אתמול (א') התייחסה שרת התחבורה מרב מיכאלי לסוגיה בוערת - טמפרטורת המזגנים ברכבת. "האמת שקר לי במזגן תמיד. כי ככה זה, לבנות יותר קר מאשר לבנים במזגן. זה ידוע", ציינה מיכאלי. למעשה, זוהי לא הפעם הראשונה שמיכאלי נוגעת בסוגיה עתיקת יומין זו, שהיא גם המקור למלחמות התשה בין גברים לנשים במשרדים ואצל חלקנו גם בסלון הביתי. בטור דעה לעיתון "הארץ" כבר ב-2012 כתבה מיכאלי על כך שסוגיית טמפרטורת המזגן חושפת פערים חברתיים בין נשים לגברים: "גברים שומרים על עצמם באמצעות בגדים. הבגדים מגינים עליהם לא רק מהקור, אלא הופכים את הגוף ללא-חשוב ואת הראש ומה שבתוכו לעיקר. בגדים של נשים, לעומת זאת, נועדו לחשוף אותן ולהפקיר אותן לסכנות; לא רק לקור המקפיא, אלא גם להפוך אותן לאובייקט מיני הניתן לניצול. כלומר, הם הופכים את הגוף לעיקר ואת הראש ומה שבתוכו ללא חשוב". וציינה את הפגיעה באיכות חייהן של נשים רבות שסובלות בשקט מהתופעה. "למרות שזאת פגיעה קשה מאוד באיכות החיים שלהן, נשים לא מנצלות את סוגיית המזגן כדי לעמוד על שלהן ולצאת נגד הפשטתן במרחב הציבורי, או לפחות לדרוש לכבות את המזגן. כי אז הן שוב לא תהיינה נשיות".

אך כעת החליטה מיכאלי להפוך את המילים למעשים והודיעה כי בכוונתה לפעול לשינוי טמפרטורת המזגנים ברכבת. "אני אבדוק אם אנחנו נוכל לסדר את המזגן ברכבת ככה שלבנות לא יהיה קר אבל לבנים לא יהיה חם", ציינה בסרטון שפורסם אתמול. אבל האם באמת יש הבדלים בין נשים לגברים בכל הנוגע לטמפרטורה? ולמה אנשים מסוימים חווים טמפרטורה אחרת מאחרים?

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

המדע מאחורי התופעה הוא פשוט, ההיפותלמוס הוא חלק במוח המייצר הורמונים לוויסות טמפרטורת הגוף. בעוד שהקולטנים להורמון הזה בתוך המוח עוזרים לגוף להגיע לטמפרטורה של בערך 37 מעלות, הקולטנים שנמצאים על העור שלנו עוזרים לנו לפענח את טמפרטורת החדר. מספיקה מעלה אחת בכדי שהעור שלנו יקלוט את השינוי בטמפרטורה ויגיב בהתאם.

"ההיפותלמוס, שהוא חלק מהמוח, מהווה מנווט לכמה פונקציות חשובות, כולל ויסות טמפרטורות הגוף", מסביר ד"ר מאיר בקר, מנהל מכון סוכרת ויועץ אנדוקרינולוגיה מחוז מרכז, מכבי שירותי בריאות. "הוויסות על ידי ההיפותלמוס נעשה באמצעות שני סוגים של "חיישנים": הראשון בודק את טמפרטורות הדם שעובר במוח והחיישן השני בודק את הטמפרטורה החיצונית על ידי עצבים מיוחדים הנמצאים על העור. הדם שלנו מחומם בעיקר דרך הפעילות המטבולית של הגוף והוא משקף את הטמפרטורה הפנימית שלנו. ההיפותלמוס, על בסיס שני סוגי מקורות מידע אלו, מפעיל מנגנונים בגוף המחממים או מקררים אותו כדי לשמור על טמפרטורה אופטימלית שתאפשר תפקוד תקין ובריא של הגוף". הנה כמה סיבות שיכולות להסביר מדוע אתם מתים מחום בזמן שהשאר קופאים, או להיפך:

עוד ב-mako בריאות:
>> מדענים חוששים מהתפשטות של תולעת טפילית
>> רבים טוענים שזו השיטה הכי יעילה לרדת במשקל
>> דיאטנית: מה כדאי לאכול כדי לשפר את חיי המין

הוכח מדעית: יש הבדל בין נשים לגברים

פעם תהיתן מדוע לגבר שלכן הרבה יותר חם מכן? מחקר שפורסם בשנת 2011 מסביר שאף שאין הבדל מהותי בין המינים בטמפרטורת הגוף, נשים נוטות להיות רגישות יותר לשינוי בטמפרטורה החיצונית, ובעיקר לקור. וכשבחוץ חם וברכבת/אוטובוס/משרד המזגן מקפיא, אפשר להבין את הקושי. יתרה מכך, מחקר שנעשה בשנת 1998 מצא שעל אף שלנשים יש טמפרטורת גוף קצת גבוהה יותר משל גברים, הידיים שלהן קרות משמעותית יותר מאשר אלה של גברים.

>> האם מזגן זה באמת בריא?

רמת הלחץ הנפשי שלך

ההיפותלמוס שלנו אמור, כאמור, לווסת את טמפרטורת הגוף שלנו, אך לפעמים מצבים של לחץ יכולים לשבש את הפעולה שלו. לכן, אם אתם היחידים שמתים מחום בזמן ששאר המשרד קפוא, יכול להיות שזה קשור למשהו שעובר עליכם. "כשאנחנו לחוצים, מערכת העצבים האוטונומית שלנו נכנסת לפעולה, וגורמת להזרמה מוגברת של דם לכיוון האיברים החיוניים שלנו", אומר לחדשות יאהו ד"ר מיכאל לינץ', נוירופסיכולוג מאוניברסיטת וושינגטון. "זו למעשה תגובת הגוף שלנו לאיום - להילחם או לברוח. אם תשימו לב, הידיים שלנו הרבה יותר קרות משאר הגוף שלנו במצב הזה".

הכל אצלכם בראש

למרות שיש סיבות להרגיש חם או קר יותר ממה שמכתיבה לנו הסביבה החיצונית, הרבה פעמים זה עניין פסיכולוגי לחלוטין. לפעמים אנשים רגילים להתלונן על הקור, ולכן גם אם אובייקטיבית לא קר, הם עדיין יחשבו שכן. בסופו של דבר תלונות על המזגן הרבה פעמים קשורות למצבים הפסיכולוגיים בהם נמצאים אנשים, וקשה להגיע למשרד בו כולם נמצאים באותה הרמה הרגשית.