכול לגרום בין היתר לצמיחה של יותר שערות לבנות ולנשירת שיער. אך המנגנון שעומד בבסיס הקשר הזה לא לגמרי ידוע לקהילה המדעית. כעת מחקר חדש שפורסם בכתב העת הנודע Nature חושף מידע שעשוי לסייע בעתיד למניעת נשירת שיער כתוצאה מלחץ.

המחקר נעשה על עכברי מעבדה ובמהלכו זוהה הורמון סטרס משמעותי שגורם לעצירה בצמיחת השיער. נוסף על כך, החוקרים הצליחו לפענח את סוג התא וסוג המולקולה שאחראיות להעברת אותות סטרס בגוף שמובילים לנשירת שיער.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

זקיקי השערה משפיעים על צמיחת השיער אצל יונקים ותאי הגזע שמצויים שם עוברים מחזורים של צמיחה ומנוחה. ראשית, החוקרים אישרו כי אכן מצבים של סטרס הובילו לצמיחת שיער מוגבלת יותר בעכברים, על ידי כך שהוא גורם להארכת תקופת המנוחה של תאי הגזע. כשתאי הגזע נמצאים במצב של מנוחה, צמיחת השיער נפסקת.

>> כך תשקמו את השיער אחרי תקופה של סטרס

בהמשך, החוקרים זיהו את ההורמון שאחראי לסטרס – המכונה קורטיקוסטרון. נוכחות יתר של הורמון זה אצל עכברי המעבדה השפיעה על תאי הגזע והפחיתה את צמיחת השיער באותה מידה שסטרס השפיע על צמיחת השיער. כאשר החוקרים הסירו את המקור להורמוני הסטרס באופן כירורגי – ההשפעה הייתה הפוכה; זמן הצמיחה היה ארוך יותר ואילו ההפסקות היו קצרות יותר – גם כשעכברי המעבדה הזדקנו. זקנה לרוב גורמת לפעילות מופחתת של זקיקי השערה.

במילים אחרות, החוקרים מצאו כי הורמון הסטרס קורטיקוסטרון עשוי להיות הסיבה שזקיקי השערה ותאי הגזע שלהם נכנסים למעין תרדמת (תקופת המנוחה) ממושכת יותר. אך כשהם בדקו זאת לעומק, הם גילו ממצא מעניין אף יותר – מתברר שהורמון הסטרס משפיע על קבוצת תאי עור הנקראים Dermal Papilla, שנמצאים מתחת לזקיקי השיער, המכילים כלי דם רבים שאחראיים להעברת חומרים מזינים חיוניים לזקיקי השערה.

אישה עצובה (צילום: Benevolente82)
נשירת שיער כתוצאה מסטרס היא תופעה נפוצה, במיוחד בתקופת הקורונה | צילום: Benevolente82

עוד ב-mako בריאות:
>> גל שני בהודו: התסמינים שמקשים את אבחון המחלה
>> זאת העיר עם מספר החולים הגדול ביותר
>> 1 מכל 3 מחלימי קורונה יסבול מבעיה נוירולוגית

למעשה התגלה שהורמון הסטרס משפיע על תאים אלו ולא על תאי הגזע, כפי שסברו בהתחלה. ובאופן ספציפי יותר, הם מצאו שהורמון הסטרס קורטיקוסטרון למעשה מונע הפרשת חלבון מסוים שמשפיע על צמיחת השיער. ניסויים נוספים הראו כי מתן חלבון זה לעכברי מעבדה, גם כשרמות ההורמון הסטרס שלהם היו גבוהות, הוביל להפעלת תאי הגזע בזקיקי השיער וכתוצאה מכך גם לצמיחת שיער.

>> המאכלים שיצמיחו לכם את השיער

אם ניסויים דומים יעבדו גם בבני אדם, ממצאים אלו יוכלו לעזור לטיפול בנשירת שיער כתוצאה מסטרס, שנחשבת לתופעה נפוצה. אמנם יש לנו הורמון סטרס שונה מזה של עכברים – קורטיזול – אך אין ספק שלממצאים אלו יש פוטנציאל רב. במיוחד לאור מגפת הקורונה שהובילה לנשירת שיער בקרב לא מעט מחלימים.