כוכבת "בוורלי הילס 90210" ו"מכושפות" שאנן דוהרטי, 52, מתמודדת כבר שנים עם סרטן השד ולפני כחודשיים חשפה שהסרטן חדר לעצמות וכי לא נותר לה זמן רב לחיות. שלשום (שני), חשפה בפודקאסט שלה, כי החלה לקבל טיפול חדש, שהוא לדבריה "נס רפואי" של ממש. "אני לא אגיד מה זה, אבל אני על עירוי סרטן חדש, ואחרי ארבעה טיפולים לא ממש ראינו הבדל וכולם רצו שאחליף", אמרה.

כנגד כל הסיכויים והתחזיות העגומות שניתנו לה, רופאיה הבחינו בשיפור ניכר אחרי הטיפול השישי או השביעי, כך לדבריה. "האם אני קוראת לזה נס? כן. עבורי, זה נס כרגע". עוד הוסיפה דוהרטי, שמבחינתה לקחה הימור גדול שהשתלם: "סוג של טלטלתי את הקוביות ואמרתי, 'בואו נמשיך'". עוד ציינה כי אלוהים ראה את המאבק שלה ולא נותר אדיש: "אלוהים התערב ואמר 'אני נותן לה מנוח'".

ההחלטה להמשיך בטיפול, שכאמור לא הראה תוצאות מיידיות, העניקה לה תקווה גדולה, שכן לדברי השחקנית, העירוי החדש מסייע לפרק את מחסום הדם-מוח, המונע מתרופות כימותרפיות להגיע לתאי הגידול במוח כדי להרוס אותם.

לא נס - אלא טיפול חדשני ויעיל

האם אכן מדובר בנס כפי שדוהרטי מגדירה אותו? פרופ' תמר ספרא, מנהלת מרכז סרטן האישה באיכילוב, מציינת כי בשנים האחרונות ישנם לא מעט טיפולים חדשניים שמאפשרים להאריך את חייהן של החולות בסרטן השד במידה רבה יותר יחסית לתרופות מהדור הקודם.

ברנדה (צילום: באדיבות YES)
בימי "בוורלי הילס 902010" המאושרים. דוהרטי באמצע | צילום: באדיבות YES

"אני מנחשת שדוהרטי מדברת על שילוב של כימותרפיה עם טיפול ביולוגי מסוים", היא מסבירה. "זהו למעשה נוגדן שנמשך לקולטנים הנמצאים על תאי הסרטן אשר נושא עליו מטען של כימותרפיה". לדבריה, מערכת העצבים בגוף עטופה ברקמה החוסמת מעבר של תרופות וחומרים שונים לתוך מערכת העצבים המרכזית. אלא שבניגוד לתרופות מסוג ותיק יותר, שלא היו מסוגלות לעבור את אותו המחסום, בשנים האחרונות פותחו תרופות שכן מסוגלות לחדור אותו וכך לטפל טוב יותר בגרורות הממוקמות במוח – ככל הנראה כמו זו שבה משתמשת השחקנית. "הטיפול בגרורות במוח היה מתבצע לרוב באמצעות קרינה, אבל היום יש גם אופציות יעילות אחרות. כמו כן, קיים היצע רחב יותר של תרופות שיעילות במצבים שונים של המחלה, ובין היתר גם לטיפול בגרורות בעצמות שעמן מתמודדת הכוכבת".

שאנון (צילום:  adomeitfilm)
כבר חשבה שזה הסוף. דוהרטי | צילום: adomeitfilm

פרופ' ספרא מבהירה כי אף שמדובר בבשורה משמעותית עבור חולות סרטן רבות, ולמרות העובדה שהתרופות החדשות יעילות פעמים רבות גם עבור נשים עם סרטן בשלבים מתקדמים, עדיין קיימת חשיבות רבה בגילוי המוקדם. "חשוב לציין שבדיקות סקר המותאמות לגיל ולאישה בהתאם להיסטוריה המשפחתית שלה הן בפירוש מצילות חיים. אף שהתרופות החדשניות עוזרות מאוד להאריך חיים כיום, הן לרוב לא מאפשרות להירפא מהסרטן לחלוטין כשמדובר בשלב מתקדים. לכן, המסקנה היא שחשוב להקפיד להיבדק בהתאם להמלצות המקובלות. אגב, חשוב לציין שככל שמאתרים את המחלה יותר מוקדם, כך עולה יעילות הטיפול התרופתי".