בכל הנוגע לישיבה במשרד מול המחשב, רובנו כבר יודעים שחשוב להצטייד בכיסא ארגונומי, שתומך בגב וביציבה נכונה. אולי לא תמיד נזכור להתיישר וסביר להניח שגם אתם מוצאים את עצמכם כפופים כמה פעמים ביום, אבל המודעות בהחלט עלתה בשנים האחרונות. אך בחודשים האחרונים, מאז שנגיף הקורונה נכנס לחיינו, רבים נאלצו לעבור לעבודה מהבית. מי שלא היה מוכן מראש עם עמדת עבודה ביתית נאלץ לאלתר אחת.

חלקינו מצאנו את עצמנו נודדים בין חדרים בבית, בניסיון למצוא מרחב שקט ונוח מספיק, מתלבטים אם זה לגיטימי לעבוד מהמיטה או מהרצפה. אז מתברר שיש לא מעט ראיות לכך שישיבה על הרצפה היא למעשה בריאה יותר לגב שלכם ממה שאולי אתם נוטים לחשוב. אבל האם באמת היא עדיפה על כיסא? הנה מה שיש למדע להגיד.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

לתנוחות שונות השפעות שונות על הגוף

ביוגה, התנוחה "סוקסנה" (ישיבה מזרחית) נחשבת לתנוחה שמותחת את השרירים ומשפרת את היציבה. יש הטוענים כי אכילה בישיבה זו משפרת את העיכול. גם ישיבה שפופה (סקוואט) וישיבה על הברכיים נחשבות טובות למותניים, רגליים, האגן ועמוד השדרה ומעודדות גמישות ותנועה טובה יותר. עם זאת, מחקרים שונים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי צורות שונות של ישיבה עשויות להשפיע באופן שלילי על הגוף. לא רק תנוחת הישיבה והיציבה חשובות, אלא גם הזמן שבו אתם בכל תנוחה. לכן אחת ההמלצות הרווחות עבור אנשים שיושבים שעות ארוכות היא לשנות תנוחה לעתים קרובות. ישיבה ממושכת באותה תנוחה עלולה להשפיע על מבנה הגב התחתון ועל תנועת האגן. בטווח הרחוק, זה יכול אף להוביל לבעיות בריאותיות, כמו דלקת מפרקים.

ישנם יותר מחקרים שבוחנים את ההשפעות של ישיבה על כיסא, בהשוואה לישיבה על הרצפה – אך יותר ויותר מומחים ממליצים לאנשים לשבת על הרצפה יותר. ישנם כמה יתרונות בריאותיים שמיוחסים לסוג ישיבה זה, ביניהם שמירה על הקימור הטבעי של חוט השדרה ושיפור היציבה. נוסף לכך, יש הטוענים כי ישיבה על הרצפה עוזרת לשפר חוזק וגמישות ומונעת כאבים בגב התחתון.

דברים על שולחן העבודה שצריך להיפטר מהם (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
לא להישאר באותה תנוחה הרבה זמן | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

 עוד ב-mako בריאות:
>> סנטר כפול: למה זה קורה ואיך נפטרים ממנו?
>> רמת ויטמין D נמוכה מעלה סיכון להידבק בקורונה
>> שרד את הקורונה – אך נותר ללא אצבעות ידיו

כאמור, נעשו עד היום מעט מחקרים שדנים בישיבה על הרצפה. אך מהסתכלות על האנטומיה של הגב, ניתן לשער כי יש אמת ביתרונות שמיוחסים לישיבה זו. הסיבה לכך היא הקימור בחוט השדרה באזור הגב התחתון (שנקרא לורדוזיס מותני). בזמן ישיבה על הרצפה הקימור ממוקם נמוך, בתנוחה שהיא למעשה קרובה יותר לתנוחה וליציבה הטבעית שלנו. גם ישיבה מזרחית עוזרת לשמירה על הקימור הטבעי של הגב, הן בחלקו העליון והן בתחתון.

ישנם מחקרים שהראו כי ישיבה מזרחית על כיסא אינה מומלצת, כיוון שהיא יוצרת עומס על דיסקים בין-חולייתיים ועל עמוד השדרה. כך שחשוב להדגיש כי ישיבה מזרחית טובה יותר על הרצפה מאשר על כיסא. מחקרים אחרים הראו כי ישיבה על הרצפה עם רגליים ישרות עלולה להזיק יותר לגב בהשוואה לישיבה על הרצפה ברגליים משולבות.

אישה עייפה עובדת מול מחשב (צילום: By Dafna A.meron)
ישיבה על הרצפה יכולה לשפר את היציבה | צילום: By Dafna A.meron

אז איזו צורת ישיבה נכונה יותר?

כאמור, אין הוכחות חותכות שמעידות על צורת ישיבה אחת שהיא הטובה ביותר. קשה להגיע למסקנה חד משמעית, בייחוד כשאנשים שונים יעדיפו תנוחות אחרות. אך בהחלט אפשר להגיד שיש כמה דברים שחשוב להקפיד עליהם כדי לשמור על הגב: שינוי תנוחת הישיבה, במיוחד אם אתם יושבים שעות ארוכות – והפסקות שיאפשרו לכם תנועה. חשוב כל כ-20-30 דקות לקום מהכיסא, ללכת קצת, להימתח ורק אז לחזור לישיבה, זה יעזור לכם בשיפור היציבה ותנועת הגוף. וחשוב גם להקשיב לגוף שלכם, אם אתם מרגישים שלא נוח או כואב – סימן שהגיע הזמן לשנות תנוחה.