מורים ומורות נחשבים לאוכלוסייה בסיכון לפגיעה בבריאות מיתרי הקול, בשל האינטנסיביות והדרישות הגבוהות לשימוש בקול במסגרת עבודתם. הצורך לשמור על שלומם של מיתרי הקול קריטי במיוחד עבור מורים, מאחר שעבורם מיתרי הקול הם כלי מקצועי ופגיעה בהם עלולה לגרור פגיעה בכושר העבודה. הרגלי דיבור שאינם נכונים, כגון מאמץ קולי מוגבר או דיבור בקול רם ללא הדרכה מספקת, עלולים לגרום לנזקים ונגעים במיתרי הקול, כגון: פוליפים, ציסטות, יבלות, צלקות ועוד. אז איך שומרים על בריאות הקול, וכיצד הקורונה קשורה לכל זה?

  >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

השינוי בסביבת הלימודים עשוי לגרום לנזק בריאותי

עם פרוץ מגפת הקורונה, המורים והתלמידים נאלצו להסתגל לסביבת לימודים חדשה ועימה אתגרים רבים: פיזיים, אקדמיים, רגשיים, חברתיים ועוד. בניסיונות להתגבר על קשיים רבים אלו, נושא בריאות הקול הוזנח, וזאת על אף שבסביבת הלימוד החדשה המאמץ הקולי הכרוך בהוראה התגבר. שיעורים מקוונים, באפליקציות דוגמת Zoom או Team, הפכו עניין שבשגרה עבור מורים רבים. העבודה בקבוצות מצומצמות הובילה לעליה בעומס השיעורים וברצף שלהם. מורים לעיתים נדרשים לעבור משיעור מקוון אחד לאחר ללא הפסקה בניהם ומבלי שחוו הפוגה בשימוש הקולי.

העתקת ההוראה לסביבה מקוונת משנה את דפוסי הדיבור בדומה לתופעות אחרות שהודגמו בעבר בספרות הרפואית. לבני-אדם נטייה לשנות את מאפייני הדיבור בהתאם לשינויים סביבתיים כגון רעש סביבתי ואפילו בזמן שיחת טלפון. כך למשל, נמצאה נטייה לדבר בקול רם יותר בזמן שיחה בטלפון סלולרי או בדיבורית, בהשוואה לדיבור בזמן שיחה רגילה פנים מול פנים. קיימים כמה הסברים לתופעה, לדוגמה: פיצוי על תדרים מסויימים שאינם עוברים היטב באמצעי התקשורת, או רצון להתגבר על המרחק הפיזי בין הדובר למאזין.

גם לשיעורים המתקיימים כעת בבתי הספר נוספו אתגרים קוליים. השיעורים נערכים תוך עטיית מסיכות על פניהם של המורים והתלמידים. מחקרים הראו שעטיית מסיכה חוסמת חלקית את מעבר גלי הקול, ולכן עלולה להוביל רבים מאתנו לשימוש מאומץ יותר בקול. בנוסף לכך, עטיית מסיכה גורמת להיעדר חלקי של סימני תקשורת ויזואליים הקשורים במחוות והבעות פנים. הדבר מוביל רבים מהמורים להשתמש בקולם יותר, כתחליף למחוות אלו, וזאת כדי להביע עצמם, למשוך ולסקרן את התלמידים (לדוגמה: גיוון בעוצמת ובטון הדיבור).

גם מפגשים בין מורים לתלמידים בשטחים פתוחים (הנחשבים לבטוחים יותר מבחינת הדבקה נגיפית) מציבים אתגרים קוליים. המפגשים אינם נערכים במבנה יעודי עם אקוסטיקה המותאמת להוראה, בשל הריחוק החברתי התלמידים מתפרשים על שטח נרחב יחסית וכן על המורה להתגבר על רעשים סביבתיים.

למידה מרחוק באקדמיה זה לא דבר כל כך פשוט (צילום: By Kate Kultsevych, shutterstock)
הזום אמנם מאפשר למידה מרחוק, אבל המורים עלולים לסבול מנזק במיתרי הקול | צילום: By Kate Kultsevych, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> זה מה שיקרה לגוף שלכם אם תתעוררו כל יום ב-5 בבוקר
>> זה מה שצריך לעשות כדי לפצות על יום של ישיבה
>> 52 קילו ב-9 חודשים, בלי לוותר על פיצה יומית

ובכן מורים ומורות, איך בכל זאת ניתן לשמור על בריאות הקול, גם בימי קורונה?

