אם אתם מאלה שנוהגים לקום באמצע הלילה מכל סיבה שהיא – ללכת לשירותים, לשתות כוס מים, לבדוק שנעלתם את הדלת – דעו לכם שהגוף שלכם עוקב אחריכם ויודע בדיוק מה עשיתם. כי בפועל הפרעתם לשנת הלילה שלו, ואם אתם נוהגים לעשות לו את זה באופן קבוע, הוא עוד יתנקם.

רופאי שינה מתייחסים למקרה שבו קמים באמצע הלילה כ"פיצול שינה", וטוענים שהבעיה היא שקימה באמצע הלילה משפיעה לא רק על כמות השינה אלא גם על איכותה, משום שהיא מפריעה לשינת ה-REM ולשלבים חשובים אחרים במחזור השינה, מה שיכול לפגום בתפקודים פיזיים ונפשיים במהלך היום שאחרי. הנה למשל שבע השפעות אפשריות.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

רעב

פיצול שינה יכול להשפיע על קצב חילוף החומרים בכך שגורם לרמות גבוהות של קורטיזול או הורמוני סטרס במהלך היום, נוסף ליצירת תאבון מוגבר וחשק לפחמימות – שזה, כידוע, ניסיונו של הגוף לשפר את מאגרי האנרגיה הזמינים שלו. רעב מוגבר יכול להיות סימן לכך שלא קיבלתם מספיק אנרגיה בלילה שלפני.

מצב רוח

זה לא סוד שכשאנחנו לא ישנים כמו שצריך, אנחנו בדרך כלל נוטים להיות מצוברחים יותר. פיצול שינה יכול גם לגרום לאי יציבות במצב הרוח, או שינוי מצבי רוח תכופים כמו למשל מעברים מהירים משמחה לעצב, או מצחוק לבכי.

הווירוס המסתורי שתוקף את השכירים בישראל (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
החיידקים חוגגים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

הירדמות במהלך היום

זה די ברור מאליו, שכן אנשים שמחזור השינה שלהם מופרע לא קיבלו מספיק שעות שינה, ועל כן הגוף דורש להשלים אותן במהלך היום. יש להבדיל בין תשישות מעבודה קשה לבין עייפות שגורמת להירדמות, נטייה לנקר, צורך מוגבר בקפאין או רצון לחזור למיטה

שכחה

אם שמתם לב שאתם נוטים לאבד מילים ולשכוח פרטים לאחר לילות שבהם התעוררתם כמה פעמים, זה לא במקרה. פיצול שינה יכול להקשות על המוח לזכור דברים, שכן שינה היא הזמן שבו הוא נוטה לעבד מידע שלמד במהלך היום ולזכור אותו.

עוד ב-mako בריאות:

>> מפחיד: ליטפה חתול רחוב ונדבקה בזיהום מחריד
>> מדענים ישראלים טוענים שהם מצאו תרופה לסרטן
>> מדהים: גילינו מה סודה לשתייה יכולה לרפא
 

הידבקות במחלות

מערכת החיסון שלנו מושפעת מגורמים רבים, ואחד מהם הוא בפירוש כמות שעות השינה שלנו בלילה. כאשר חווים מחסור בשינה, המערכת החיסונית לא מתפקדת כמו שצריך משום שהגוף עסוק בלצלוח את היום שלפניו. כך שמחלות וחיידקים יכולים להשפיע עליו יותר בקלות.

בחור מתוסכל (אילוסטרציה: altanaka, shutterstock)
איך המצברוח? | אילוסטרציה: altanaka, shutterstock

עיכוב בהתפתחות השרירים

מתאמני חדר כושר ודאי יודעים שהשרירים מתפתחים ונבנים מחדש במהלך שנת הלילה העמוקה, אז גם מופרשים הורמוני הגדילה. כאשר מונעים מהגוף שינה, קשה לו לשחזר ולבנות את רקמות השרירים בגוף, מה שעלול להוביל להתעייפות מוגברת במהלך היום שאחרי.

עיגולים שחורים מתחת לעיניים

לא מדובר במיתוס – כתמים שחורים מתחת לעיניים יכולים להופיע גם בעקבות קימות מרובות במהלך השנת הלילה, מאחר ומחסור בשעות שינה משפיע על נימי הדם הקטנים בפנים.