רוב הסיכויים שאתם קוראים את זה בזמן שאתם נשענים קדימה על שולחן או מושפלים אחורה בכיסא; הראש מוטה קדימה, הכתפיים שמוטות בעקבותיו ובית החזה סגור. אם אתם בסמארטפון, הזרועות שלכם כפופות לצדכם והגב שלכם כפוף עוד יותר. ייתכן שמנח הגוף שאתם נמצאים בו כרגע גורם לכם לחוש כאב, אך בין שאתם מודעים לכך או לא, בטווח הרחוק הוא ודאי גורם לכם נזק. אתם קוראים לזה כאב ראש, צוואר תפוס או כתף כואבת, הפיזיותרפיסטים קוראים לזה Text Neck או Tech Neck.

את המושג Text Neck טבע ד"ר דין פישמן, כירופרקט שמחקריו התמקדו בנזקים הנגרמים משימוש מרובה במכשיר הנייד ובמכשירים טכנולוגים אחרים, ממצאיו הובילו לפיתוח טיפול בכאבי הגב, הצוואר והכתפיים המתפתחים כתוצאה משימוש יתר במכשירים אלה.

Text Neck היא תסמונת שימוש יתר באיברים דוגמת הראש, הצוואר והכתפיים. לרוב מדובר בתוצאה של מאמץ יתר של עמוד השדרה, הנגרם מהסתכלות ממושכת במכשיר אלקטרוני נייד דוגמת סמארטפון, מחשב, קונסולת משחקי וידאו, קורא אלקטרוני ועוד. למעשה, ככל שאנחנו שוהים במנח מסוים עם הגוף שלנו, אנחנו מתאבנים לתוך המנח הזה ונתקעים בתוכו. התאבנות זו עשויה להיות גורם לכאבי ראש, צוואר, כתפיים וזרועות, לפגיעה בנשימה ועוד.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כיצד שהייה במנח גוף מסוים יכולה לגרום לדברים נוראיים כל כך? בואו נעשה ניסוי קצר: נסו לשבת ישיבה מרושלת ושפופה, מתחו את הצוואר קדימה וקמרו את עמוד השדרה. עכשיו נסו במנח הכפוף הזה לקחת נשימה עמוקה. קשה קצת לא? עכשיו זקפו את הראש, משכו את הכתפיים אחורה ופתחו את בית החזה. קחו נשימה עמוקה פעם נוספת. מרגישים הבדל?

הסיבה להבדל הדרמטי הזה היא שהגוף שלנו בנוי בצורה בה החוץ והפנים משפיעים זה על זה. מה הכוונה? אם אנחנו משנים את מנח הגוף הנכון לאורך זמן, השרירים והמפרקים שלנו משנים את אופן פעילותם בצורה שלא תומכת בתפקודים הפנימיים של הגוף (כמו הנשימה בדוגמה שלנו), ובכך בעצם מפריעים לפעילות התקינה של האיברים הפנימיים.

כל מה שרציתם לדעת על תפקיד מעצב חוויית משתמש
סביבת העבודה משנה את הפיזיולוגיה שלנו | אילוסטרציה: none

השימוש בסמארטפונים משנה לנו את הגוף

כיום כבר ברור לכולם שלשימוש יתר בסמארטפונים יש השפעה שלילית על חיינו. העניין הוא שלא רק התפקודים הגופניים שלנו נפגעים, חוסר היכולת להתנתק מהטלפון בזמן נהיגה למשל יכול לגרום סכנת חיים. אנחנו מכורים למכשירים הטכנולוגיים שלנו וזה עולה לנו ביוקר.

מכירים את זה שאתם נכנסים רק לרגע לאינסטגרם ואז לפייסבוק ולמייל ולטוויטר, מזפזפים בין כל אפליקציה אפשרית בתקווה שאולי התקבלה איזו התראה, ואז אחרי שאתם מחליטים לחזור סוף סוף למה שהייתם עסוקים בו אתם קולטים ששרפתם שעתיים?

יש אפילו מחקרים שמראים שאנשים מעדיפים את הטלפון שלהם על פני סקס. כלומר, הטכנולוגיה לא משנה לנו רק את הפיזיות ומחזירה אותנו לגוף הקדמון הכפוף, היא גם משתלטת לנו על האינסטינקטים הכי בסיסיים - התרבות והישרדות.

