סיבים תזונתיים הם בריאים וטובים, אבל כמה שהם נפלאים - ככה הם גורמים לנו לגזים. השאלה המתבקשת היא למה? ובכן, התשובה לכך נמצאת במעי הגס שלנו, עם חיידקי הפלורה. "מערכת העיכול לא מעכלת ולא סופגת את הסיבים התזונתיים", אומרת ענבל בלוג, דיאטנית קלינית ומנהלת המכון הבריאטרי, מכבי שירותי בריאות במחוז השרון. "מה שקורה זה שהם עוברים למעי הגס, שם חיידקי הפלורה מפרקים אותם. זה בעצם האוכל שלהם".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

גזים זה לא מחלה

כל התהליך הזה בעצם מאוד מאוד חשוב לנו. "ברגע שהחיידקים מפרקים את הסיבים הם משגשגים ומתרבים ועוזרים לנו להילחם במחלות כמו סרטן המעי הגס ומחלות מעיים אחרות. החיסרון הוא שבתהליך הפירוק הם פולטים גזים - ואלו הם הגזים שאנחנו מרגישים", אומרת בלוג. "חשוב לציין כי גזים הם לא מחלה, והם ממש לא דבר שהוא רע. אתם צריכים לשמוח שכל החיידקים הטובים שלכם מתרבים, אני תמיד אומרת בהרצאות שלי "זו לא אני, זה הם". זה התוצר של ההתרבות שלהם בגוף שלנו".

קבוצת המזון הקלאסית שגורמת לגזים אצל רוב האנשים היא קבוצת הקטניות. "חומוס, עדשים, שעועית, פולי סויה - כל אלה גורמים לגזים משום שהם מכילים הרבה סיבים תזונתיים, וגם קבוצת המצליבים - ירקות כמו כרוב, כרובית וברוקולי גורמת לגזים מאותה הסיבה", אומרת בלוג, "אבל יש גם קבוצות מזון אחרות שגורמות גזים לחלקים מהאוכלוסייה, כמו חלב ומוצריו - בקרב הרגישים ללקטוז, ופירות וירקות מתוקים כמו בטטה ותירס - בקרב אנשים הרגישים לפרוקטוז". 

ובגזרת המאכלים המפתיעים, מסתבר שגם דבש ותמרים יכולים לגרום לאנשים מסויימים להמון גזים. זאת, מפני שהם מכילים כמויות גבוהות מאוד של פרוקטוז, מה שגורם לחלק מהאנשים לייצר יותר גזים במעי הגס. אם אכלתם תמר לפני האימון והרגשתם נפוחים, אתם כנראה רגישים לפרוקטוז.

עכשיו כשכולם הופכים להיות טבעונים, צריכת הקטניות הופכת למשהו יומיומי, כך שגם אם זה גורם לכם לגזים, הגוף שלכם עוד יסתגל, וכמות הגזים תופחת. "המאכלים האלה אמנם גורמים לאי נוחות פיזית ואי נוחות סביבתית, אך זה סימן טוב - לכן אנחנו ממליצים לאכול קטניות, על אף אי הנוחות. ובנוסף, אם משרים קטניות וקצת מנביטים אותם - זה יכול לעזור לגזים", מסבירה בלוג. "ולגבי חלב ומוצריו, לא בכל מוצרי החלב יש תכולה גבוהה של לקטוז, עדיין ניתן לאכול קוטג', יוגורט ביו וגבינות קשות מבלי לחשוש מגזים".

עוד ב-mako בריאות:
>> אימון HIIT: האם אימון אינטנסיבי טוב יותר מאימון ארוך?
>> האם אפשר להידבק בסרטן? מסתבר שכן
>> 10 סימנים שאתם אוכלים יותר מדי פחמימות