  • הרגלי דיבור נכונים, גם בסביבה הלימודית החדשה. כמו תמיד, יש להימנע מדיבור מאומץ, מדיבור בקול רם מהרגיל שלא לצורך, ולהקפיד לקחת אוויר בין המשפטים בזמן דיבור.
  • לשתות מים והרבה. מומלץ להניח בקבוק מים ליד המחשב או על שולחן המורה, וללגום מים כשאפשר.
  • להימנע מרעשים סביבתיים. בזמן שיעור מקוון יש למקם את המחשב בסביבה שקטה, שתעניק תחושת ביטחון למורה שקולו נשמע היטב וברור.
    אישה שותה מים (צילום: shutterstock By Antonio Guillem)
    לשתות הרבה מים | צילום: shutterstock By Antonio Guillem
  • חיבור איכותי לאינטרנט. ניתוקים ואיכות רשת ירודה בזמן שיעור מקוון, גורמים לתחושה שאינך נשמע כראוי, ובאופן בלתי מודע אנו עלולים לדבר בקול חזק ומאומץ יותר.
  • לראות את פני התלמידים בזמן השיעור המקוון. לתקשורת ולמחוות הכרוכים בהבעות פנים חשיבות גדולה מסיבות רבות, בניהן גם קוליות. אם המורה רואה את הבעות פני התלמידים התקשורת קלה יותר ופחות מאומצת.
  • הפוגות קוליות. מומלץ להימנע ממאמץ קולי בזמן ההפסקות הקצרות שבין השיעורים. לתת זמן למיתרי הקול לנוח ולהתאושש.
  • להימנע מעשן ומעישון. עישון הוא גורם סיכון משמעותי ביותר לנזקים למיתרי הקול, עשן הסיגריות עובר דרך מיתרי הקול בכל שאיפה ונשיפה וגורם לנזק מיידי, מצטבר, וכן הופך את מיתרי הקול לרגישים יותר לפגיעות מסיבות אחרות.
  • להקשיב לקול שלך. אם מופיע מאמץ בזמן דיבור, כאב או אי-נעימות, אם הקול מתעייף או מצטרד, זהו סימן שיש לשפר את דפוס הדיבור.
    כאב גרון (צילום: Nikodash, Shutterstock)
    אם אתם מרגישים צרידות, טפלו בה והשתדלו למנוע אותה, על ידי דיבור נכון | צילום: Nikodash, Shutterstock
  • ללמוד הרגלי דיבור נכונים אצל קלינאי/ת תקשורת. האמצעי הטוב ביותר לשמירה על בריאות הקול היא לסגל טכניקות דיבור נכונות דרך קבע. כיום כל מורה בישראל המועסק או מועסקת דרך משרד החינוך, זכאים לטיפול קול ע"י קלינאי/ת תקשורת, גם כאשר אין עדות לפגיעה בקול.
  • להגיע לבדיקת מיתרי קול אצל רופא אף אוזן וגרון. בדיקת מיתרי קול על ידי רופא אף אוזן וגרון (עדיפות למומחה בתחום הלרינגולוגיה, רפואת מיתרי הקול) מומלצת עבור כל מי שעוסק או עוסקת בהוראה, וזאת בכדי להעריך את מצבם הבסיסי של מיתרי הקול ולהעניק טיפול הולם במידת הצורך.
  • כאשר מופיעה צרידות יש להיבדק. אם מופיעה צרידות שאינה חולפת תחת טיפול שמרני לאחר כשבוע, חשוב להגיע לבדיקת מיתרי קול על ידי רופא אף אוזן גרון המומחה בתחום. באמצעות אבחון נכון ומוקדם של הממצאים ניתן לטפל נכונה ולמנוע נזקים בלתי הפיכים למיתרי הקול.

שימרו על בריאותכם ובריאות הקול שלכם. תודה לכל המורים והמורות על מאמציכם והשקעתכם בילדינו.

ד"ר חגית שופל-חבקוק, מומחית ביחידה לכירורגיה של מיתרי הקול, בעיות נשימה ובליעה בא.ר.ם המרכז הרב תחומי לרפואת א.א.ג, אסותא רמת החייל