איפור קבוע הוא טרנד ותיק המשמש רבים למטרות אסתטיות רבות, כפי שמסבירה ד"ר בת שבע מרקוס, מומחית למחלות עור ומין ב"מאוחדת": "כיום ניתן לתחום קו שפתיים שהיטשטש עם השנים, לצייר קו בסמוך לריסים באופן שיחסוך שימוש באייליינר או לצייר ולהגדיר גבות מחדש. כשמדובר באנשים הסובלים מדילול שיער קדמי, ניתן לצייר נקודות שיער שיטשטשו את האזור המתקרח".

לדבריה, הטכנולוגיה משמשת גם במקרים של פגיעה אסתטית, הנובעת עקב הליך או בעיה רפואית מסוימת, למשל לאחר ניתוח שד: "כשההליך נעשה במיומנות ובמקצועיות, אפשר אפילו לצייר פטמה על גבי השד, באופן שיגרום לה להיראות ממש כמו פטמה תלת ממדית לכל דבר".

"גם מי שסובל ממחלות כמו 'אלופציה אריאטה', הגורמת לנשירת שער הגוף, יכול למצוא מענה יעיל בשיטה", מוסיפה ד"ר אתי שגיא, מומחית לרפואת עור ב"כללית", מחוז שרון שומרון. "במקרה הזה האיפור הקבוע מונע את המבוכה שיכולה לקרות כתוצאה מהנזק האסתטי הנגרם על ידי המחלה".

אבל כמו בכל תחום אסתטיקה המחייב שימוש באמצעים התערבותיים, גם כשמדובר באיפור קבוע, עלול להיגרם נזק אסתטי או במקרה הגרוע יותר - בעיה בריאותית, בהנחה שלא מקפידים על כמה כללים חשובים.

לפני שנדבר על הסכנות, ד"ר שגיא מסבירה איך זה בדיוק עובד: "בניגוד לטכניקה המבוצעת לצורך קעקוע, המיועדת לחדור לשכבה עמוקה של העור המכונה דרמיס, במקרה של איפור קבוע, החומר הצובע מוזרק באמצעות מחט קטנה אל תוך שכבת האפידרמיס – השכבה החיצונית של העור. ואולם, לעתים נוצר מצב שבו האיפור הקבוע חודר גם לשכבת הדרמיס, ובמקרה כזה, הוא יישאר עמיד לתקופה ארוכה יותר. זאת אף שבאופן פרדוקסלי, זו אינה המטרה במקרה של איפור קבוע". בהקשר הזה, ד"ר שגיא מחדדת וטוענת שהשימוש במונח "קבוע" לא מדויק: "אלמנט מסוים של הצבע אמנם נשאר על גבי העור, אך הוא דוהה עם הזמן, ולכן בדרך כלל נדרש לחדש את האיפור ולבצע שוב את הפעולה. זאת בניגוד לקעקוע, שחודר עמוק יותר כאמור ונותר לאורך זמן, אך גם טומן בחובו סיכונים מסוג שונה".

A post shared by Ven Bui (@ven_nbcosmetictattoo) on

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מפגם אסתטי לזיהום: הסכנות שמהן כדאי להימנע

אם החלטתם לבצע איפור קבוע, ד"ר שגיא מציעה שתהיו ערים גם לסכנות שעלולות להתעורר בעקבות ההליך, שימו לב:

תגובת גוף זר: בעוד שרבים יוצאים מרוצים מהתהליך, אנשים מסוימים עלולים לפתח תגובת נגד לחומר המוזרק ולסבול מ"גרנולומה" – הצטברות תאי ענק כתגובה לגוף זר, שבפועל מורגשים כבליטה נוקשה למגע. הטיפול בגרנולומה לדברי ד"ר שגיא מורכב, לרוב דורש שימוש בסטרואידים וכולל תופעות לוואי שונות. בקיצור, תחשבו היטב לפני שאתם מחליטים לקחת את הסיכון הזה.

זיהום: כל הליך רפואי המבוצע באמצעות מחטים חושף את המטופל למגוון תופעות זיהומיות: ראשית – הידבקות מזיהום המועבר על ידי מחט משומשת, כגון הפטיטיס ואף איידס; עוד סכנה היא התפרצות הרפס אצל המטופל שעלולה להיגרם עקב גירוי המקום. ואחרונה: זיהומים עמוקים יותר שנגרמים באמצעות מיקו בקטריות, שעלולים להתבטא אף הם כגרנולומות. "במקרה הזה, כדאי לוודא שהמטפל משתמש במחט חדשה ומחטא את הסביבה ואת העזרים הרפואיים. מובן שניתן לעשות זאת באופן מוגבל ביותר ובעיקר רצוי לסמוך על המטפל ולקבל עליו המלצות טובות ומהימנות".

A post shared by Linda Hällsten (@linda_lashbyqui) on

פגמים אסתטיים: גם שימוש בחומרי איפור ביתיים, או לחלופין נטילת סטרואידים, שימוש ברטינול וכו' עלולים להסב נזק ליציבות הפיגמנט, מה שבפועל עשוי לגרום לשינוי הצבע. כך גבה שנצבעה בחום, עלולה להפוך קבל גוון כחלחל. לכן, כדאי להיות מודעים לכך ולבחון שימוש בהתאם למצב הרפואי או לשגרת הטיפוח היומית בהתייעצות עם רופא עור. 

ד"ר מרקוס מציינת בהקשר הזה כי "כיוון שקעקוע זמני נותר שנים על העור עד שהוא דוהה, רצוי לדייק במטרה שלשמה הוא נעשה, שכן פעולה לא נכונה עלולה להוביל לתוצאה מבגרת או מלאכותית. כך לדוגמה, צבע כהה מדי של שפתיים יקטין אותן ויגרום למראה נוקשה ומבוגר, ולכן עדיף שיהיה כהה יותר רק בגוון או חצי גוון מעל צבע השפה הטבעי".

לגבי איפור הגבות טוענת ד"ר מרקוס שמדובר בעניין של אופנה: "בעבר נשים בוגרות אשר מרטו יותר מדי את הגבות צבעו קווים דקים עגולים וכהים בצורת קשת, והמראה היה מאוד לא מחמיא. האופנה האחרונה באיפור קבוע של גבות היא שיטתmicroblading , שבה מייצרים קווים דקיקים המדמים שערות באמצעות כלי קעקוע עדין ודק היוצר שריטות קטנות מאורכות המדמות מראה של שערות גבה. זאת בניגוד לשיטה הישנה שבאמצעותה כל שטח הגבה נצבע בצורה אחידה. הטכניקה מחזיקה בין שנה לשלוש והתוצאה לרוב טבעית ומחמיאה".

עוד ב-mako בריאות:

>> הטיפ המושלם שיעזור לכם לשמור על הגזרה בקיץ
>> בלי פדיחות: כל מה שיכול לגרום לריח רע מהפה
>> האם באמת אסור לאכול לפני שהולכים לישון?

"בשורה תחתונה, איפור קבוע הוא פתרון אסתטי המעניק מענה טוב לנשים רבות שמעוניינות לשפר את מראה עורן מסיבות שונות. עם זאת, חשוב להיות מודעים לסיכונים ולבחור את המכון המבצע את הטיפול בקפידה רבה", מסכמת ד"ר שגיא.