זוכרים את לוסי? השלד שהוכיח כי לפני שני מיליון שנים אבות אבותינו התיישרו והלכו זקופים. תסתכלו על לוסי ותראו אותנו היום. המהפכה הטכנולוגית מאיצה גם את השינוי הפיזיולוגי שלנו. אמנם לא נראה שהאבולוציה תחזיר אותנו אחורה עד כדי הליכה על ארבע כמו אבות אבותיה של לוסי, אבל חוקרים מחברת "Maple Holistics" ומדענים מאוניברסיטת טולדו שבאוהיו פרסמו תחזיות קודרות בנוגע לגוף האדם בשנת 2100. הכירו את מינדי.

מינדי-הדמייה
ידיים שנראות כמו טפרים, גיבנת ועפעפיים כפולים | צילום: none

עוד ב-mako בריאות:
>> מטריד: כך מומחים משערים שניראה עוד 20 שנה
>
> רוצים לשפר את חיי המין? נסו את המשחק הזה
>
> דיאטנית: תתרחקו מהתוספת הזאת לסלט

החוקרים יצרו מודל תלת ממדי שמראה שינויים שהם חוזים לאנושות עד שנת 2100, במידה והשימוש במכשירים הטכנולוגיים ימשיך להתקיים כפי שהם היום. השינויים האלה כוללים גב כפוף עם גיבנת וידיים הנראות כמו טפרים. אם מסתכלים מקרוב, אפשר למצוא גם צוואר עבה באופן חריג.

לאחרונה מומחים אחרים בנו מודל משלהם, בובה הנקראת "אמה", שלמעשה מתארת כיצד ניראה אם לא נשנה את סביבת העבודה הנוכחית שלנו, הטיפוסית לאנשים שעובדים בעבודה משרדית. בדומה למינדי, גם לאמה יש גיבנת, אך היא גם סובלת מלא מעט בעיות בריאותיות, תוצאה של אורח חיים יושבני. בנוסף לכך, רגליה נפוחות, מלאות ורידים בולטים ועיניה נראות כמעט חסרות חיים לחלוטין. 

החיזוי הקודר הזה משקף תהליכים שמקורם בבילוי של שעות בהסתכלות על מסך הטלפון שלנו, שמאמץ את הצוואר עד כדי כך שעמוד השדרה יוצא מאיזון ושרירי הצוואר שלנו נדרשים למאמץ יתר על מנת לתמוך בראש. המראה הסופי הוא שרירי צוואר גדולים ונפוחים כתוצאה מתמיכה מוגברת בהחזקת הראש כפוף קדימה. אולי הניחוש המוזר ביותר שלהם על גוף האדם בשנת 2100 הוא שינוי במבנה העיניים שלנו, המדענים חזו כי תהיה לנו שכבה נוספת על קרנית העין כמו מעין עפעף נוסף אשר ימנע חשיפה מוגזמת לאור.

כך תימנעו מגיבנת, קרנית כפולה וטפרים

אז מה בכל זאת אפשר לעשות חוץ מלזרוק את הסמארטפון מחוץ לחלון ולמחוק את כל האפליקציות כדי להימנע מגיבנת, צוואר עבה וקרנית כפולה?

1. קודם כל, להיות מודעים לגוף שלכם. עמדו זקופים, שלחו את הכתפיים לאחור ושמרו על האוזניים ממוקמות ישירות מעליהן כך שהראש לא מוטה קדימה, אלא ממוקם מעל הכתפים.

2. עשו הפסקות קצרות מהשימוש במכשיר הנייד או המחשב, לפחות כל שעה. עשו קצת תנועות סיבוביות של הכתפיים והצוואר, או קומו להליכה קצרה להביא לעצמכם כוס מים כדי לשפר את זרימת הדם.

3. סדרו את סביבת העבודה שלכם ארגונומית. כיום, יש גם כל מיני אביזרים שעוזרים לשמור על יציבה נכונה. אביזרים מסוימים יכולים לזהות יציאה ממנח גוף נכון ויוצרים התראה שמזכירה לנו להזדקף.

 מחשבים וטלפונים ניידים לא הולכים להיעלם מחיינו בקרוב וההמלצה להפחית את השימוש בהם לא מתמודדת עם הבעיה האמיתית. זו האחריות האישית של כל אחד ואחת מאיתנו להיות מודעים לגוף שלנו.

אחד הדברים שהטכנולוגיה מאפשרת לנו הוא התנתקות מדברים אחרים, בין אם זה מאנשים, ממקומות או אפילו מעצמנו לפעמים. אז המשיכו להשתמש בטלפון, הישארו מחוברים לטכנולוגיה, אבל גם לעצמכם. הרימו את הטלפון, הרימו מבט, הסתכלו לטכנולוגיה בגובה העיניים ואל תתנו לה להשפיל אתכם, או את הגב שלכם.