למיצי הקיבה שלנו יש תפקיד חשוב - לעכל את המזון שאנחנו אוכלים. המיצים הללו חומציים במיוחד, אך בשל מעטפת מיוחדת בקיבה, היא חסינה מפניהם. אבל אם מיצי הקיבה הללו ילכו בכיוון ההפוך - חזרה במעלה הוושט, שרגישה יותר לחומצות הללו - זה עלול להוביל לתסמינים פחות נעימים. צרבת, טעם לא נעים בפה ואף כאבי גרון יכולים להיות סימנים שמשהו לא תקין במערכת העיכול שלכם. הסיבות לכך יכולות להיות חומציות יתר בקיבה, בעיה בשריר הסוגר של הוושט והתרוקנות קיבה איטית. אם מדובר במצב כרוני, האבחנה הרפואית לכך תהיה ריפלוקס קיבתי-ושטי.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אז מה אתם יכולים לעשות אם אתם סובלים מהתסמינים הללו? ראשית, כדאי להיוועץ ברופא שככל הנראה יפנה לבדיקות נוספות וייתן טיפול מתאים. אך במקביל, אתם יכולים לעשות גם כמה שינויים קלים באורח החיים שיעזרו להם להפחית את התסמינים:

לאכול לאט יותר

כשהקיבה מלאה יתר על המידה, זה יכול להוביל למעבר של מיצי קיבה לוושט. כדי למנוע מצב כזה, מומלץ לאכול לאט יותר, שכן לוקח כ-20 דקות להורמוני השובע להודיע למוח שאנחנו שבעים. אכילה איטית יכולה למנוע מאיתנו לצרוך יותר מזון ממה שאנחנו באמת צריכים. נוסף לכך, תוכלו לעבור לשש ארוחות קטנות ביום, מאשר שלוש ארוחות גדולות, שאולי מעמיסות קצת יותר מדי על הקיבה שלכם.

אישה אוכלת (צילום:  Iryna Inshyna, shutterstock)
האטו את הקצב בזמן ארוחה | צילום: Iryna Inshyna, shutterstock

לשכב מינימום שלוש שעות לאחר הארוחה

אם אתם רגילים לאכול ארוחת ערב וזמן קצר לאחר מכן נשכבים במיטה, אתם לגמרי מחמירים את מצבכם. כדאי לשבת או לעמוד לאחר הארוחה וללכת לישון לפחות שלוש שעות לאחר שאכלתם. וכן, זה אומר שהגיע הזמן גם להפסיק עם הנשנושים הליליים.

>> זה מה שכדאי לאכול כדי להקל צרבת

להימנע מפעילות מאומצת

אם אתם מתכננים אימון גופני, כדאי שהוא יהיה לפחות שעתיים אחרי הארוחה האחרונה שלכם. כשאתם זזים יותר מדי לאחר ארוחה גדולה ועושים תרגילים שכוללים התכופפות למשל, אתם עלולים לעזור למיצי הקיבה שלכם לעלות חזרה אל הוושט. אגב, מותר לעשות הליכה קלה לאחר הארוחה והיא אף תעזור למערכת העיכול שלכם לעכל טוב יותר את האוכל. 

אישה מתאמנת (צילום: Alliance, shutterstock)
לא כדאי להתאמן אחרי ארוחה | צילום: Alliance, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מחקר מצא יתרון משמעותי נוסף לחיסון "פייזר"
>> זה מה שכרובית יכולה לעשות לגוף שלכם
>> 1 מכל 4 מחלימי קורונה יסבלו מתסמין ממושך זה

להימנע ממזונות מסוימים

כולנו היינו מעדיפים תפריט בלתי מוגבל, אבל כשמתחילות לצוץ בעיות בעיכול, אין ברירה אלא לשנות קצת את התפריט שלנו בהתאם. במקרה של חומציות יתר, צרבת וריפלוקס קיבתי-ושטי, אין ספק שישנם מזונות מסוימים שעלולים להחמיר את המצב. מזונות כמו נענע, מזון שומני, עגבניות, בצל, שום, קפה, תה, משקאות מוגזים, שוקולד, מזון חריף ואלכוהול יכולים כולם להחמיר חומציות בקיבה וצרבות. אתם לא חייבים להימנע מהם לחלוטין, אך בהחלט כדאי להפחית בצריכתם. 

פסטה טרייה ברוטב עגבניות (צילום: Dulin, ShutterStock)
פחות רוטב עגבניות | צילום: Dulin, ShutterStock

לישון בשיפוע קל

הראש שלכם צריך להיות בין 15 ל-20 ס"מ גבוה יותר מכפות הרגליים שלכם. שכיבה רגילה יכולה לעודד מעבר של מיצי קיבה חזרה אל הוושט, כך שכדאי שפלג הגוף העליון יהיה גבוה יותר. ניתן להשתמש בכרית הגבהה לפלג הגוף העליון.

גבר ישן (צילום: Africa Studio, shutterstock)
עדיף לשכב בשיפוע קל | צילום: Africa Studio, shutterstock

להפסיק לעשן

מלבד היותו החומר הממכר בסיגריות, ניקוטין יכול להוביל להרפיה של שריר הסוגר התחתון בוושט, מה שכאמור יכול להוביל למעבר של מיצי קיבה במעלה הוושט. 

לרדת  במשקל

מחקרים מצביעים על קשר בין צרבת וריפלוקס קיבתי-ושטי ובין משקל-עודף. הסיבה לכך היא שמשקל עודף יכול להוביל ללחץ מוגבר על הקיבה והסרעפת ולפיכך גם לפתיחת הסוגר בוושט ולמעבר של מיצי קיבה מהקיבה לוושט. במקרים מסוימים, ירידה במשקל תוכל לעזור להפחית את התסמינים. כדאי להיוועץ ברופא שיפנה אתכם לדיאטן במידת הצורך.